Największe stacje telewizyjne straciły widzów w 2012 roku
W 2012 roku spadły udziały czterech największych stacji. Najwięcej straciła TVP1, która pozostała jednak liderem oglądalności - w grupie komercyjnej numerem jeden był Polsat. Spore wzrosty zanotowały za to TVN7 i TV Puls.
Z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnemedia.pl wynika, że udział TVP1 w rynku w 2012 roku wyniósł 15,42 proc. Stacja ta zanotowała spadek o 11,48 proc. względem analogicznego okresu 2011 roku - największy wśród 10 topowych stacji w Polsce.
Na drugą pozycję z trzeciej awansował Polsat. Kanał ten jednak także stracił (3,86 proc., to najmniej wśród głównych telewizji) i jego udział uplasował się w ub.r. na poziomie 13,96 proc.
Minimalnie niższy wynik - 13,95 proc. - zanotowała stacja TVN, rok wcześniej zajmująca pozycję wicelidera. Kanał ten względem 2011 roku miał udział niższy o 6,81 proc. Czwarte miejsce - tak jak rok wcześniej - zajęła Dwójka, której wynik spadł o 5,43 proc. do 12,54 proc.
Łączny udział czterech największych nadawców w 2012 roku wyniósł 55,87 proc., czyli o 4,30 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Na słabnące od lat udziały czterech głównych stacji wpływa cały czas rosnąca konkurencja na rynku telewizyjnym.
- Ubiegły roku zdynamizowała cyfryzacja, która odmienia obraz oglądalności wśród widzów bezpłatnej telewizji, czyli wśród ok. 30 proc. polskich odbiorców. Do tej pory główni nadawcy mieli tam zapewniony pełen spokój, bo z braku wyboru, telewidzowie poświęcali niemal cały czas na oglądanie ich stacji. Z chwilą, gdy Polacy zyskują dostęp do MUX-ów, ta oferta poszerza się do blisko 20 stacji, a udziały czterech głównych kanałów kurczą się do nieco ponad 50 proc. Tym samym, wśród widzów naziemnych dzieje się to, co od lat obserwujemy wśród odbiorców płatnej telewizji - migracja w kierunku sprofilowanych kanałów, dostarczających program na miarę konkretnych zainteresowań, a przynajmniej - bardziej niż do tej pory zróżnicowany - mówi nam Maria Wajda, dyrektor zarządzająca Atmedia, brokera kanałów tematycznych.
Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły informacyjne kanały TVP Info i TVN24, które także zanotowały spadku udziału - odpowiednio o 9,9 proc. i 2,86 proc. TVP Info to jednak stacja dostępna dotąd także w telewizji analogowej.
Zyskały za to trzy kolejne kanały w rankingu: TVN7, TV4 i TV Puls. To stacje ogólnorozrywkowe, które dzięki cyfryzacji otrzymały ogólnopolski, naziemny zasięg.
Telewizja TVN7 zajęła siódme miejsce. Jej udział poszedł najbardziej do góry w zestawieniu 10 topowych kanałów, bo o 41,9 proc. i wyniósł 2,54 proc. Kolejna lokata należała do TV4 - jej wynik wzrósł o 4,2 proc. do 2,49 proc. Kanał ten miał jednak sporo nadajników analogowych, więc cyfryzacja nie ma na niego aż tak dużego wpływu.
Na dziewiątym miejscu znalazła się TV Puls, notująca wzrost udziału o 23,23 proc. do 0,44 proc. Ostatnia pozycja w top 10 przypadła nadającemu głównie powtórki z Polsatu kanałowi Polsat 2 (1,37 proc. udziału, wzrost o 4,58 proc.).
Wszyscy 4+ | 1 stycznia – 30 grudnia | |
Wirtualnemedia.pl | 2012 | 2011 |
Stacja | SHR % | SHR % |
TVP1 | 15,42% | 17,42% |
Polsat | 13,96% | 14,52% |
TVN | 13,95% | 14,97% |
TVP2 | 12,54% | 13,26% |
TVP INFO | 3,82% | 4,24% |
TVN24 | 3,06% | 3,15% |
TVN7 | 2,54% | 1,79% |
TV4 | 2,49% | 2,39% |
TV PULS | 2,33% | 1,89% |
Polsat2 | 1,37% | 1,31% |
W grupie komercyjnej, czyli wśród widzów w wieku od 16 do 49 lat, kolejność stacji w czołówce była zgoła inna. Liderem był Polsat z wynikiem 15,70 proc. po spadku o 4,56 proc. Tuż za nim znalazł się TVN, którego udział zmalał o 8,31 proc. i wyniósł 14,77 proc.
Kolejne dwa miejsca zajęły kanały Telewizji Polskiej: TVP1 z udziałem na poziomie 12,06 proc. i największy w rankingu spadkiem o 11,58 proc. i TVP2 z udziałem na poziomie 10,81 proc. i spadkiem o 8,78 proc.
Następne pozycje nie należały do stacji newsowych jak w rankingu wszystkich widzów, ale do mniejszych kanałów ogólnorozrywkowych. Piąty był TVN7, który zyskał 28,18 proc. i osiągnął wynik na poziomie 2,82 proc. Dalej uplasowały się TV4 (2,75 proc. udziału, spadek o 0,7 proc.) i TV Puls (2,52 proc., + 29,9 proc., największy wzrost w tym rankingu).
W grupie komercyjnej na miejscu ósmym znalazł się TVN24, który miał wynik wyższy od TVP Info i w tym zestawieniu odnotował wzrost o 3,62 proc. Dziesiątkę zamyka także Polsat 2.
16-49 | 1 stycznia – 30 grudnia | |
Wirtualnemedia.pl | 2012 | 2011 |
Stacja | SHR % | SHR % |
Polsat | 15,70% | 16,45% |
TVN | 14,77% | 16,11% |
TVP1 | 12,06% | 13,64% |
TVP2 | 10,81% | 11,85% |
TVN7 | 2,82% | 2,20% |
TV4 | 2,75% | 2,77% |
TV PULS | 2,52% | 1,94% |
TVN24 | 2,29% | 2,21% |
TVP INFO | 2,01% | 2,22% |
Polsat2 | 1,49% | 1,45% |
Prezentowane dane obejmują okresy od 1 stycznia do 30 grudnia 2012 i od 1 stycznia do 30 grudnia 2011 roku.
Dołącz do dyskusji: Największe stacje telewizyjne straciły widzów w 2012 roku