Nielsen: 12,8 proc. wzrostu na globalnym rynku reklamy
W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku globalne nakłady na reklamę zwiększyły się o 12,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w pierwszej połowie 2010 roku reklamodawcy z całego świata wydali na promocję 238 miliardów dolarów. Do wzrostu w głównej mierze przyczyniła się bardzo dobra sytuacja na rynkach rozwijających się oraz powrót do dwucyfrowego wzrostu nakładów na reklamę w sektorach motoryzacyjnym, dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku, produktów FMCG, usług finansowych oraz telekomunikacyjnym.
Wydatki na reklamę zwiększyły się w 35 z 37 państw objętych badaniem Nielsena, a w 26 tempo wzrostu było dwucyfrowe. Jedynymi wyjątkami były Zjednoczone Emiraty Arabskie i Irlandia, gdzie odnotowano spadki odpowiednio o 5,8 i 3,2 proc. Na drugim biegunie znalazły się Brazylia (wzrost o 50,2 proc.), Meksyk (+40 proc.) i Egipt (+36,4 proc.).
W ujęciu regionalnym najwyższy wzrost nakładów na reklamę zaobserwowano w Ameryce Łacińskiej (o 44,5 proc.), a następnie w regionach Bliskiego Wschodu i Afryki (o 23,8 proc.) oraz Azji i Pacyfiku (o 12,1 proc.). Kolejne były Europa (o 8,5 proc.) i Ameryka Północna (o 4,7 proc.).
Na kontynencie europejskim do wzrostu najbardziej przyczyniły się największe rynki, takie jak wielka Brytania (+10,7 proc.), Niemcy (+9,6 proc.) i Francja (+11,6 proc.). Tymczasem oprócz wspomnianej wcześniej Irlandii najgorzej wyglądała sytuacja w Hiszpanii, gdzie nakłady były na mniej więcej tym samym poziomie co rok wcześniej.
Z kolei biorąc pod uwagę poszczególne media, w każdym z analizowanych regionów zdecydowanym liderem była telewizja. W skali globalnej wydatki na reklamę w tym medium wzrosły o 15,8 proc., co dało mu 62 proc. udziału w rynku. W przypadku radia odnotowano wzrost o 11 proc., prasy codziennej o 9,5 proc., a czasopism o 3,7 proc.
Z danych Nielsena wynika również, że w samym II kwartale wartość globalnego rynku reklamowego zwiększyła się w ujęciu rocznym o 12,9 proc.
Dołącz do dyskusji: Nielsen: 12,8 proc. wzrostu na globalnym rynku reklamy