Kuchnia regionalna ważna dla Polaków podczas turystycznego wyjazdu
Dla współczesnego polskiego turysty dobre jedzenie to już nie tylko dodatek do wakacji. Smakowanie lokalnej kuchni i tradycyjnych potraw znacząco zwiększa naszą satysfakcję z wyjazdu - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Prawie wszyscy badani (97%) od wyjazdu turystycznego oczekują oderwania od codzienności, wypoczynku i odstresowania się. Podczas wyjazdu chcemy też "naładować akumulatory", by zebrać siły oraz energię do dalszej pracy (93%). Ważne jest również odkrywanie nowych rzeczy, przeżycie czegoś wyjątkowego, zdobycie nowych doświadczeń (ponad 80%), a także cisza (77%), kontakt z lokalną specyfiką miejsca, w którym wypoczywamy (75%) i możliwość aktywności fizycznej (71%) - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Co ciekawe, najmniej zależy nam na imprezowym spędzaniu wyjazdu (39%) i na luksusach w trakcie podróży (32%).
W Polsce, podobnie jak zagranicą, widać wyraźnie trend związany z jakością oferty turystycznej. Cena nadal jest ważna dla 87% respondentów, ale takie czynniki jak smaczne jedzenie (75%), położenie blisko wody (64%), możliwość aktywnego wypoczynku (60%) znacząco zwiększają naszą satysfakcję z pobytu.
Widać także wyraźnie, że w obszarze naszych zainteresowań w znacznym stopniu znajdują się doznania kulinarne związane z lokalną, tradycyjną kuchnią. Możliwość próbowania kuchni regionalnej podczas wyjazdu jest ważna dla blisko 60% badanych, a co drugi ankietowany polski turysta (50%) ceni sobie i korzysta z możliwości zakupu produktów oraz potraw przygotowanych z produktów od lokalnych dostawców. Chęć spróbowania lokalnych specjałów wyrabianych z naturalnych produktów wysokiej jakości jest wyżej ceniona i bardziej pożądana niż udogodnienia dla rodzin z dziećmi (34%) i lokalizacja blisko dyskotek czy klubów (18%).
Na wakacjach Polacy są otwarci na nowe doznania, także te kulinarne - tylko 1/5 badanych nie lubi próbować nowych produktów i wybiera sprawdzone potrawy.
Podróż w nowe miejsce dla większości respondentów (78%) jest okazją do próbowania kuchni lokalnej. Ponadto jesteśmy skłonni nadłożyć drogi by zjeść posiłek w niepowtarzalnym miejscu (72%). Powodem tego jest fakt, że w naszym otoczeniu za dużo jest tego, co masowe i standardowe, a za mało tego, co autentyczne i niepowtarzalne - z tym stwierdzeniem zgadza się ponad 70% badanych. Panowie (68%) są bardziej skłonni wybrać restaurację, która oferuje dania regionalne. Prawie w tym samym stopniu i panie, i panowie chętnie nadłożą drogi, aby zjeść w niepowtarzalnym miejscu (73% - kobiety, 71% - mężczyźni).
Na pytanie "Które danie podczas wyjazdu wakacyjnego w jednym z regionów Polski, wybrałaby Pan/Pani mając do wyboru szeroką ofertę dań w ten samej cenie?", ponad połowa respondentów (54%) wybiera danie kuchni regionalnej, którego jeszcze nie jadła. Na dania przyrządzane z regionalnych produktów skusiłoby się 78% badanych, podczas gdy tylko 8% zamówiłoby znane, sprawdzone polskie danie (np. kotlet schabowy, kotlet mielony, kurczaka czy karkówkę z grilla). Zaledwie 4% badanych, mając do wyboru danie regionalne, którego jeszcze nie próbowali, zdecydowałoby się na pizzę, kebab czy makaron.
Najczęstsze skojarzenia Polaków z turystyką kulinarną dotyczą próbowania regionalnych potraw oraz poznawania nowych smaków (33%) i wyjazdów połączonych z degustacją potraw regionalnych (18%). Widoczna jest też asocjacja ze smacznym, zdrowym jedzeniem (12%) i z poznawaniem kuchni regionalnej, tradycji i zwyczajów kulinarnych (11%).
