SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marki na przełomie dekad: Wawel SA

W naszym cyklu pod hasłem "Marki na przełomie dekad", w którym prezentujemy dokonania marek i ich osiągnięcia w minionej dekadzie oraz kamienie milowe w ich rozwoju, a także zakreślimy wyzwania, które stają przed nimi u progu trzeciego dziesięciolecia XXI wiek prezentujemy producenta słodyczy - Wawel SA.

Data powstania 

Historia firmy sięga roku 1898 rok, kiedy to Adam Piasecki otwiera swoją pierwszą cukiernię w Krakowie.
 
Najważniejsze wydarzenia w ostatnich 10 latach
Ostatnie 10 lat dla firmy Wawel to okres dynamicznego rozwoju. Wszystkie słodycze produkowane są w zakładzie produkcyjnym w Dobczycach.  W 2015 rusza budowa Zakładu Produkcyjnego nr 2 oraz wyposażenie go w nowe, ultranowoczesne linie produkcyjne i maszyny pakujące. Rozbudowywany jest pierwszy zakład, który funkcjonuje  od 2006 roku. 
 
Dzięki tym inwestycjom, Wawel wprowadza do oferty produkty w nowych segmentach i kategoriach rynkowych. Do oferty producenta dołączają liczne nowości m.in. galaretki nadziewane Fresh&Fruity czy cukierki  mleczno-karmelowe i czekoladowo-mleczne Tofflairs. 
 
W 2018 roku na rynku debiutują Żelki jak SMOK w innowacyjnych, stojących opakowaniach. Wawel tym samym debiutuje w nowej kategorii produktowej. Kolejną z nowości są pianki w czekoladzie. W 2019 na półki sklepów trafia Królewskie Mleczko Waniliowe, czyli okrągłe pianki o subtelnym puszystym smaku waniliowym. Rok później firma wprowadza Królewskie Mleczko Śmietankowe. 
 
W 2020 roku marka Wawel na nowo podchodzi do kategorii batonów i wprowadza na rynek MINIczekolady z Wawelu. To duża dawka przyjemności zamknięta w małej formie, idealnej do delektowania się. Wyjątkowe połączenie doskonałej czekolady Wawel i wyśmienitego nadzienia w unikalnych kieszonkowych wersjach opakowań pozwala cieszyć się ulubionym smakiem dosłownie wszędzie. 
 
Szczególne zmiany w ciągu ostatnich 10 lat zaszły w kategorii czekolad marki Wawel.
Firma poszerzyła ofertę czekolad o nowe formy, np. czekolady duże w formie całusów. Do oferty trafiły czekolady Premium - najpierw w formie opakowań typu flow pack, od 2020 roku dostępne w kartonikach. Zmiany wdrażane w kategorii czekolad były możliwe dzięki nowoczesnemu parkowi maszynowemu. W czekoladach Premium wykorzystywane jest ziarno kakaowe, które posiada certyfikat UTZ i RFA. W kategorii czekolad wprowadzono koncept współpracy silnych marek - czyli czekoladę Big Milk z nadzieniem o smaku nawiązującym do popularnych lodów.
 
Oferta Wawelu to nie tylko nowości. Firma  nieustannie wspiera istniejące już na rynku produkty.
Przykładowo, popularne wśród konsumentów Michałki przeszły w 2018 roku całkowitą zmianę. Zostały wprowadzone nowe formy pakowania, udoskonalono skład, za wszystkim zaś podążyła nowa kampania marketingowa.
 
W sferze komunikacji ważnym momentem było wdrożenie nowej strategii w roku 2017.
Znalazła ona odzwierciedlenie w nowej identyfikacji wizualnej - odświeżonym logo i opakowaniach. Marka postawiła sobie za cel wprowadzanie ludzi w dobry nastrój i motywację do czynienia dobra. Wszystko zaś rozpoczyna się od produkcji wyjątkowych słodyczy, opartych na Dobrych Składnikach. Idea ta zakłada tworzenie słodyczy najwyższej jakości o prostym składzie. Produkty Wawelu nie zawierają barwników czy sztucznych aromatów. Stawiamy na wysokiej jakości ziarno kakaowca, lecytynę z certyfikowanych ziaren soi (bez GMO) i zwiększenie zawartości tych surowców, które są pożądane w danym wyrobie, np. orzeszków arachidowych w Michałkach. Dobre Składniki, a więc wysoka jakość i prosty skład są mocno eksponowane w działaniach komunikacyjnych marki Wawel.  


 
Ostatnie lata to nie tylko praca nad produktami, ale i sposobami dotarcia do konsumenta. Tu bardzo ważnym jest projekt Wolność Wyboru, czyli nowoczesne moduły sklepowe z produktami na wagę.
Dzięki temu konsumenci mogą wybierać i mieszać swoje ulubione słodycze marki Wawel w ilości jakiej chcą. Moduły są już dostępne w niemal 4500 sklepów w całej Polsce. Wawel rozwija również sprzedaż w kanale online - od 2017 roku działa sklep internetowy www.slodkiwawel.pl z pełną ofertą produktów marki oraz bogatym wyborem zestawów prezentowych.
 
