Nastroje konsumentów gwałtownie w dół
Wraz z nastaniem listopada nastroje konsumenckie Polaków zdecydowanie pogorszyły się. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł do poziomu 77 pkt. Zmiana względem ubiegłego miesiąca jest znaczna i przekracza 11 pkt.
Trend wzrostowy, który obserwowano od ponad pół roku, z lekkim zachwianiem w sierpniu, w chwili obecnej załamał się całkowicie - wynika z badania firmy Ipsos.
Wskaźnik Optymizmu Konsumenckiego spadł do poziomu z marca bieżącego roku, a ten był najniższy od ponad dwóch lat. Załamanie dotychczasowego trendu, a także napływające z mediów wypowiedzi ekspertów zapowiadających spowolnienie gospodarcze, wraz z sygnałami z rządu przedstawiającymi konieczność wprowadzenia oszczędności, mogą wpłynąć na dalszy spadek nastrojów konsumenckich w najbliższym czasie.
Do niższego wyniku WOK najbardziej przyczyniła się gorsza ocena Klimatu Gospodarczego, którego notowania spadły o 17 pkt, osiągając poziom 63,1 pkt. Obniżeniu uległ także wskaźnik ogólnej oceny sytuacji bieżącej - zarówno oceny sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych (Wskaźnik Bieżący spadł o 8,3 pkt).
Zmalała Skłonność do Zakupów, uzyskując wynik 86,2 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła 7,4 pkt). Niemal wszyscy (96%) odnotowali wzrost cen w ostatnim roku, jednak ponad połowa Polaków (52%) twierdzi, że wzrosły one znacznie. Dodatkowo z miesiąca na miesiąc zwiększa się grupa osób obawiająca się znacznego przyśpieszenia tempa wzrostu cen (z 22% na 28%).
W chwili obecnej Polacy widzą przyszłość raczej w czarnych barwach - Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości zanotował znaczny spadek w stosunku do października (- 14,7 pkt). O 4,3% zmniejszyła się grupa osób twierdząca, że w ciągu najbliższego roku uda się odłożyć jakieś pieniądze (w stosunku do października). Ponad co piąty Polak (22%) przewiduje pogorszenie sytuacji materialnej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy i wszystko wskazuje na to, że obawy te mogą wzrastać.
październik 2011 | listopad 2011 | zmiana | ||
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów | ▼ | 88,22 pkt | 76,99 pkt | -11,23 pkt |
Klimat Gospodarczy | ▼ | 80,15 pkt | 63,12 ptk | -17,03 pkt |
Skłonność do Zakupów | ▼ | 93,60 pkt | 86,24 pkt | -7,36 pkt |
Wskaźnik Bieżący | ▼ | 74,90 pkt | 66,58 pkt | -8,32 pkt |
Wskaźnik Oczekiwań | ▼ | 95,10 pkt | 80,45 pkt | -14,65 pkt |
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 10 a 18 listopada 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Nastroje konsumentów gwałtownie w dół