Na święta większość Polaków wyda tyle samo co rok temu
Na tegoroczne zakupy świąteczne ponad połowa Polaków wyda tyle samo co w zeszłym roku. Prezenty kupimy w centrach handlowych i tam też poszukamy inspiracji. Dla zdecydowanej większości z nas bardzo ważnym czynnikiem podczas dokonywania zakupu prezentów będzie możliwość otrzymania rabatu - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
33 proc. Polaków planuje wydać na świąteczne zakupy więcej niż w zeszłym roku, a większość z nas (52 proc.) wyda tyle samo.
60 proc. badanych inspiracji na zakup prezentów poszuka w galeriach handlowych i podczas rozmów ze znajomymi (50 proc.). Centrum handlowe to również miejsce, gdzie 74 proc tych, którzy zdecydują się na zakupy w sklepach tradycyjnych, kupi prezent.
Jeśli chodzi o osoby, które zakupy zrobią w internecie, blisko połowa z nich nie czyta regulaminów w każdym sklepie (45 proc.), z którego korzysta, a co piąta osoba nie sprawdza dostawcy usługi płatności internetowej.
Nie znamy też swoich podstawowych praw w internecie. Chociaż 42 proc. badanych wie dokładnie, w jakim czasie można zwrócić produkt zakupiony online bez podania przyczyny, to już 85 proc. nie wie ile czasu ma na jego reklamację.
2 na 3 respondentów uważa rabaty za istotne lub bardzo istotne, przy czym dla kobiet rabaty są ważniejsze niż dla mężczyzn. Najczęściej zniżek poszukujemy już bezpośrednio w sklepach podczas zakupów.
Niższa cena to również jeden z powodów, dla których decydujemy się na zakupy w zagranicznych sklepach. Dla prawie połowy respondentów najważniejszy jest brak danej rzeczy lub niedostępność marki w Polsce.
Ponadto z badania wynika, że w zeszłym roku wysłaliśmy i otrzymaliśmy więcej życzeń drogą elektroniczną niż tradycyjną. Najpopularniejsza forma elektronicznych życzeń to SMS-y (67 proc.), kolejne są e-maile (18 proc.) i życzenia na Facebooku (12 proc.). Tą samą drogą życzenia trafiają również do nas.
Badanie "Strategie zakupowe Polaków" zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Citi Handlowy w listopadzie 2013 r. na ogólnopolskiej próbie miejskiej internautów w wieku 15+, o dochodach netto powyżej 1500 zł, N=1011.
Dołącz do dyskusji: Na święta większość Polaków wyda tyle samo co rok temu