Lidl ma umowę z DHL na ponad 700 punktów obsługi paczek
Sieć sklepów Lidl Polska zawarła umowę z firmą kurierską DHL Parcel, na mocy której uruchomi w swoich sklepach ponad 700 Punktów Obsługi Paczek DHL. Dyskonty od 5 września będą czynne także w niedziele niehandlowe.
Kilka dni temu Lidl Polska poinformował, że od 5 września część jego sklepów będzie czynna także w niedziele niehandlowe. Będzie to możliwe dla tych lokalizacji, które działają nie tylko jako sklepy, ale również jako placówki pocztowe.
Firma nie podała wówczas liczby ani lokalizacji tych placówek.
Z kolei w poniedziałek firma kurierska DHL Parcel poinformowała, że rozpoczyna współpracę z Lidlem. Kooperacja ta ma powiększyć liczbę Punktów Obsługi Paczek DHL Parcel o ponad 700 lokalizacji.
Oznacza to, że punkty te znajdą się niemal we wszystkich sklepach Lidla - sieć ma w Polsce obecnie ok. 760 placówek.
Od teraz za pośrednictwem POP-ów paczki będzie można nadawać i odbierać w ponad 12 tysiącach miejsc w całym kraju.
DHL podaje, że umowa z siecią Lidl to kontynuacja strategii DHL Parcel, która zakłada dynamiczne rozszerzanie sieci Punktów Obsługi Paczek.
- Poziom satysfakcji konsumentów korzystających z Punktów Obsługi Paczek jest bardzo wysoki. Jest to dla nas sygnał do konsekwentnego rozwijania naszej sieci partnerskiej - mówi Maciej Dudek, menedżer sieci partnerskiej DHL Parcel.
W tej chwili Punkty Odbioru Paczek DHL dostępne są w największych sieciach sklepów, m.in. w sieci Żabka, abc, Biedronka, Kaufland, Stokrotka, oraz w salonach prasowych Inmedio i stacjach benzynowych Shell i Moya.
Placówki pocztowe furtką dla zakazu handlu
Zakaz handlu w prawie wszystkie niedziele obowiązuje w Polsce od 2018 roku, przy czym we wprowadzającej go ustawie zapisano 32 wyjątki, m.in. dotyczący placówek z usługami pocztowymi. W praktyce sieci sklepów po podpisaniu odpowiedniej umowy z operatorem pocztowym (np. na odbiór przesyłek w sklepach) może prowadzić handel także w niedziele niehandlowe.
Z tego wyjątku korzystają sklepy Żabka (od początku obowiązywania zakazu), Dino Polska (od lipca br.), Lewiatan, niektóre placówki Kaufland, należące do Grupy Muszkieterów Bricomarché i Intermarché, ABC, Delikatesy Centrum, Stokrotka Express czy wybrane sklepy z elektroniką Euro RTV AGD. Od połowy lipca w niedziele niehandlowe jest otwarta część sklepów Biedronka, ich właściciel Jeronimo Martins Polska podpisał z Pocztą Polską umowę na obsługę opcji "Odbiór w punkcie".
Kiedy pod koniec maja br. Kaufland zapowiedział otworzenie wszystkich swoich sklepów w niedziele niehandlowe, firmę mocno skrytykowała „Solidarność".
- Postępowanie firmy Kaufland to lekceważenie państwa polskiego oraz parlamentu jako ustawodawcy. Na takie działania w Niemczech Kaufland by sobie nie pozwolił - komentował dla Wirtualnemedia.pl Alfred Bujara, przewodniczący Krajowego Sekretariatu, Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ „Solidarność".
PiS złożył projekt nowelizacji usuwającej "wyjątek pocztowy"
W sprawie zakazu handlu w niedziele pod koniec lipca wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny. Trybunał uznał dwa zaskarżone przepisy z ustawy dotyczącej zakazu handlu w niedzielę za konstytucyjne; w pozostałej części sprawa została umorzona. Trybunał nie wypowiedział się w sprawie dwóch kluczowych przepisów.
Pierwszy z nich to artykuł ustanawiający zakaz handlu. Zgodnie z nim "w niedziele i święta w placówkach handlowych handel oraz wykonywanie czynności związanych z handlem, powierzanie pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem - są zakazane".
Drugi przepis wskazywał wyjątki od tego zakazu. Pod koniec lipca do Sejmu został wniesiony projekt nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę i święta, który w praktyce ma ukrócić stosowanie tzw. "wyjątku pocztowego" przez sieci detaliczne. Projekt przewiduje, że w niehandlowe niedziele otwarte będą mogły być te placówki, w których działalność pocztowa będzie przeważająca.
Jak zapisano, chodzi o przeważającą działalność wskazaną we wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, która stanowi co najmniej 50 proc. miesięcznego przychodu ze sprzedaży, uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym jest prowadzony handel lub są wykonywane czynności związane z handlem.
Według ostatnich badań CBRE, aż 55 proc. osób chciałoby robić zakupy w niedzielę, w tym co trzecia jest zdecydowanie za tym pomysłem. Poparcie dla tego pomysłu wzrosło w porównaniu z zeszłym rokiem, kiedy za otwarciem sklepów w niedzielę opowiadało się 51 proc. osób.
Dołącz do dyskusji: Lidl ma umowę z DHL na ponad 700 punktów obsługi paczek