Jaki był rok 2008 w branży prasowej?
Specjalnie dla portalu Wirtualnemedia.pl mijający rok w branżyprasowej podsumowują m.in.: Magdalena Malicka (prezes G+J Polska),Agnieszka Anielska (prezes Muratora), Dorota Stanek (prezesPolskapresse), Joanna Pilcicka (prezes Mediów Regionalnych),Ryszard Pieńkowski (prezes Infor PL), Artur Sierant (Presspublika),dr Zbigniew Bajka i Tomasz Wróblewski.
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającegoroku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się rokuwypowiadają się przedstawiciele prasy.
Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i poglądy zinnymi profesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl- portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu,marketingu, PR, badań i gospodarki!
OKIEM WYDAWCÓW
Magdalena Malicka, prezes G+J Polska
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Tegoroczna emisja plebiscytu Róże Gali 2008 i nagrodzenieTomasza Raczka i Marcina Szczygielskiego w kategorii "Piękna para".Wybór czytelników, który wywołał burzliwą dyskusję wokół tematu wmediach, okazał się papierkiem lakmusowym naszej tolerancji. "Gala"wyszła poza swoją misję, jaką jest przybliżanie gwiazd i znanychosób swoim czytelnikom, i zabrała głos w publicznej debacie natemat wartości wyznawanych przez nasze społeczeństwo.
Chciałabym też podkreślić nasz najważniejszy sukces w 2008 roku- udany relaunch tygodnika Naj. Po wprowadzonych zmianach "Naj"osiągnął w III kwartale br. ponad 66 proc.-owy wzrost sprzedaży wporównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku i wyprzedził podwzględem sprzedaży wszystkich konkurentów w segmencie, którzyodnotowali spadki sprzedaży.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym
Chłonność rynku: rynek przyjął nowe projekty prasowe w kilkusegmentach, udowadniając, że nadal jest miejsce na noweczasopisma.
negatywnym
Brak oryginalności tychże projektów, które w większościprzypadków powtarzają już istniejące, konkurując z nimi niską cenąegzemplarzową.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Na rynek co roku największy wpływ ma George Washington, któregowizerunek widnieje na banknocie jednodolarowym.
Agnieszka Anielska, prezes i dyrektorgeneralna Muratora SA
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Moim zdaniem w 2008 roku nie było jednego spektakularnegowydarzenia zmieniającego rynek.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym
Duży potencjał rynku wydawniczego, sprzedaż w segmencie people,nowe tytuły "Party" i "Show" z imponującą ilością sprzedanychegzemplarzy.
negatywnym
Niepowodzenia w obronie prasy drukowanej przed kradzieżą treściprasowych, bezskuteczne działania branży przeciw pasożytnictwu.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek i dlaczego?
Piotr Niemczycki - nowy/stary szef Agory. Znak naszych czasów -powrót do korzeni, doświadczenia i wiedzy.
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmiew 2008 roku
a) Przyznanie naszemu wydawnictwu przez tygodnik "Media iMarketing Polska" tytuł Wydawcy Roku 2008. Według redakcji pismaspółka Murator to Multimedialna, Uniwersalna, Rozwojowa, Ambitna,Twórcza Oferta Rynkowa. To duży komplement. Długo pracowaliśmy nasukces i zasłużyliśmy na taki tytuł.
b) Debiut Muratora na Ukrainie - jesteśmy pierwszą, polską firmą,która zdecydowała się na wydawanie prasy na Ukrainie. Mimo nadaltrudnych warunków dla prowadzenia biznesu udało nam się wprowadzićna rynek trzy tytuły: "Muratora", "Ujutno i Udobno" i "Muratorakatalog kotedżej".
c) Mimo niesprzyjającego rynku, sprzedaż "Super Expressu" jakojedynego dziennika w Polsce, rośnie.
Dorota Stanek, prezes Polskapresse
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem dla mnie, jakomenadżera było uruchomienie ogólnopolskiego projektu "Polska"połączone z restrukturyzacją grupy wydawniczej Polskapresse.
