Podwyżki na platformach subskrypcyjnych pod lupą UOKiK. Amazon już zmienia zasady
Po interwencji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z regulaminów usług Amazon Prime i Amazon Prime Video usunięto zapisy pozwalające podnosić ceny bez zgody klientów. UOKiK analizuje pod tym kątem inne platformy subskrypcyjne, m.in. Netflix, Disney+ i HBO Max, zapowiadając, że to dopiero początek.
Dotychczas zgodnie z regulaminem ceny za Amazon Prime i Amazon Prime Video mogły być podnoszone w dowolnym momencie, bez uzyskania zgody klientów. W Polsce obie usługi są oferowane przez Amazon EU i Amazon Digital UK.
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów to niedopuszczalne działanie, krzywdzące szczególnie dla użytkowników, którzy do konta na Amazonie „podpięli” swoją kartę płatniczą i pozwolili na pobieranie z niej opłat za kolejne miesiące odnawianej automatycznie subskrypcji.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
UOKiK podkreśla w komunikacie, że zapisy umożliwiające jednostronne podwyżki cen „nie uwzględniały i nie zabezpieczały w wystarczający sposób interesów konsumentów jako słabszej strony umowy”. - W ocenie Prezesa UOKiK nowa cena lub inne nowe istotne warunki umowy mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego tylko za uprzednią zgodą konsumenta. Niedopuszczalne jest automatyczne pobieranie opłat według zmienionego cennika w formie zablokowania środków z podpiętej karty płatniczej lub jednostronne wprowadzanie istotnych zmian w warunkach umownych” - podkreślono.
- Nie ma czegoś takiego jak „milcząca zgoda” konsumenta w przypadku przedłużania subskrypcji na kolejne miesiące przy zmienionych stawkach. W sytuacji zmiany ceny nie wystarczy sam fakt poinformowania z wyprzedzeniem o zmianie cenników. Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi, w ramach której podejmie świadomą decyzję o ewentualnym przedłużeniu trwania umowy na zmienionych warunkach - dodał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Po interwencji Urzędu spółki Amazon EU i Amazon Digital UK usunęły zakwestionowane zapisy z umów z nowych klientami swoich usług subskrypcyjnych. Natomiast ci obecni od czwartku będą informowani, że klauzule pozwalające jednostronnie zmieniać warunki, czyli przede wszystkim podnosić ceny, nie będą już stosowane.
Czytaj też: TVP VOD przed HBO Max. W górę SkyShowtime, Viaplay i Sweet.TV ze spadkiem (TOP15)
- W przypadku tych dwóch spółek działania prezesa UOKiK zostały zakończone na etapie postępowania wyjaśniającego. Jest to efekt współpracy z Urzędem i wypracowania akceptowalnych rozwiązań z korzyścią dla konsumentów. Istotne jest również to, że obie spółki nie zmieniły cen swoich usług ani przed, ani w trakcie interwencji prezesa UOKiK - zaznaczono w komunikacie Urzędu.
- Nie ustajemy w wysiłkach, by być najbardziej zorientowaną na potrzeby klientów firmą na świecie. Nasza współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), w celu osiągnięcia najwyższych standardów obsługi klienta i opracowania najlepszych praktyk, jest tego dowodem. W wyniku rozmów z UOKiK zmieniliśmy regulamin Prime, aby zwiększyć transparentność procesów dla polskich konsumentów - przekazało portalowi Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Amazona.
Regulaminy innych platform sprawdzane przez UOKiK
UOKiK zaznaczył, że prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawie usług subskrypcyjnych oferowanych przez marki Apple, Disney+, Google (chodzi o YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (GamePass), Netflix oraz Sony (PlayStation Plus).
Chodzi o zapisy w regulaminach dotyczące podwyżek cen. -W przypadku wprowadzenia nowych opłat i automatycznego obciążania nimi obecnych klientów, niezbędne będzie usunięcie skutków takich praktyk. Brak reakcji niestety może skutkować podjęciem przez nas kolejnych działań, w tym nałożeniem sankcji finansowych - zapowiada Tomasz Chróstny.
- Liczę na zmianę uciążliwych dla konsumentów praktyk, szczególnie przez dużych, globalnych graczy działających na rynku usług subskrypcyjnych. Wierzę, że przedsiębiorcy uszanują obowiązujące w Polsce zasady i dostosują umowy, tak aby wymagana była wyraźna zgoda konsumentów na ewentualne zmiany istotnych warunków - zaznacza.
Czytaj też: Netflix i Prime Video mają najbardziej lojalnych subskrybentów
- Trwa weryfikacja praktyk u 7 innych podmiotów oferujących usługi w ramach subskrypcji, a to dopiero początek - podkreślono w komunikacie UOKiK.
Podwyżki na Disney+ i Playerze, dodatkowa opłata na Netfliksie
Wyższą cenę subskrypcji wprowadza właśnie Disney+. Od 6 grudnia miesięczna stawka rośnie z 28,99 do 37,99 zł, a roczna - z 289,90 do 379,90 zł. Zapowiedziano to we wrześniu, uruchamiając promocję z dostępem przez trzy miesiące za 6,99 zł.
W ostatnich latach zdrożały też pakiety oferowane przez Playera (TVN Warner Bros. Discovery). W sierpniu br. wariant Player bez reklam z Canal+ podrożał z 64 do 69 zł miesięcznie (dla nowych klientów), a pod koniec sierpnia ub.r. ceny podstawowych pakietów wzrosły o 2 zł.
Z kolei Netflix latem br. wprowadził dodatkową opłatę za współdzielenie konta z osobą spoza swojego gospodarstwa domowego. Wynosi ona 9,99 zł miesięcznie. Dwa lata wcześniej platforma podniosła cenę pakietu Premium z 52 do 60 zł, a tę za pakiet Podstawowy obniżyła z 34 do 29 zł.
Dołącz do dyskusji: Podwyżki na platformach subskrypcyjnych pod lupą UOKiK. Amazon już zmienia zasady