SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawcy sceptycznie o DAB+ i wejściu na ogólnopolski multipleks cyfrowy. "Próba implementacji technologii z XX wieku"

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w najbliższych dniach ma ogłosić konsultacje w sprawie ogólnopolskiego multipleksu cyfrowego DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Komercyjni nadawcy radiowi wypowiadają się o tym pomyśle sceptycznie. - To próba implementacji technologii z XX wieku - argumentują.

Jak informowaliśmy kilka dni temu – zgodnie z planem przedstawionym w maju 2019 roku - KRRiT chce realizować proces cyfryzacji radia w Polsce. W ubiegłym roku ogłosiła konkursy na lokalne multipleksy cyfrowe z których skorzystało w I turze kilkunastu nadawców.

Oprócz miejsc na multipleksach lokalnych, regulator przewidział multipleks ogólnopolski (MUX R1) dla nadawców ogólnopolskich i ponadregionalnych. W czasie majowej konferencji w ubiegłym roku przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski powiedział, że dla nadawców nadających analogowo przewidziane są miejsca w MUX-R1 i MUX-R2. Zaznaczył jednak, że "nie będą czekały wieczność".

Poprzednio była mowa o tym, że ogłoszenia konkursów dla multipleksu ogólnopolskiego ma nastąpić po konsultacjach publicznych. Nie było jednak wiadomo, kiedy to konkretnie nastąpi. Podaliśmy jako pierwsi, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w najbliższych dniach ogłosi konsultacje w sprawie ogólnopolskiego multipleksu cyfrowego DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Po zgłoszeniu uwag przez nadawców lub podmioty zainteresowane nadawaniem, uwzględni ich zdanie i ogłosi postępowania konkursowe. Taka decyzja miała zapaść w związku z zainteresowaniem nadawców wszystkimi lokalizacjami, jakie zostały zaoferowane w ramach pierwszej tury konkursowej na multipleksach lokalnych. Takie wnioski złożyła m.in. Wirtualna Polska oraz Cyfrowy Polsat. Dlatego zapadła decyzja, aby nie czekać z ogłoszeniem konkursu na ogólnopolski multipleks komercyjny, aż zakończą się wszystkie konkursy na multipleksy lokalne (są zaplanowane cztery).

Nadawcy: Próba implementacji technologii z XX wieku

Do tej pory nadawcy komercyjni – którzy o DAB+ wypowiadali się raczej sceptycznie – będą musieli zdecydować czy są zainteresowani korzystaniem z rozwiązania radia cyfrowego czy nie. Krótko po ogłoszeniu konkursów na MUX R1 (równolegle, kiedy nadal będą trwać konsultacje publiczne) ruszy druga transza konkursowa na multipleksy lokalne.

Spytaliśmy nadawców czy będą chcieli składać ofertę w sprawie wejścia na multipleks ogólnopolski i co sądzą o rozwoju DAB+. - Grupa RMF konsekwentnie, od wielu lat, ma negatywny stosunek do wprowadzania technologii DAB+ w Polsce. Ten kanał dystrybucji można rozpatrywać wyłącznie po stronie strat, w żaden sposób korzyści - poinformował Wirtualnemedia.pl Maciej Brzozowski, dyrektor public relations w Grupie RMF/Bauer Media.

Potwierdza to tylko zdanie Kazimierza Gródka, prezesa Grupy RMF, który w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl mówił: - Digital Audio Broadcasting jest jednym wielkim nieporozumieniem i w żadnym razie nie będzie sukcesem. O ile wróżono śmierć radia w związku z rozwojem internetu, o tyle te przepowiednie się nie sprawdziły. Oczywiście coraz więcej osób słucha radia przez internet, musimy poszerzać tam swoją ofertę, personalizować stacje, oferować podcasty, ale obecnie przyszłość radia nie wygląda źle - podkreślał.

Biuro prasowe Agory odpowiedziało nam, że „w ostatnich latach wielokrotnie już zabierali głos w sprawie DAB+, wskazując - jak większość nadawców komercyjnych - swoje wątpliwości związane z rozwojem tej technologii w Polsce”. - Odbiór cyfrowego radia w naszym kraju od dawna jest realizowany za pomocą szybko rozwijającego się internetu i właśnie w ten sposób to medium dociera do coraz szerszego kręgu odbiorców. Jeśli chodzi o planowane konsultacje, to oczywiście weźmiemy w nich udział i przedstawimy swoje stanowisko, omawiając swoje spostrzeżenia i opinie w tej sprawie - odpowiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl Agora.

Małgorzata Kozieł, rzeczniczka Eurozetu wskazała, że zdaniem nadawcy, jeżeli „oferta DAB+ pojawi się na pewno ją rozważą, chociaż ich stanowisko jest niezmienne od samego początku trwania dyskusji”. - To próba implementacji technologii z XX wieku, w sytuacji kiedy obecnie odbiór cyfrowego radia realizowany jest za pomocą kanałów internetowych i właśnie ten sposób konsumpcji radia staje się coraz popularniejszy. Ponad to z naszego punktu widzenia inwestycja w DAB+ jest nieopłacalna. Między innymi ze względu na wysoki koszt społeczny i małe zainteresowanie po stronie odbiorców wymianą (zakupem) odbiorników. Warto sięgnąć po przykłady wielu europejskich państw, gdzie proces rozwoju radia cyfrowego postępował bardzo powoli i nie odniósł sukcesu np. Niemcy, Wielka Brytania. Niemniej deklarujemy gotowość do współpracy z KRRiT w zakresie przygotowania rozwiązań związanych z rozwojem polskiego rynku radiowego - powiedziała nam Kozieł.