O sukcesie jeszcze nie można mówić, ponieważ jest to długotrwałyproces, na dodatek odbywający się podczas dotykającego także Polskikryzysu finansów i zaufania społecznego do różnych instytucji, wtym państwa. Jednak podjęcie tego wyzwania, pobudzenie rynkuwydawniczego, aktywności wszystkich pracowników naszej grupywydawniczej uważam za sukces. Polskapresse i jej tytuły przestałybyć przysłowiowym chłopcem do bicia, przeszliśmy do ofensywy izarówno inne wydawnictwa, jak i agencje reklamowe, firmy orazCzytelnicy dostrzegli potencjał tkwiący w naszych gazetachregionalnych. Polska bowiem, to nie tylko Warszawa, ale wiele miasti miasteczek wraz z ich mieszkańcami, a naszymi Czytelnikami. Doniedawna ta grupa nie była dostrzegana. Dzisiaj Polskapresse ma jużinny wizerunek i wszyscy mają świadomość naszej siły i potencjału.A o to przecież każdemu menadżerowi chodzi.
Co było największym zaskoczeniem?
Zaskoczyło mnie to, że przy tak dużych nakładach na marketingmimo wszystko prasa ma tendencję spadkową. Konkurenci wymusilitrwającą od kilku lat wojnę na gadżety, która jak dobrze wiemy dlawszystkich jest bardzo kosztowna. A dla mnie zawsze najważniejszybył i jest produkt. Gazeta obroni się zawsze - gadżet nie. Dlategowierzę, że wrócimy do walki na jakość naszych produktów, a nieatrakcyjność tzw. dopalaczy.
Dwa największe sukcesy/ wydarzenia w Państwa firmie w 2008roku?
Wydarzenie: kupno Kuriera Lubelskiego
Sukces: odpowiedź zawarta w pytaniu 1
Joanna Pilcicka, prezes MediówRegionalnych
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Za najważniejsze wydarzenie prasowe należy uznać informację otym, że wydatki na reklamę w internecie wyprzedziły wpływyreklamowe dzienników. Wszystko wskazuje na to, że jest to trwałazmiana w strukturze rynku, a Internet staje się atrakcyjną,elastyczną i wciąż stosunkowo niedrogą ofertą dlareklamodawców.
Co było największym zaskoczeniem?
Największym zaskoczeniem dla nas była nagła zmiana na stanowiskuprezesa Agory. Pokazuje ona, że w nieuniknionym procesieprzekształcania wydawnictw prasowych w multimedialne domy mediowekonieczna jest współpraca ludzi rozumiejących zasady funkcjonowaniazarówno elektronicznego, jak i prasowego biznesu, który długojeszcze będzie stanowił podstawę rozwoju.
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w2008 roku
W mijającym roku przeprowadziliśmy konsolidację naszej grupy.Obecnie jesteśmy jedną spółką zachowującą dużą autonomię regionów.To, co było najwartościowsze w tym trudnym procesie, to ogromnezaangażowanie naszych pracowników w przyszły kształt firmy. Temuprocesowi towarzyszyły prace nad strategią redakcyjną imarketingową pod nazwą Gazeta 2.0. Jesteśmy bardziej interaktywni,otwarci na potrzeby naszych odbiorców i klientów, wypracowaliśmykilka wzbogacających naszą ofertę projektów. Po rozpadzie Mediatakudało nam się zachować i wzmocnić pozycję na rynku reklamykrajowej. Stworzyliśmy także sieć portaliinformacyjno-społecznościowych Moje Miasto w dziesięciunajwiększych miastach Polski i rozwinęliśmy bezpłatnetygodniki.
Ryszard Pieńkowski, prezes Infor PL SA
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Trudno takie wskazać. Mijający rok nie wyróżnił się niczymspecjalnym.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Trudno mówić o zaskoczeniu, ale wyróżnić należy "Gazetę Prawną"i "Super Express" za przełamanie trendu spadkowego w branżydzienników i konsekwentne wzrosty sprzedaży.
Negatywnym
Zamknięcie "Manager Magazin"
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w2008 roku
"Gazeta Prawna" notuje od niemal 2 lat nieprzerwany wzrostsprzedaży, co jest ewenementem na rynku dzienników. Powstałforsal.pl - portal finansowy zintegrowany z wydaniem papierowym GP.Rośnie liczba użytkowników infor.pl oraz serwisu wieszjak.pl. Stalerozbudowujemy ofertę płatnych produktów elektronicznych w naszychtradycyjnych grupach odbiorców.
