Daniel Obajtek chwali fuzję Lotosu z Orlenem na okładkach wszystkich dzienników z wyjątkiem „Gazety Wyborczej”
Prezes Orlenu Daniel Obajtek znalazł się na okładkach poniedziałkowych wydań większości ogólnopolskich dzienników: „Rzeczpospolitej”, „Dziennika Gazety Prawnej”, „Super Expressu”, „Faktu”, „Pulsu Biznesu”, „Gazety Polskiej Codziennie”, „Polski Times”. Sponsorowanego materiału nie zamieszczono jedynie w „Gazecie Wyborczej”.
Na "jedynkach" poniedziałkowych wydań dzienników znalazło się zdjęcie Daniela Obajtka oraz całostronicowy artykuł oznaczony jako materiał reklamowy lub informacyjny. W tytule zamieszczono cytat z prezesa Orlenu, w którym mowa o „zapewnieniu klientom stabilnej oraz przyjaznej środowisku energii”.
Tekst reklamy zamieszczonej na okładkach opowiada o połączeniu PKN Orlen i Grupy Lotos, które „zagwarantuje bezpieczeństwo energetyczne Polski, a także stabilne i atrakcyjne ceny energii dla klientów”. Ma także otworzyć możliwości rozwoju za granicą (w tym na Węgrzech i Słowacji).
Bez komentarza pic.twitter.com/zBG2yDHiUD
— Agnieszka Rucińska (@AgaRucinska) January 17, 2022
Obajtek opowiada również o planach rozwoju sieci stacji Orlen (do co najmniej 3,5 tys. punktów do 2030 roku), a także o unijnej polityce klimatycznej. „Widoczny jest trend odchodzenia od tradycyjnych paliw, co skutkuje systematycznym zamykaniem rafinerii” - można przeczytać w materiale.
Czytaj też: Daniel Obajtek oskarża „Gazetę Wyborczą” o zniesławienie w tekście nt. kupna mieszkania ze zniżką
We wszystkich gazetach materiał reklamowy Orlenu zajmuje także całą kolejną stronę (w sumie to dwie dodatkowe strony, po których są standardowe strony z treściami redakcyjnymi). Na drugiej stronie „Rzeczpospolitej” znalazły się materiały „Orlen zachowuje kontrolę nad rafinerią w Gdańsku”, „Umowa z Saudi Aramco zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski” oraz „Rafineria ma sens tylko w grupie”.
W „Fakcie" dolną połowę pierwszej strony zajmuje reklama ze zdjęciem Obajtka, natomiast teksty sponsorowane na temat rozwoju Orlenu i fuzji z Orlenem zamieszczono na kolejnych trzech stronach.
W innych dziennikach po dwóch stronach z tekstami reklamowymi są właściwe pierwsze strony, z treściami przygotowanymi przez redakcję. W e-wydaniach niektórych dzienników (m.in. „Pulsu Biznesu”, „Dziennika Gazety Prawnej” i „Super Expressu”) nie opublikowano w ogóle stron reklamowych Orlenu.
Obajtek w sporach sądowych z „Gazetą Wyborczą”
„Gazeta Wyborcza” (Agora) to jedyny ogólnopolski dziennik o profilu ogólnym, w którym Orlen nie wykupił materiału reklamowego o fuzji z Lotosem (reklamy nie pojawiły się też w „Przeglądzie Sportowym”). Wydawca „GW” toczy kilka sporów sądowych z Danielem Obajtkiem dotyczących tekstów z wiosny ub.r., w których opisano podsłuchane rozmowy menedżera sprzed ponad 10 lat (zasugerowano, że wbrew prawu jako samorządowiec mógł wtedy zarządzać prywatną spółką) i zakup kilka lat temu apartamentów w Warszawie przez Obajtka i członka zarządu Orlenu Adama Buraka.
Daniel Obajtek wytoczył autorom tekstów i wydawcy „GW” kilka pozwów, w niektórych domagał się sprostowania, a w ramach zabezpieczenia powództwa - zamieszczenia przy artykułach komunikatów o toczących się procesach.
W grudniu ub.r. Obajtek skierował też przeciw dziennikarzom „Gazety Wyborczej” prywatny akt oskarżenia z art. 212 Kodeksu karnego, domaga się po 50 tys. zł nawiązki na cel społeczny. Równocześnie Agora pozwała prezesa Orlenu za naruszenie dóbr osobistych, chce przeprosin i 100 tys. zł na cel społeczny za sugestie, że artykuły „Gazety Wyborczej” o nim są oparte na kłamstwach i przygotowane na „zlecenie z zewnątrz”.
Dziennikarze komentują
Po publikacji materiału akcję skrytykowali dziennikarze. - Atakowanie gazet czy konkretnych dziennikarzy (sic!), co niektórzy robią, nie ma sensu. Tu jest poważniejszy kłopot: prasa papierowa jest w kryzysie (a szkoda, bo nadal bywa świetna). A dziennikarstwo potrzebuje pieniędzy, bo biedny rzadko kiedy skontroluje bogatego - napisał dziennikarz Wirtualnej Polski Patryk Słowik.
Atakowanie gazet czy konkretnych dziennikarzy (sic!), co niektórzy robią, nie ma sensu.
— Patryk Słowik (@PatrykSlowik) January 17, 2022
Tu jest poważniejszy kłopot: prasa papierowa jest w kryzysie (a szkoda, bo nadal bywa świetna). A dziennikarstwo potrzebuje pieniędzy, bo biedny rzadko kiedy skontroluje bogatego. https://t.co/vEmAzPdDDj
Jego wpis skomentował Jakub Krupa, polski dziennikarz mieszkający w Wielkiej Brytanii i stypendysta Reuters Institute w Oksfordzie. - Kontrolują na tych jedynkach aż furczy! Dla mnie jako czytelnika jest to strzał w moje zaufanie i wiarygodność do tych tytułów, szczególnie w kontekście debat o wolności mediów i zagrożeniach zw. z Polska Press. A dla mnie jako dziennikarza jest to zwyczajnie żenujące - zaznaczył Jakub Krupa.
Kontrolują na tych jedynkach aż furczy!
— Jakub Krupa (@JakubKrupa) January 17, 2022
Dla mnie jako czytelnika jest to strzał w moje zaufanie i wiarygodność do tych tytułów, szczególnie w kontekście debat o wolności mediów i zagrożeniach zw. z Polska Press.
A dla mnie jako dziennikarza jest to zwyczajnie żenujące.
- Łatwiej chyba dziś było przeoczyć nawałnicę w Warszawie niż zalew zdjęć Daniela Obajtka na okładkach - dodał reporter TVN 24 Radomir Wit.
Łatwiej chyba dziś było przeoczyć nawałnicę w Warszawie niż zalew zdjęć Daniela Obajtka na okładkach. 🙃
— Radomir Wit (@RadomirWit) January 17, 2022
- Pomijając wątki polityczne: branie kasy za reklamę, w której prezes firmy z branży paliw kopalnych chwali się "przyjazną środowisku energią" to nie jest najlepsze, co media mogą robić wobec kryzysu klimatycznego, delikatnie mówiąc - napisał na Twitterze Patryk Strzałkowski, dziennikarz Gazeta.pl.
Dołącz do dyskusji: Daniel Obajtek chwali fuzję Lotosu z Orlenem na okładkach wszystkich dzienników z wyjątkiem „Gazety Wyborczej”