Koronawirus uderza w sprzedaż amerykańskich gazet. „USA Today” w dół o 60 procent
W ciągu pierwszych miesięcy pandemii koronawirusa największe amerykańskie dzienniki straciły w sumie 20 procent sprzedaży papierowych wydań - wynika z danych Alliance for Audited Media. Największym poszkodowanym jest „USA Today” ze spadkiem nakładu o 60 procent, w pierwszej trójce są także „The Wall Street Journal” i „New York Post”.
Pandemia Covid-19 i związana z nią przymusowa izolacja Amerykanów ma poważne konsekwencje dla sprzedaży prasy papierowej w USA. Tak wskazują dane opublikowane przez firmę analityczną Alliance for Audited Media (AAM).
„USA Today” liderem spadków
Jak wynika z analiz AAM w ciągu sześciu miesięcy trwania pandemii w Stanach Zjednoczonych (do września 2020 r.) największe dzienniki w USA zanotowały w sumie spadek sprzedaży swoich wersji papierowych w wysokości 20 proc.
Czytaj także: „Gazeta Wyborcza” ma już prawie 260 tys. subskrybentów cyfrowych
Liderem spadków okazał się „USA Today” – sprzedaż tej gazety w analizowanym okresie spadła aż o 60 proc. (z 486,579 do 194,369 egzemplarzy). Na 2. miejscu znalazł się „The Wall Street Journal”, który stracił 19 proc. nakładu. Niechlubne podium zamyka „New York Post” ze spadkiem na poziomie 15 proc.
W pierwszej dziesiątce tylko gazeta „Tampa Bay Times” zwiększyła sprzedaż wydań papierowych (o 4 proc). Relatywnie niewiele straciły „Star Tribune” (2 proc.) oraz „Chicago Tribune” (3 proc.).
Analitycy AAM zaznaczają, że największe spadki sprzedaży papierowych dzienników wcale nie są spowodowane słabnącym popytem w sieciach kiosków z prasą czy zamówieniami online. W wypadku „USA Today” i „WSJ” oba tytuły boleśnie odczuły odcięcie sprzedaży w sieciach hoteli czy kawiarni zamkniętych w okresie pandemii. A właśnie na te punkty przypadał znaczący odsetek odbiorców wspomnianych dzienników.
Czytaj także: „Rzeczpospolita” łakomym kąskiem dla władzy. „Nie ma miejsca na trzy dzienniki gospodarcze”
Według ekspertów AAM udostępnione dane nie oznaczają, że w związku ze spadkiem nakładów papierowych wszystkie gazety ujęte w zestawieniu znajdują się w kryzysie. Przykładem może by „The New York Times”, który pomimo niższej sprzedaży wydań tradycyjnych o 12 proc. zanotował wzrost subskrybentów do ponad 7 mln, a zysk wydawcy zamknął się w trzecim kwartale 2020 r. kwotą 33,6 mln dol.
Dołącz do dyskusji: Koronawirus uderza w sprzedaż amerykańskich gazet. „USA Today” w dół o 60 procent