Z punktu widzenia firmy to był ważny rok ze względu na zmianęorganizacji - staliśmy się holdingiem, wydzieliliśmy cztery spółkizależne, co wiązało się też z olbrzymim nakładem pracy iuporządkowaniem struktur.
Artur Sierant, wiceprezes Presspubliki
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Przejęcie przez Agorę portalu Trader.com i związana z tym dyskusja- zwrócenie uwagi rynku na potrzebę migracji w stronę mediówelektronicznych
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym
nie było
negatywnym
- Wspólna prenumerata "Dziennika" i "Gazety Prawnej"
- Utrzymująca się wojna cenowa pomiędzy "Gazetą Wyborczą" a"Dziennikiem"
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największywpływ na rynek i dlaczego?
Nie potrafię wskazać.
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008roku
1) Ustabilizowanie sytuacji w "Życiu Warszawy" na początku 2008roku - połączenie zespołów Działu Stołecznego "Rzeczpospolitej" i"Życia Warszawy",
2) wzrost prenumeraty "Rzeczpospolitej" przy jednoczesnympodniesieniu ceny egzemplarzowej, było to możliwe dziękiwprowadzeniu "Gazety Prawa i Podatków" przeznaczonej wyłącznie dlaprenumeratorów.
Michał M. Lisiecki, prezes Platformy MediowejPoint Group
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Na tle roku 2007 i mając w perspektywie wydarzenia, którenastąpią na rynku w 2009 r., 2008 r. wypada dość blado. Byłstabilny i spokojny, nie obfitował w zmiany czy spektakularnedebiuty, upadki, przejęcia. Warto odnotować błyskawiczne wycofaniesię, po niedawnym wejściu, News Corporation, koncernu który swoimikorzeniami sięga prasy. Wycofanie się News Corporation z polskiegorynku ma jednak swoje uzasadnienie w tym, co się dzieje wgospodarce światowej w tym kontekście nie stanowi zaskoczenia. Niebędę zaskoczony również jego przyszłym powrotem.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Pozytywnie zaskakuje fakt, że na rynku wciąż przybywa tytułówprasowych, pojawiają się nowe magazyny kolorowe - jakby na przekórwydawcom internetowym, którzy chcieliby widzieć prasę martwą iwieszczą jaj rychłą śmierć, jak chociażby Artgence w swojejkontrowersyjnej reklamie. Tymczasem prasa jest żywa i ma siędobrze.
Negatywnym
To, co się wydarzyło w gospodarce. Rynek mediów jest jednym zpierwszych, które odczują skutki spowolnienie. Ale nie ma tegozłego& Reklama jest dźwignią handlu, więc również jako pierwsiodczujemy przyspieszenie.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek i dlaczego?
W tym roku uznanie należy się dziennikarzom. Dołączam dogratulacji dla laureatów nagród Grand Press: Bogdana Rymanowskiego,Wojciecha Staszewskiego, Krzysztofa Kowalczyka, RomanaDaszczyńskiego i Pawła Wiejasa, Ewy Winnickiej, Angeliki Kuźniak,Beaty Biel i Karoliny Wigury oraz wszystkich tych, którzy nagródnie otrzymali, a na nie zasłużyli. Rzetelne dziennikarstwo zawszejest w cenie i warto o tym pamiętać.
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w2008 roku
1) Platforma Mediowa Point Group stała się ważnym graczem narynku mediów, holdingiem medialnym, spółką notowana na GPW.
2) Dysponujemy nie tylko apetytem i ambicjami, ale i kapitałem (nietylko intelektualnym).
3) Minęło 10 lat od kiedy wystartowaliśmy w branży medialnej, akażdą zainwestowaną złotówkę pomnożyliśmy 10 000 razy! Zapewniam,że taki trend utrzymamy.
Tomasz Wróblewski, były dyrektorzarządzający i członek zarządu Polskapresse
Jakie było najważniejsze wydarzenie w branży prasowej w 2008roku?