 
Trendy rynkowe minionej dekady w branży, w której działacie;

W ostatniej dekadzie, z roku na rok coraz ważniejszym kryterium wyboru produktów była ich jakość. Ważnym wyróżnikiem marki Wawel na tym polu jest projekt Dobre Składniki, czyli idea tworzenia słodyczy o prostym składzie, przy zachowaniu najwyższej jakości i maksimum smaku. W produkcji swoich słodyczy Wawel wykorzystuje m.in. naturalne aromaty, koncentraty roślinne, zaś produkty nie zawierają barwników czy emulgatora E476. W ramach projektu przy wprowadzaniu zmian w recepturach i nie tylko marka współpracuje z Radą Ekspertów, czyli gronem niezależnych naukowców, związanych z renomowanymi uczelniami wyższymi. Wawel korzysta wyłącznie z oleju palmowego z certyfikatem RSPO, zaś ziarno kakaowe stosowane przy produkcji czekolad Premium posiada certyfikat UTZ / Rainforest Alliance. 
 
Przy rosnących oczekiwaniach dotyczących jakości, kolejnym krokiem jest poszukiwanie  nowych doświadczeń smakowych, zapachów, tekstur czy kształtów. Tu firmy spożywcze odpowiadają premiumizacją swoich produktów. Propozycją Wawelu był rozwój czekolad Premium z nowymi dodatkami, od bieżącego roku dostępnymi w kartonikowych opakowaniach. Z kolei limitowana kolekcja czekolad “Ziarna Świata” opiera się na ziarnie kakaowym tylko z wybranych regionów, sam zaś produkt powstaje z wykorzystaniem wyłącznie trzech składników.

 Ważny jest  smart shopping, czyli wybieranie produktów w dobrej cenie, w ilości której faktycznie potrzeba, wygodnie i efektywnie. Propozycją Wawelu w tym obszarze jest koncept “Wolność Wyboru”, czyli  moduły sklepowe ze słodyczami na wagę, z możliwością skomponowania własnego miksu kupowanych produktów, zależnie od okazji. 
 
Szczególnie ważnym tak dla konsumentów, jak i dla marki Wawel aspektem jest odpowiedzialność społeczna.  Słodycze tej marki powstają w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, efektywnym pod kątem gospodarki materiałowej czy zarządzania zużyciem energii. Drugim ważnym obszarem jest aktywność dobroczynna w ramach działającej od 2008 roku Fundacji “Wawel z Rodziną”. Wśród kluczowych projektów fundacji jest program edukacyjny “Masz Szansę”, poprzez który wyrównywane są szanse edukacyjne dzieci z różnych środowisk. W 2018 ruszył program skierowany do świetlic środowiskowych pt. “Dobro od Dziecka”. 
 
Najważniejsze kampanie marki w minionym dziesięcioleciu
10 lat to bardzo duża liczba nowości rynkowych czy inicjatyw konsumenckich, za którymi stoją kampanie marketingowe i wizerunkowe. Wystarczy przypomnieć kampanię “100 lat czekolad” czy działania dla kultowego tria czekoladek Malaga, Tiki Taki, Kasztanki. Bardzo ważne było też dla nas mocne wsparcie konceptu Wolność Wyboru, czyli oferowania w atrakcyjnej formie słodyczy na wagę. W sferze działań społecznych zaś najbardziej widoczny był przeprowadzony w latach 2015-2018 program społeczno-konsumencki “Serce Rośnie”, dzięki któremu łącznie marka przekazała 2,6 mln złotych na cele charytatywne.
 

Otrzymane w tym okresie nagrody

W samym tylko 2020 roku czekolady Premium otrzymały złote wyróżnienie w konkursie “Perły Rynku FMCG”, zaś czekolada Big Milk to “Złota Innowacja FMCG & Retail”.  Projekt “Dobre Składniki” otrzymał nagrodę Sustainability FMCG Award 2019 w kategorii Transformacja Łańcucha Dostaw, a rok wcześniej - nagrodę  główną w kategorii „Brand Activism” w międzynarodowym konkursie PR Daily Corporate Social Responsibility Awards. Duże znaczenie mają nagrody doceniające społeczne zaangażowanie, jak wyróżnienie w Rankingu Odpowiedzialnych Firm czy Biały Listek tygodnika Polityka z 2019 roku. 

Pozycja rynkowa na tle konkurencji

Wawel jest jednym z trzech najbardziej rozpoznawalnych producentów słodyczy w kraju, zaś ostatnie dziesięciolecie to konsekwentne budowanie i wzmacnianie swojej pozycji na rynku. W wielu segmentach firma jest liderem lub wiceliderem na rynku - np. w segmencie Michałków lub galaretek w czekoladzie. Wawel to także lider sprzedaży słodyczy na wagę, co wzmacnia m.in. wspomniany już koncept “Wolność Wyboru”.  
 
Wyzwania, przed którymi staje firma wchodząc w trzecią dekadę XXI wieku

Wyzwaniem, przed jakim stoją marki konsumenckie u progu trzeciej dekady XXI wieku jest skuteczne dotarcie do konsumentów - w nowych kanałach, podążając za dynamicznie zmieniającymi się trendami. Chcemy być blisko młodszych konsumentów, angażować ich w przenikającym się świecie offline i online. Wawel mocno stawia na obecność w kanale digital oraz przy okazji eventów, które przyciągają ludzi młodych. Z kolei projekt Dobre Składniki oraz upraszczanie składów produktów są podstawą, by odpowiadać na oczekiwania dotyczące jakości, zrównoważonego rozwoju czy kwestii prozdrowotnych.

Dołącz do dyskusji: Marki na przełomie dekad: Wawel SA

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Danuta
Witam,Moje dzieciństwo i młode lata bardzo mocno były związane SŁODKIM WAWELEM.Nigdy nie zapomnę smaku mlecznych pralin na wagę w cenie 4,6zlotych i batonów krymskich, to najlepsze słodycze do których bardzo tęsknie i pragnę ,żeby wróciły na państwa rynek.
odpowiedź