Jesteśmy gotowi płacić więcej za produkty przyjazne środowisku
82 proc. Polaków jest gotowych zapłacić więcej za produkty oznaczone logo „Przyjazny dla środowiska” - wynika z badania European Trusted Brands.
Większość Polaków twierdzi, że nie wierzy markom, które reklamują się jako dbające o ekologię (62 proc.). Co więcej, 89 proc. z nas jest zdania, że większość dużych firm nie dba o ekologię.
Ponad 80 proc. Polaków uważa, że marki przyjazne środowisku są zbyt drogie. Jednocześnie niemal 70 proc. naszego społeczeństwa preferuje kupować produkty oznaczone logo „Przyjazny dla środowiska”, a 82 proc. deklaruje ponadto gotowość płacenia wyższych cen za takie produkty.
"Gotowość do płacenia wyższej ceny za produkty z logiem „Przyjazny dla środowiska” niestety nie zawsze oznacza, że tak właśnie postępujemy. A nie postępujemy tak dlatego, że nie wierzymy w tego typu reklamy, bo generalnie nie wierzymy w reklamy i w proekologiczne intencje producentów. A zatem, Polak jest nastawiony proekologicznie, ale zarazem jest przekonany, że inni dla zysku lub z innych powodów o środowisko nie dbają, więc i on nie będzie naiwnie się w działania proekologiczne zbytnio angażował" - komentuje wyniki badania prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Prawie co drugi Polak jest zdania, że „zmiany klimatyczne to wyolbrzymiony problem”, podczas gdy 90 proc. ankietowanych niepokoi stan środowiska naturalnego.
"Fakt, że zaledwie połowa Polaków i niecałe 60 proc. Europejczyków biorących udział w badaniu nie uważa zmian klimatycznych za wyolbrzymiony problem dowodzi, że to, czego osobiście jeszcze nie doświadczamy, nie wydaje nam się całkiem prawdziwe. Ponieważ zanieczyszczenie środowiska w większym lub mniejszym stopniu osobiście już doświadczamy, to powszechnie nas to niepokoi" - dodaje Czapiński.
Prawie 80 proc. Europejczyków przyznaje, że marki przyjazne środowisku są zbyt drogie. Z tym poglądem zgadza się 85 proc. Polaków. Jednocześnie 65 proc. polskich ankietowanych (wobec średniej europejskiej wynoszącej 60 proc.) preferuje kupować produkty oznaczone logo ”Przyjazny dla środowiska”.
Polacy zdecydowanie częściej niż inni Europejczycy są skłonni płacić więcej za produkty przyjazne dla środowiska (82 proc. Polaków wobec 69 proc. mieszkańców Europy). Tak jak pozostali Europejczycy nie ufają jednak markom reklamującym się jako dbające o ekologię (62 proc. Polaków wobec 59 proc. mieszkańców Europy). Polscy ankietowani (89 proc.) częściej niż inni mieszkańcy Europy (75 proc.) uważają ponadto, że większość dużych firm w rzeczywistości nie dba o środowisko.
Ponad 40 proc. ankietowanych Europejczyków (48 proc. ankietowanych Polaków) uważa, że zmiany klimatyczne to wyolbrzymiony problem.
Dwunasta edycja badania European Trusted Brands została przeprowadzona przez Reader’s Digest w 15 krajach europejskich (Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja oraz Szwajcaria). Wzięło w niej udział 27 467 respondentów. Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Respondenci zostali wybrani spośród bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.
Dołącz do dyskusji: Jesteśmy gotowi płacić więcej za produkty przyjazne środowisku