Lockheed Martin, Amazon i Cisco ruszają w kosmos w misji NASA
Firmy Lockheed Martin, Amazon i Cisco nawiązały współpracę w celu wprowadzenia technologii Callisto na statek kosmiczny NASA Orion, który wyruszy na misję księżycową Artemis I.
W ramach bezzałogowej misji Artemis I, zaprojektowany i stworzony przez firmę Lockheed Martin statek kosmiczny Orion wyruszy w podróż wokół Księżyca i wróci na Ziemię. W pojeździe po raz pierwszy zostanie użyta technologia Callisto, wykorzystująca wirtualnego asystenta Amazon Alexa, platformę do współpracy Cisco Webex i sztuczną inteligencję.
Jest to pierwsza z cyklu misji NASA Artemis, których celem jest powrót na Księżyc, stworzenie tam obozu, a pewnego dnia wyruszenie na Marsa.
Na rozwiązanie Callisto składa się spersonalizowany sprzęt oraz oprogramowanie opracowane przez inżynierów Lockheed Martin, Amazon i Cisco. Callisto pozwoli na korzystanie z asystenta głosowego Alexa bez dostępu do internetu oraz platformy Webex z poziomu tabletu w oparciu o sieć NASA Deep Space Network.
Ponieważ Artemis I jest misją bezzałogową, twórcy Callisto oraz specjaliści z NASA pracowali wspólnie, aby stworzyć wirtualną załogę w Johnson Space Center NASA w Houston, umożliwiając operatorom znajdującym się w Centrum Kontroli Misji NASA w Houston interakcję z Callisto za pomocą terminali wideo Webex Desk Pro oraz Webex Board Pro.
Na pokładzie Oriona znajdzie się specjalna wersja platformy Webex działająca na tablecie iPad. Będzie to okazja do tego, aby sprawdzić, jak technologie do współpracy mogą pomóc astronautom zwiększyć wydajność i świadomość sytuacyjną podczas ich misji, zapewniając dostęp do informacji na temat stanu lotu i telemetrii oraz możliwość kontrolowania podłączonych urządzeń na pokładzie Oriona. Obraz wideo i dźwięk będą przesyłane na Ziemię, co pozwoli inżynierom analizować wydajność systemów pokładowych, jednocześnie dzieląc się informacjami z opinią publiczną.
Pracownicy NASA będą mogli skorzystać m.in. z funkcji Cisco Webex, jaką jest tłumaczenie w czasie rzeczywistym z angielskiego na 108 języków, w tym polski. Przydatne powinno być także niwelowanie hałasu w tle, który może stanowić sporą przeszkodę w komunikacji na statku kosmicznym.
"Rozwój technologii wymaga zapału innowatorów, który wkrótce dotrze również w kosmos. To pierwsze tego typu rozwiązanie, które pewnego dnia może zacząć wspierać misje załogowe, zapewniając bezpośrednią interakcję między załogą, centrum dowodzenia i innymi osobami, np. bliskimi, co sprawi, że osoby znajdujące się w kosmosie będą czuły się mniej samotne." - stwierdził Jeetu Patel, wiceprezes i dyrektor generalny ds. bezpieczeństwa i współpracy w Cisco.
Ponadto, technologia Callisto pozwoli entuzjastom kosmosu, ale także np. uczniom, na wzięcie wirtualnego udziału w misji Artemis I. Będą oni mogli zacząć śledzić postępy ekspedycji mówiąc "Alexa, zabierz mnie na Księżyc".
Artemis I ma wystartować w wielotygodniową podróż wokół Księżyca i z powrotem na początku 2022 r. z NASA Kennedy Space Center w Cape Canaveral na Florydzie. Przedsięwzięcie ma pozwolić na stworzenie fundamentów dla kolejnych załogowych misji kosmicznych.
Dołącz do dyskusji: Lockheed Martin, Amazon i Cisco ruszają w kosmos w misji NASA