Kliencki raport agencji PR - 247 najlepsza
Home&Market opublikował kliencki ranking agencji public relations, jaki został przeprowadzony na zlecenie miesięcznika przez Instytut Analiz Gospodarczo-Ekonomicznych (IAGE).
W rankingu wzięto pod uwagę te agencje, o których wypowiedziało się co najmniej pięciu klientów korzystających z usług agencji w ciągu ostatniego roku. W rankingu nie brano pod uwagę wielkości agencji, jej obrotu, przychodów, liczby pracowników i lat działalności. Agencje oceniano w czterech kategoriach: 1. Wiedza, znajomość tematyki, jakość obsługi; 2. Współpraca z klientem; 3. W relacjach z mediami; 4. Efektywność.
Klienci przyznawali swoim agencjom punkty od 1 do 5, z ocen klientów w każdej podkategorii wyciągano średnią. Wszystkie podkategorie zostały zsumowane i z nich wyciągnięto średnią w danej kategorii. Uzyskana w ten sposób średnia z czterech kategorii to końcowa ocena danej agencji. „Wyniki naszego sondażu wskazują, że klienci są dużo bardziej wymagający niżby się to wydawało samym agencjom. W końcowej ocenie powyżej 4,5 pkt. uzyskały zaledwie dwie agencje: Twenty Four Seven i NBS, które zresztą są liderami rankingu” – pisze na łamach Home&Market Rita Schultz.
Najlepszą agencją w klasyfikacji generalnej okazała się Twenty Four Seven PR, w pierwszej piątce obok niej znajdują się również NBS, Profile, GGK i Alert Media. „Nasi byli i aktualni klienci dobrze rozumieją, czym jest PR i o co w nim chodzi – dzięki temu współpracuje się nam bardzo dobrze, nie ma nieporozumień” – komentuje ranking Dorota Zmarzlak (Twenty Four Seven PR). Na łamach Home&Market ranking komentują również Agata Tyszkiewicz (Rowland), Anna Garwolińska (Glaubicz Garwolińska Consultants), Jacek Jakubczyk (ITBC Communication), Małgorzata Zaborowska (United PR), Andrzej Halicki (GGK), Ryszard Solski (Sigma), dr Dariusz Tworzydło (WSIiZ) oraz Rafał Czechowski, prezes PSPR.
Czechowski w tekście zatytułowanym „Siniaki dla PR-u” pisze, że „polska branża PR jest jak kilkuletnie dziecko na wakacjach: rośnie szybko, ale wskutek większej aktywności przybywa jej siniaków i zadrapań”. A siniaki te przykuwają uwagę i są pretekstem do krytycznych komentarzy. „Działania branży – reprezentowanej przez powołane do tego organizacje – powinny się skupiać na wzmacnianiu przejrzystości na styku PR i mediów, na budowaniu wzajemnego zrozumienia – także poprzez nagłaśnianie nieprawidłowości i odpowiednie reagowanie” – pisze Czechowski. Siniaków, według autora komentarza, przysparzają PR-owi media, „nazywając PR-em zjawiska nim nie będące”, np. zjawisko zwane „czarnym PR-em”, oraz brak odpowiedniego poziomu transparentności w mediach, „chętnie poddających się instytucjonalnej korupcji”.
Źródło: Home&Market, Najlepsze Twenty Four Seven PR, Rita Schultz, 01.06.05, s. 1 Home&Market, Siniaki dla PR-u, Rafał Czechowski, 01.06.05, s. 20 - Proto.pl
Dołącz do dyskusji: Kliencki raport agencji PR - 247 najlepsza