Większość badanych turystów (67%) przywozi z wyjazdów regionalne produkty spożywcze. Najczęściej są to sery (35%), miody (14%), ryby (14%) i wędliny (13%), a także chleb (8%). Kategorią kulinarnych "łupów" są napoje alkoholowe - piwa regionalne (9%), wódki, nalewki i miody pitne (8%) oraz wina regionalne (7%). W dalszej kolejności przywozimy słodycze i ciastka (6%), różnego rodzaju przetwory (4%), przyprawy (2%), oliwy i oleje (2%), obwarzanki, precle czy bajgle (2%).
Odwiedzając miejsca oraz lokale związane z tradycją kulinarną danego regionu, badani najczęściej zaglądają do restauracji serwujących kuchnię regionalną (89%) i karczm (84%). Ponad połowa respondentów (54%) odwiedza lokalne browary, 37% - wytwórnie produkujące lokalną żywność, 33% - winnice, a 26% - muzea związane z wytwarzaniem jedzenia.
Jak pokazują wyniki badania, okres między majem a wrześniem to najlepszy moment na klasyczne wyjazdy turystyczne w Polsce, także te kulinarne. Popularne miesiące to miesiące letnie, wakacyjne - czerwiec (29%), lipiec (39%), a zwłaszcza sierpień (48%). Jednocześnie widać, że ta sezonowość zaczyna się przełamywać: wrzesień jako miesiąc idealny w Polsce do próbowania regionalnych potraw i produktów poleciłoby 42% badanych (więcej niż czerwiec i lipiec). Co ciekawe, październik zajmuje wyższą pozycję (9%) niż np. kwiecień (3%).
Większość badanych turystów (85%) za najbardziej atrakcyjną formę wypoczynku uznała możliwość próbowania potraw kuchni regionalnej, dostępnych wyłącznie w danym regionie. Kulinaria prześcignęły takie atrakcje jak poznawanie historii danego miejsca (78%) i zwiedzanie historycznych obiektów (77%), lokalnych muzeów, skansenów (69%). Ponad połowa respondentów (51%) deklaruje chęć udziału w festiwalach kulinarnych, a nieco mniej (46%) – udział w warsztatach kulinarnych.
Prawie trzech na czterech respondentów (70%) jest zdania, że lepszy smak i wysoka jakość produktu spożywczego uzasadniają jego cenę. Fakt, że coraz bardziej zwracamy także uwagę na miejsce pochodzenia produktów czy sposób ich wytwarzania i w tym wyborze nie kierujemy się już głównie ceną, potwierdza odpowiedź blisko połowy badanych (49%), która za dobry produkt spożywczy jest w stanie zapłacić nawet 30% więcej.
73% badanych wybrałoby karczmę z autentycznymi daniami regionalnymi przygotowanymi ze świeżych produktów dostarczanych przez lokalnych wytwórców, rezygnując z oferty restauracji serwujących w tej samej cenie dania kuchni włoskiej czy azjatyckiej, pizzerie, bary sushi czy gastronomie, w których możemy kupić kotlet schabowy czy mięso z grilla.
Nasze pierwsze, spontaniczne skojarzenia z regionami znanymi z autentycznej, smacznej kuchni czy potraw regionalnych biegną raczej poza granice Polski, do Włoch (18%), Francji (15%), Hiszpanii (5%), Grecji (4%) i Niemiec (4%). Polska znalazła się na szóstym miejscu (3%), ex aequo ze Szwajcarią i Węgrami. Wymienione zostały także Czechy (2%), Holandia, kraje Beneluksu i Chorwacja (po 1%).
Szlak kulinarny, który będzie promocyjną "wizytówką" regionu, zdaniem turystów powinien dawać możliwość próbowania lokalnych potraw (49%), udziału w wydarzeniach kulinarnych (35%) oraz dobre źródło informacji w postaci przejrzystej strony internetowej (29%).
Badanie "Apetyt na region" zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia oraz Citybell Consulting na zlecenie województwa podkarpackiego na początku września 2013 r. metodą wywiadów internetowych (CAWI) na ogólnopolskiej próbie liczącej 1026 osób. W badaniu wzięli udział mieszkańcy miast powyżej 100 tys. mieszkańców, którzy w przeciągu ostatnich 24 miesięcy przynajmniej dwa razy wyjechali w celach turystycznych lub wypoczynkowych w Polskę.
Dołącz do dyskusji: Kuchnia regionalna ważna dla Polaków podczas turystycznego wyjazdu