nc+, Vectra i Multimedia Polska dużo mniej na reklamy, w górę Netia, liderem Cyfrowy Polsat
Od stycznia do lipca br. największe sieci kablowe i platformy cyfrowe cennikowo przeznaczyły na reklamy o 22,7 proc. mniej niż przed rokiem. Jedynie Netia wydała więcej, a najmocniej swoje budżety reklamowe ograniczyły nc+, Multimedia Polska i Vectra.
Przez pierwszych siedem miesięcy br. sieci kablowe i platformy cyfrowe wydały cennikowo na reklamy w tradycyjnych mediach (poza internetem) 103,9 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl. Było to o 22,7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Ograniczenie wydatków dotknęło wszystkie główne media. Stacje telewizyjne zarobiły na reklamach sieci kablowych i platform cyfrowych 66,1 mln zł - o 26,4 proc. mniej niż przed rokiem, a stacje radiowe 14,3 mln zł, o 43,5 proc. mniej.
Wydatki na reklamy w gazetach spadły z kolei w omawianym okresie o 43,9 proc., do 2,2 mln zł, a w magazynach - o 35,7 proc.,- do 2,8 mln zł.
Więcej reklam sieci kablowych i platform cyfrowych było w tym roku na nośnikach reklamy zewnętrznej, w kinach i na nośnikach indoorowych. W promocję na outdoorze zainwestowano 14,2 mln zł (wzrost o 68,6 proc.), a w kinach - 3,9 mln zł (więcej o 45,1 proc.). Na reklamy indoorowe przeznaczono z kolei 402,7 tys. zł.
Podział na media wydatków reklamowych operatorów płatnej telewizji | |||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2014 | I-VII 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 89 820 437 zł | 66 086 057 zł | -26,4 |
Radio | 25 314 931 zł | 14 308 292 zł | -43,5 |
Gazety | 3 840 824 zł | 2 155 492 zł | -43,9 |
Magazyny | 4 386 371 zł | 2 822 132 zł | -35,7 |
Outdoor | 8 413 914 zł | 14 190 027 zł | 68,6 |
Kina | 2 706 623 zł | 3 927 255 zł | 45,1 |
Indoor | 980 zł | 402 650 zł | 40986,7 |
razem | 134 484 080 zł | 103 891 905 zł | -22,7 |
Liderem wydatków pozostaje, podobnie jak rok temu Cyfrowy Polsat. Podane przez Kantar Media dane obejmują łączne wydatki wszystkich marek należących do tej firmy, także Polsatu, TV4, Ipla.tv, Fundacji Polsat i Muzo.FM. Spółka przeznaczyła na reklamy w mediach 39,8 mln zł, 7,6 proc. mniej niż rok temu.
Obecnie trwa kampania promująca jesienną ofertę telewizyjną Ipli. Wiosną br. intensywnie promowana była wspólna oferta Cyfrowego Polsatu i Plusa pod nazwą SmartDom - w reklamach polecali ją Joanna Brodzik i Paweł Wilczak.
Mniej wydali zresztą wszyscy operatorzy oprócz Netii, która znacząco wzmocniła swoja aktywność reklamową, zwiększając wydatki z 60 tys. zł do 15,4 mln zł. W kwietniu br. Netia wprowadziła do swojej oferty usługi mobilne dostępne w pakietach z usługami stacjonarnymi. Wiosną GigaNagrywarkę w Netii reklamowała kampania pokazująca trójkę staruszków.
Wydatki reklamowe platform cyfrowych | |||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2014 | I-VII 2015 | zmiana proc. |
Cyfrowy Polsat | 43 107 423 zł | 39 821 066 zł | -7,6 |
UPC Polska | 23 494 993 zł | 20 152 871 zł | -14,2 |
nc+ | 40 518 555 zł | 17 042 361 zł | -57,9 |
Netia | 59 999 zł | 15 424 992 zł | 25608,7 |
Vectra Telewizja Kablowa | 13 896 701 zł | 9 035 426 zł | -35 |
Multimedia Polska | 11 940 743 zł | 1 215 950 zł | -89,8 |
Inea | 850 126 zł | 747 879 zł | -12 |
Telewizja kablowa Toya | 615 540 zł | 451 360 zł | -26,7 |
razem | 134 484 080 zł | 103 891 905 zł | -22,7 |
Największy spadek wydatków na reklamę dotyczył Multimedia Polska - o 90 proc., do 1,2 mln zł. Znacznie swój budżet zredukowała też platforma nc+ - o 58 proc., do 17 mln zł.
Reklamy telewizji Vectra były w tym roku warte 9 mln zł (mniej o 35 proc. niż przed rokiem), a UPC Polska - o 14,2 proc. mniej (20,2 mln zł). Inea zmniejszyła nakłady marketingowe o 12 proc., do 747,9 tys. zł, a Toya - o 26,7 proc., do 451,4 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: nc+, Vectra i Multimedia Polska dużo mniej na reklamy, w górę Netia, liderem Cyfrowy Polsat