SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kobieta straciła prawie 60 tys. zł. Padła ofiarą spoofingu

Blisko 60 tys. zł straciła mieszkanka pow. wyszkowskiego (woj. mazowieckie), która dała się nabrać oszustom podszywającym się za pracowników banku i policjantów – poinformował w czwartek rzecznik Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie kom. Damian Wroczyński.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Oszuści zastosowali tzw. spoofing telefoniczny. "Przestępcy podszyli się pod pracowników banku i policji, wykorzystali także technologiczne możliwości do użycia numerów telefonów przypisanych tym instytucjom" – powiedział kom. Wroczyński.

Kobieta oszukana na spoofing straciła 60 tys. zł

Do mieszkanki powiatu wyszkowskiego zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik działu zabezpieczeń banku. Oszust poinformował, że ktoś włamał się na konto kobiety i usiłował zaciągnął kredyt. Powiedział, że pieniądze można jednak uratować, ale trzeba jak najszybciej wypłacić je z banku i przelać na konta, które później zostaną podane. Następnie do kobiety dzwoniła inna osoba podająca się za policjanta zajmującego się zwalczaniem cyberprzestępczości. To miało uwiarygodnić całą historię.

Kobieta po dalszych instrukcjach oszustów poszła do banku i wypłaciła pieniądze, a następnie w bankowym wpłatomacie, posługując się kodami BLIK, które otrzymała od mężczyzny podającego się za konsultanta, dokonała wpłat gotówkowych w łącznej kwocie blisko 60 tys. zł. W ten sposób straciła swoje oszczędności.

Policja podkreśla, że tzw. spoofing telefoniczny jest możliwy dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. "Nie ma możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej" – zaznaczył komisarz.

Dodał, że sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ich celem jest wzbudzenie poczucia zagrożenia i presji czasu.

Dlatego, jak radzą policjanci, każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. "Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku czy jednostki policji, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje" – powiedział kom. Wroczyński.

Zobacz: Przypadki podszywania się pod cudzy telefon. "Może chodzić o destabilizowanie państwa"

Co to jest spoofing?

Spoofing to metoda wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający. To coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Ofiarami spoofing padli m.in. były szef CBA Paweł Wojtunik, prof. Marcin Matczak, córka Tomasza Lisa, syn dziennikarza "Gazety Wyborczej" Wojciecha Czuchnowskiego czy była dziennikarka TVP Grażyna Bukowska.

Zobacz: 49-latka została oszukana na 60 tys. zł. Wykorzystano numery telefonów banku i policji

Rząd chce walczyć ze spoofingiem

W ostatnim czasie w ten sposób groźby otrzymał Szymon Hołownia, było też fałszywe zgłoszenia alarmu bombowego z telefonu żony Krzysztofa Brejzy, czy także fałszywe zgłoszenie alarmu bombowego podczas sylwestra TVP.

Kancelaria Premiera odniosła się do ataków cyberprzestępców fałszujących identyfikację numerów telefonicznych. "Każda poszkodowana osoba może liczyć na profesjonalne wsparcie państwowych instytucji" – przekazał pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.

Rząd chce pilnie walczyć z podszywaniem się pod numery telefoniczne. - Pracujemy z rynkiem telekomunikacyjnym nad rozwiązaniami, które pozwolą walczyć z przestępcami wykorzystującymi spoofing i phishing - poinformował tydzień temu Janusz Cieszyński. - Chcemy pilnie wdrożyć te rozwiązania do polskiego porządku prawnego - zapowiedział.

Dołącz do dyskusji: Kobieta straciła prawie 60 tys. zł. Padła ofiarą spoofingu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl