Plastikowe karty płatnicze podzielą los płyt DVD? Młodzi wolą aplikacje płatnicze
Gwałtownie spada zainteresowanie tradycyjnymi kartami kredytowymi wśród młodszego pokolenia - wynika z badania firmy Bain&Company. Młodzi konsumenci chętniej korzystają z aplikacji płatniczych, w tym platform oferujących płatności odroczone.
Odsetek młodych osób w Stanach Zjednoczonych, które nie posiadają kart kredytowych, niemal podwoił się ubiegłym roku. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Bain&Company, 22 proc. konsumentów poniżej 25 roku życia w tym kraju nie korzysta z kart kredytowych. Eksperci wskazują, że ten trend się pogłębi i będzie widoczny również na rynkach w innych krajach, w których technologie cyfrowe stopniowo wypierają tradycyjne płatności. Wśród nich wymieniana jest również Polska.
Badanie pokazało, że młodzi konsumenci są coraz mocniej zainteresowani płatnościami odroczonymi typu "kup teraz, zapłać później". W ciągu ostatnich 12 miesięcy w Stanach Zjednoczonych korzystał z nich co trzeci konsument w wieku 18-44 lat. Ponad połowa z nich, płacąc za towary i usługi, używała także portfeli elektronicznych. Te formy płatności są mniej popularne wśród przedstawicieli starszego pokolenia. Spośród osób po 55 roku życia jedynie co dziesiąta zadeklarowała, że w ostatnim roku używała platform oferujących odroczone płatności.
- Branża fintech rozwija się w błyskawicznym tempie, zdobywając coraz większe zaufanie konsumentów na całym świecie. Płatności cyfrowe zyskują zainteresowanie zwłaszcza młodszego pokolenia, dla którego tradycyjne karty kredytowe stają się przeżytkiem z innej epoki - mówi Paweł Kozub, starszy menedżer Bain&Company. - Wraz z upływem czasu ten trend będzie się pogłębiał i wiele wskazuje na to, że plastikowe karty podzielą w przyszłości los płyt DVD.
Rady dla branży fintech
Eksperci Bain&Company są zgodni, że zmiana zachowań konsumenckich wśród młodszego pokolenia będzie wyzwaniem dla emitentów tradycyjnych kart płatniczych, którzy już teraz powinni budować swoją pozycję na rynku alternatywnych płatności cyfrowych.
Firmy z branży fintech również powinny ulepszać jakość swoich usług, jeśli chcą szybko zwiększać udziały w rynku i przyspieszyć zachodzącą rewolucję. Wielu klientom zdarzają się bowiem problemy z płatnością przy użyciu aplikacji płatniczych podczas zakupów w sklepach stacjonarnych - zwracają uwagę eksperci Bain&Comapny. Problemy dotyczą zarówno awarii samych aplikacji, jak i trudności z nawigacją czy zalogowaniem się do systemu. Tego typu problemy zdarzają się znacznie rzadziej przy płatnościach z użyciem aplikacji w czasie zakupów w internecie.
- Ze względu na problemy z płatnościami cyfrowymi w sklepach, klienci nie rezygnują z kart kredytowych. Jeśli branży fintech uda się pokonać te przeszkody i zapewnić płynną obsługę, płatności alternatywne staną się poważnym zagrożeniem dla tradycyjnych kart kredytowych - przewiduje Paweł Kozub. - Najwięksi inwestorzy w branży fintech bacznie śledzą trendy i zachowania konsumentów. Działają szybko i zdecydowanie, by zdobyć przewagę rynkową.
Badanie zostało przeprowadzone w drugim kwartale 2021 r. przez NPS Prism, firmę badawczą należącą do Bain&Company.
Dołącz do dyskusji: Plastikowe karty płatnicze podzielą los płyt DVD? Młodzi wolą aplikacje płatnicze