Klub Strategów Marketingu apeluje do premiera ws. Jednolitego Patentu Europejskiego
Klub Strategów Marketingu skierował do premiera Donalda Tuska list ze sprzeciwem wobec wprowadzenia w Polsce Jednolitego Patentu Europejskiego. Klub zwraca uwagę na związane z tym zagrożenia i zastanawia się, czemu nie towarzyszy temu szeroka dyskusja publiczna.
Głównym założeniem Jednolitego Patentu Europejskiego jest ujednolicenie norm decydujących o objęciu produktu lub rozwiązania ochroną prawa patentowego, a także spowodowanie, by prawo to nie ograniczało się jak wcześniej do terytorium danego kraju. Jednak Klub Strategów Marketingu zaznacza, że wprowadzenie JPE niesie ze sobą również negatywne konsekwencje. „Jedną z nich jest wzrost kosztów innowacyjności spowodowanych koniecznością sprawdzenia swojego pomysłu w ogólnoeuropejskiej bazie patentowej” - podkreśla Klub, dodając, że według nowych przepisów patenty mają być publikowane wyłącznie w języku angielskim, francuskim lub niemieckim. Dodatkowo zgłaszający będzie zmuszony do przejrzenia oraz przetłumaczenia, na własny koszt, innych patentów z podobnej dziedziny, po to by sprawdzić, czy jego wniosek może zostać przyjęty. Rejestracja nowego patentu będzie następować w europejskim urzędzie patentowym, a wszelkie spory patentowe rozpatrywać będzie jeden europejski sąd, z siedzibą prawdopodobnie we Francji, Anglii lub Niemczech.
„Taka konstrukcja patentowych procedur promuje wielkie, dysponujące sporym majątkiem i zatrudniające rzesze prawników korporacje, praktycznie blokując możliwość opatentowania czegokolwiek pojedynczym wynalazcom i drobnym przedsiębiorcom” - ocenia Klub Strategów Marketingu. Przestrzega, że w konsekwencji może nastąpić spowolnienie, a może wręcz zatrzymanie, innowacyjności i rozwoju gospodarczego we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jednocześnie Klub zastanawia się, dlaczego wprowadzeniu Jednolitego Patentu Europejskiego nie towarzyszy w Polsce duża dyskusja na forum publicznym.
Klub Strategów Marketingu skierował do premiera Donalda Tuska list wyrażający sprzeciw wobec wprowadzenia JPE w Polsce oraz samego sposobu negocjowania warunków przyjęcia tego rozporządzenia.
Dołącz do dyskusji: Klub Strategów Marketingu apeluje do premiera ws. Jednolitego Patentu Europejskiego