Grupa ZPR Media nie chciała komentować tej kwestii. Do sprawy nie odniosło się także Polskie Radio, które korzysta z technologii DAB+ (z multipleksu R3). Ruszył on już w 2013 roku i emitowane są na nim takie rozgłośnie jak Jedynka, Dwójka, Trójka, Polskie Radio 24, Czwórka, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin czy programy regionalne PR. Aktualnie jego zasięg emisji obejmuje 55,5 proc. ludności Polski, istnieją 24 stacje nadawcze.

Kilkunastu nadawców zainteresowanych multipleksami lokalnymi

W I turze konkursu dostępne były multipleksy w Częstochowie, Katowicach, Poznaniu, Rzeszowie, Tarnowie, Toruniu i Warszawie. W Katowicach w DAB+ koncesję otrzymały: Fundacja Emanio Arcus - na nadawanie programu o nazwie „Bezpieczna Podróż”; Czesław Chlewicki - na nadawanie programu uniwersalnego o nazwie Radio Imperium; Open FM Wirtualnej Polski; z kolei rozszerzenie koncesji dotyczy spółek: Muzo.FM; Radio Express 92,3 FM - na nadawanie programu Express FM; Fundacja Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji - na nadawanie programu Radio Profeto; Hello Radio - na nadawanie programu Mega Radio; Disco Radio; Joł Radio - na nadawanie „Radio Nuta”.

Z kolei w DAB+ w Toruniu koncesję otrzymały: Fundacja Emanio Arcus - na nadawanie radia „Bezpieczna Podróż”; OPEN FM; a koncesję rozszerzono Fundacji Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji na Radio Profeto oraz Muzo.FM.

W postępowaniu na rozpowszechnianie programu cyfrowo w Warszawie koncesje otrzymała Fundacja Emanio Arcus - na nadawanie „Bezpieczna Podróż”; Open FM Wirtualnej Polski; koncesję rozszerzono Fundacji Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji na Radio Profeto; Muzo.FM; MFM - na nadawanie KOLOR 103 FM; Hello Radio - na Mega Radio; spółce Disco Radio; spółce Joł Radio na Radio Nuta.

Na multipleksie w Częstochowie nadawać mogą spółki: Fundacja Emanio Arcus; Open FM, a rozszerzenie koncesji objęło: Fundację Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji n a nadawanie programu społeczno-religijnego pod nazwą „Radio Profeto”; Radio Express 92,3 FM - na „Express FM”; Muzo.fm; Hello Radio - na „Mega Radio”; Disco Radio; Joł Radio - na „Radio Nuta”; Klasztor OO. Paulinów Jasna Góra - na „Radio Jasna Góra” i Archidiecezja Częstochowska na „Katolickie Radio Fiat”.

Na poznańskim multipleksie pojawią się również Fundacja Emanio Arcus, OPEN FM, PI KWADRAT Piekarski & Pietrzak, Fundacja Profeto, Hello Radio, Disco Radio, Joł Radio i Muzo.FM. W Rzeszowie: Fundacja Emanio Arcus, Muzo.FM, Open.FM, Fundacja Profeto.pl, Radio Leliwa.

W Tarnowie nadawać będzie: Fundacja Emanio Arcus („Bezpieczna Podróż”); spółka Trendy Media Mikoś i Jedziniak („Trendy Radio”); Open Fm (należące do Wirtualna Polska Media). Rozszerzono także koncesje dla Fundacji Profeto.pl - Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji (Radio Profeto).

Kolejne tury na lokalne multipleksy cyfrowe

II tura konkursowa na lokalne multipleksy miała wystartować w IV kwartale 2019 roku. Miała objąć lokalizacje w Bydgoszczy, Kielcach, Krakowie, Łowiczu, Łodzi, Opolu, Radomiu i Warszawie.

III turę konkursową zaplanowano na 2020 rok i obejmie ona lokalizacje: Gdańsk/Gdynia, Gorzów, Koszalin, Olsztyn, Słupsk, Szczecin, Wałbrzych, Zielona Góra.

Natomiast IV miała również wystartować w br. i obejmować: Białystok, Ciechanów, Giżycko, Kalisz, Krosno, Leszno, Lublin, Łomżę, Siedlce i Zamość. Pozostałe bloki częstotliwości znajdą się we Wrocławiu i Warszawie.

W swojej „Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022” KRRiT oceniła, że „dodatkowa oferta programowa w miastach dużej i średniej wielkości wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach”.

KRRiT nie wyznaczała daty switch offu (wyłączenia) nadawania analogowego i zastąpienia go całkowicie nadawaniem cyfrowym.

Dołącz do dyskusji: Nadawcy sceptycznie o DAB+ i wejściu na ogólnopolski multipleks cyfrowy. "Próba implementacji technologii z XX wieku"

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ano
Tak naprawdę to nie chcą konkurencji bo teraz dobrze zarabiają przy małej ilości stacji na fm i o to chodzi
odpowiedź
User
adam
KRRiT zyje w latach 80-tych ubieglego wieku. Ich "rozwiazania" w zaden sposob nie przystaja do obecnej rzeczywistosci medialnej i technologicznej.
odpowiedź
User
Olo
Dopòki nie będzie mądrego programu przejścia na odbiorniki cyfrowe kwestia cyfrowego nadawania nie ma sensu.
odpowiedź