Nextibike z nową 6-letnią umową na rowery miejskie w Warszawie
Spółka nextbike wygrała przetarg i odnawia współpracę z miastem stołecznym Warszawa. Umowa gwarantuje obsługę systemu wypożyczalni rowerów miejskich Veturilo w latach 2023-2028.
Firma nextbike GZM (spółka zależna nextbike GmBH i TIER Mobility) wygrała przetarg władz Warszawy na obsługę systemu rowerów miejskich Veturilo w latach 2023-2028. Była jedynym uczestnikiem tego postępowania.
Jednym z najważniejszych kryteriów w postępowaniu było bieżące usuwanie usterek i cykliczne przeglądy. nextbike zobowiązał się do naprawy zepsutych rowerów w ciągu 12 godzin od momentu pojawienia się ich na liście zgłoszeń, a także usuwania usterek w ramach podstawowych przeglądów okresowych co 30 dni. Dodatkowo 10 proc. floty rowerowej mają stanowić coraz popularniejsze rowery elektryczne. Jednoślady tego typu znacznie ułatwiają poruszanie się pod górę. Świetnie sprawdzą się również na dłuższych trasach.
Kryteria dla systemu bike-sharingu ustalono wspólnie z mieszkańcami Warszawy: - Zmiany konsultowaliśmy z warszawiakami, dlatego jesteśmy przekonani, że rower miejski spełni oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich. Przy tworzeniu opisu zamówienia wzięto pod uwagę sugestie mieszkańców, którzy w 2019 roku wzięli udział w konsultacjach społecznych.
Będą zupełnie nowe stacje rowerów
Dlatego zdecydowano się na budowę zupełnie nowych stacji. Każda z wypożyczani rowerów będzie wyposażona w system stojaków w kształcie odwróconej litery "U", które umożliwiają stabilne oparcie ramy roweru. Stojaków będzie tyle, ile rowerów, czyli co najmniej 3000. Nowa infrastruktura będzie własnością miasta, dzięki czemu będzie służyć wszystkim rowerzystom także poza sezonem korzystania z Veturilo.
Zmieni się nie tylko sama konstrukcja stojaków, ale również system ich obsługi. Stojaki będą standardowe, bez dotychczas wykorzystywanego elektrozamka, a każdy rower będzie posiadał unieruchamiającą go blokadę na koło oraz odbiornik GPS. Sama stacja będzie wyposażona w GPS, co pozwoli wyznaczyć obszar, w którym należy zwrócić rower. Otwiera to również drogę do możliwości zwrotu rowerów poza stacjami.
Za dodatkową opłatą osoby korzystające z systemu będą mogły to zrobić w dowolnym miejscu, oczywiście z zachowaniem pewnych zasad i przy poszanowaniu przepisów ruchu drogowego. Zgodnie z sugestią zaproponowaną przez miasto, zmodernizowany system umożliwi również zainstalowanie do dziesięciu stacji tymczasowych w każdym roku kalendarzowym. Będą one ustawiane na maksymalnie 48 godzin z okazji wydarzeń sportowych lub kulturalnych.
Nowa aplikacja zamiast terminali
Nie będzie już terminali komputerowych stanowiących dziś jedną z form rejestracji w systemie wypożyczania i zwrotu rowerów. Zostaną one zastąpione zupełnie nową, wielojęzyczną aplikacją oraz stroną internetową Veturilo. Alternatywą dla korzystania z aplikacji będzie Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, z którym usługa Veturilo będzie całkowicie zintegrowana.
Zupełnie nowa flot
Nowe Veturilo ma mieć w maksymalnej wersji 5500 rowerów. Trzon systemu stanowić będzie 3000 rowerów przypisanych do 300 stacji rozlokowanych w całej Warszawie. Dodatkowo, powróci możliwość finansowania dalszej rozbudowy infrastruktury rowerowej przez urzędy dzielnic, tak, jak to miało miejsce w poprzednich latach. Konstrukcja nowego kontraktu daje Warszawie możliwość zakupu do 2500 rowerów, w ramach „stacji dzielnicowych” lub na podstawie decyzji miasta.
System będzie technicznie przygotowany do wprowadzenia elastycznych cen i szeregu zniżek dla określonych grup (np. studentów, lekarzy, seniorów). Zostanie on zintegrowany z Kartą Warszawiaka, co otwiera drogę do zapewnienia korzystniejszej oferty dla osób rozliczających swoje podatki w stolicy.
Warszawiacy kochają Veturilo
Od początku istnienia Veturilo jego popularność stale rośnie. System przetrwał pandemię, choć ograniczenia nałożone przez rząd, praca zdalna i mniejszy ruch miejski po raz pierwszy zahamowały wzrost liczby użytkowników.
W czerwcu tego roku padł nowy rekord dziennej liczby wypożyczeń - 31 488. Ostatni raz liczba wypożyczeń powyżej 30 tys. osiągnęła 28 czerwca 2019 roku - czyli jeszcze przed pandemią.
Dołącz do dyskusji: Nextibike z nową 6-letnią umową na rowery miejskie w Warszawie