Mniej reklam słodyczy w telewizji, radiu i na outdoorze. Ferrero liderem, Wedel z największym wzrostem
O 2,3 proc. spadły cennikowo wydatki reklamowe producentów słodyczy w tym roku. Marketerzy ci przenoszą swoje budżety z telewizji, radia outdooru do magazynów, gazet i kin. Reklamowym liderem w tej branży jest Ferrero Polska, który wydaje trzykrotnie więcej niż każdy z jego konkurentów. Z kolei największy wzrost nakładów reklamowych notuje Lotte Wedel.
Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że producenci słodyczy od stycznia do lipca br. na reklamy w mediach pozainternetowych przeznaczyli 507,7 mln zł. Było to o 2,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Blisko 80 proc. tych wydatków ulokowano w telewizjach - 395,7 mln zł. Jednak zainteresowanie reklamą telewizyjną tej branży maleje - nakłady na reklamę na szklanym ekranie zredukowano bowiem o 4,9 proc. w skali roku.
W omawianym okresie mniej na reklamach słodyczy zyskali też nadawcy radiowi i firmy reklamy zewnętrznej. Wydatki na reklamę radiową spadły o 43,8 proc., do 8,7 mln zł, a na reklamę zewnętrzną - o 11,5 proc., do 25,2 mln zł.
Producenci słodyczy w pierwszych siedmiu miesiącach tego roku znacznie zwiększyli inwestycje w reklamę w magazynach, kinach, gazetach i na nośnikach indoorowych. Magazyny dzięki nim zarobiły 59 proc. więcej (24,5 mln zł), kina - 20,1 proc. więcej (51,9 mln zł), gazety - 39 proc. więcej (843,9 tys. zł), a indoor - 94 proc. więcej (927,9 tys. zł).
Podział na media wydatków reklamowych producentów słodyczy | |||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2014 | I-VII 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 415 861 186 zł | 395 655 865 zł | -4,9 |
Radio | 15 461 711 zł | 8 695 123 zł | -43,8 |
Gazety | 607 324 zł | 843 881 zł | 39 |
Magazyny | 15 406 660 zł | 24 489 533 zł | 59 |
Outdoor | 28 508 903 zł | 25 237 408 zł | -11,5 |
Kina | 43 198 272 zł | 51 888 548 zł | 20,1 |
Indoor | 478 200 zł | 927 850 zł | 94 |
razem | 519 522 256 zł | 507 738 208 zł | -2,3 |
Liderem wydatków reklamowych wśród producentów słodyczy jest Tic-Tac, właściciel takich marek jak Kinder Bueno. Firma ta w tym roku wydała na promocję swoich marek w mediach tradycyjnych niemal 143 mln zł (mniej w skali roku o 10,5 proc.) - blisko trzykrotnie więcej niż pozostali marketerzy z czołówki reklamodawców w tej kategorii produktów. W czerwcu Ferrero reklamował Tic-Tac w wersji z „The Minions”, a z okazji Dnia Matki promował Rafaello.
W największym stopniu wzrosły wydatki reklamowe Lotte Wedel w porównaniu z rokiem ub. - o blisko 130 proc., do 42,4 mln zł. Teraz Lotte Wedel prowadzi kampanię w oparciu o nową strategię komunikacji - bohaterem reklam jest kosmita Wargorr szukający radości na Ziemi. W pierwszej połowie roku marketer wspierał m.in. Ptasie Mleczko z okazji Dnia Matki, zaś w kwietniu firma promowała swoje europejskie desery międzynarodowymi rozmówkami.
Więcej wydała też firma Storck - jej nakłady reklamowe wzrosły o 16,4 proc., do 44,4 mln zł.
Pozostali marketerzy z czołówki największych reklamodawców wśród producentów słodyczy swoje nakłady reklamowe zredukowali. Mondelez Polska (właściciel m.in. Prince Polo, Milki) obniżył je o 34,5 proc., do 48,2 mln zł, a Mars Polska (właściciel Marsa, Snickersa) zredukował je o 53,7 proc., do 28,1 mln zł. Mondelez reklamował czekoladę Milka wiosną br. w kampanii pod hasłem „Ostatnia kostka”.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów słodyczy | |||
(cennikowo, bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2014 | I-VII 2015 | zmiana proc. |
Ferrero Polska | 159 802 410 zł | 142 965 405 zł | -10,5 |
Mondelez Polska | 73 516 699 zł | 48 184 524 zł | -34,5 |
Storck | 38 140 435 zł | 44 386 835 zł | 16,4 |
Lotte Wedel | 18 430 049 zł | 42 361 122 zł | 129,8 |
Mars Polska | 60 676 992 zł | 28 119 283 zł | -53,7 |
razem | 519 522 256 zł | 507 738 208 zł | -2,3 |
Najaktywniejszą reklamowo marką w omawianym okresie była marka Kinder (Ferrero Polska), która mimo mniejszych wydatków (spadek o 14,5 proc.) z wydatkami w kwocie 96 mln zł pozostała liderem w kategorii.
Pozycję wicelidera zajmuje marka E.Wedel z wydatkami w wysokości 42,3 mln zł (wzrost o blisko 130 proc). Trzecim najmocniej reklamowanym brandem jest Milka (Mondelez) - jej reklamy warte były 26,9 mln zł (26,7 proc. mniej niż rok temu).
Reklamy słodyczy Wawel kosztowały w tym roku 26 mln zł (10,4 proc. mniej niż rok wcześniej), a na wsparcie marki 7Days wydano 24,3 mln zł (9,1 proc. mniej).
Najsilniej reklamowane marki słodyczy | |||
(cennikowo, bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VII 2014 | I-VII 2015 | zmiana proc. |
Kinder | 112 337 426 zł | 96 007 791 zł | -14,5 |
E.Wedel | 18 430 049 zł | 42 314 364 zł | 129,6 |
Milka | 36 667 461 zł | 26 861 335 zł | -26,7 |
Wawel | 29 065 232 zł | 26 028 607 zł | -10,4 |
7 Days | 26 698 934 zł | 24 275 060 zł | -9,1 |
razem | 519 522 256 zł | 507 738 208 zł | -2,3 |
Dołącz do dyskusji: Mniej reklam słodyczy w telewizji, radiu i na outdoorze. Ferrero liderem, Wedel z największym wzrostem