Emeryci dominują wśród widowni TVP Info
TVP Info chętniej oglądają mężczyźni niż kobiety. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze, emeryci i mieszkańcy wsi. Zauważalny jest wzrost udziału osób o wysokich dochodach - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
TVP Info ogląda więcej mężczyzn niż kobiet
W okresie od 1 września do 27 października 2022 roku TVP Info oglądało średnio 43,67 proc. kobiet i 56,33 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć różni się od tej, którą charakteryzuje się cały rynek telewizyjny w naszym kraju. Charakteryzuje się przewagą widowni kobiecej - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,59 proc. kobiet i 46,41 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
TVP Info wyższy udział widowni męskiej nad kobiecą miało również w analogicznym okresie rok wcześniej. W okresie od 1 września do 27 października 2021 roku mężczyźni stanowili 57,93 proc., a kobiety - 42,07 proc.
71 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 60+
TVP Info na tle całego rynku charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19, 20-24 i 25-29 w badanym okresie wynoszą wyraźnie poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w analogicznym okresie zeszłego roku.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie newsową stacją Telewizji Polskiej stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności TVP Info notuje w grupie 60+, w której widownia stanowi aż 71,32 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 45,39 proc.
Wysoki udział widowni wiejskiej
Mniejsze dysproporcje oglądalności TVP Info względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Stacja ma jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 44,23 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,14 proc.
Rosną dochody widzów TVP Info
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że TVP Info w tym roku ma względnie podobną strukturę widowni do całego rynku telewizyjnego w Polsce.
Dla porównania, w okresie od 1 września do 27 października ub.r. TVP Info śledziło mniej osób z wysokimi dochodami, a więcej - z niskimi. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 września do 27 października br. wynosił 34,83 proc., a rok wcześniej było to 32,08 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł jesienią tego roku wynosi 3,37 proc., a jesienią ub.r. - 6,10 proc.
Coraz więcej widzów z wykształceniem podstawowym
TVP Info najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów rośnie - z 40,88 proc. widowni w okresie od 1 września do 27 października 2020 roku do 46,28 proc. w okresie od 1 września do 27 października 2022 roku 2022 roku (w całym rynku obecnie jest to 42,45 proc.).
Wyraźnie spada udział widzów z wykształceniem wyższym, którzy w badanym okresie stanowią 16,30 proc. widowni stacji (18,58 proc. w całym rynku). Rok wcześniej było to 21,18 proc.
65 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód TVP Info najchętniej oglądane jest przez emerytów, którzy stanowią 65,29 proc. widowni stacji. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio mają 43,76 proc. emerytów.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
TVP ma swoje kanały tematyczne
Po październikowym debiucie TVP Nauka w ofercie Telewizji Polskiej jest 21 kanałów. TVP1, TVP2, TVP3, TVP ABC, TVP Kultura, TVP Historia, TVP Sport, TVP Info, TVP Kobieta, TVP Polonia, TVP Rozrywka, TVP Dokument, TVP Seriale, TVP HD, TVP Wilno, TVP World, Belsat, TVP ABC 2, TVP Kultura 2, TVP Historia 2 i TVP Nauka (nie licząc dodatkowych 16 wersji TVP3 z niedawno uruchomioną mutacją dla Elbląga i TVP Parlament).
W drugiej połowie listopada dołączy do nich okolicznościowy TVP 4K z okazji mundialu. Z projektu Karty Powinności wynika, że pochłonie w tym roku 2,2 mln zł, a w przyszłym ani złotówki. Ma wrócić w 2024 roku i kosztować 36 mln zł.
W 2023 roku ma ruszyć natomiast Alfa TVP. Z powodu inflacji TVP wycofała się z uruchomienia TVP Muzyka.
Czytaj także: TVP druga po chińskiej CCTV. "Chce mieć, więc zrobimy TVP Księżyc"
W planie finansowym na br. Telewizja Polska zapisała wzrost przychodów do 3,42 mld zł, zwiększyć mają się zarówno wpływy z reklam i sponsoringu, jak i rekompensaty abonamentowej. W górę pójdą też koszty energii i usług zewnętrznych, a ze sprzedaży obligacji skarbowych nadawca spodziewa się minimum 171 mln zł straty.
Dołącz do dyskusji: Emeryci dominują wśród widowni TVP Info