Największym wydarzeniem był brak wydarzenia. W prasieklimakterium, a w telewizji kreatywna zima. Strach przedodchodzeniem od papieru całkowicie sparaliżował wydawców. Ponieważkolejna próba na rynku prasy codziennej okazała się niewypałem,szukano szczęścia w odgrzewaniu starych pomysłów. Wyjątkiem jesteksperyment "Wprost". Na tle rynku jest jak 60-letnia sąsiadka,która toną perfum, chce wszystkim w windzie coś jeszcze udowodnić.Przypadek telewizji jest jeszcze bardziej żałosny. Ma pieniądze iudowodniła, że stać ją na wszystko - tańczenie na lodzie,fałszowanie na antenie i klaskanie uszami, tylko nie na własneodważne pomysły.
Co było największym zaskoczeniem?
Pozytywnym
Polsat News. Pokazał, że nie tylkomożna mieć różne zdanie, ale nawet newsy.
Negatywnym
Zbyt blisko byłem z nim związany, żeby dziś już wracać do tego.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek i dlaczego?
Niewątpliwie rodzina państwa Lisów, których życie osobisto-zawodowestało się linią demarkacyjną wojny o kontrolę mediów.
Co wydarzy się w branży prasowej w 2009 roku?
Kicha. Padnie pewien ogólnopolski codzienny tytuł. Tygodniki będążyły głównie w internecie, a telewizja - zaskoczy nas tym, że możebyć jeszcze mniej ambitna.
OKIEM EKSPERTÓW
Dr Zbigniew Bajka, prasoznawca z UniwersytetuJagiellońskiego
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Analizując wydarzenia w polskich mediach w roku 2008 nie mogęsobie przypomnieć niczego, co mógłbym uznać - w sensie pozytywnym -za ważne, a jeszcze bardziej za najważniejsze. Bo przecież nie jesttakim wydarzeniem pojawienie się plotkarskich pism o gwiazdach, czyraczej gwiazdeczkach, typu "Show" i "Party", czy pisma kobiecego"InStyle". To, że nowe pisma się pojawiają, świadczy oposzukiwaniach wydawców, którzy chcą nadal zarabiać na słabnącymrynku prasowym i próbują znaleźć jakieś nowe nisze w tym rynku.
Jeśli jednak coś chciałbym wskazać, to może ciekawą inicjatywę"Kontakt.tvn24.pl"; nagrodzili ją w br. studenci dziennikarstwa zcałej Polski ("Promotor" w konkursie "Mediatory"). W końcówce rokuspodobał mi się także cykl publikacji w "Gazecie Wyborczej":"Polska nie jest krajem dla starych ludzi", który jest dobrąkontynuacją dawniejszych cykli: "Rodzić po ludzku" i "Umierać poludzku". Generalnie jednak w tym roku media walczyły "na słupki",próbując się ratować gadżetami, akcjami wycinankowymiumożliwiającymi zakup aparatów fotograficznych, drukarek czy GPS-ów(jak "Gazeta Wyborcza"), czy realizując różne tańce z gwiazdami, nalodzie itp. (telewizja).
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym
Nie było żadnego wielkiego zaskoczenia, aczkolwiek trzeba ocenićpozytywnie rozwój wielu redakcyjnych stron internetowych - widać,że niektóre redakcje inteligentnie reagują na konkurencję ze stronysieci (jak nie możesz pokonać, to staraj się ułożyć jak najlepszestosunki).
negatywnym
Niestety - stałe "dołowanie" gazet, w tym zwłaszcza wyraźnie -regionalnych, które zagraniczni właściciele po prostu wykańczają.Nie sprawdził się projekt "Polska", o którym ciepło myślałem, aktóry jest produktem w warstwie dziennikarskiej niezłym, jednak źle"sprzedawanym" i źle rozgrywanym marketingowo. Ponadto, hasło"Polski": myślisz globalnie, żyjesz lokalnie - kłóci się z tym corobi wydawca, likwidujący mutacje lokalne, które wcześniejprzysparzały gazetom regionalnym czytelników. Ciemno widzę...
Ponadto - co sygnalizują różni publicyści - w mediach (dośćwyraźnie w telewizji) widać pogoń za sensacją, eksponowanieparlamentarnego i politycznego warcholstwa, projektowanie irealizowanie dyskusji telewizyjnych jako pokazowego "zwarcia",odległego od rzeczowej, merytorycznej dyskusji.
Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2008roku?
Z tego co mi wiadomo, jest to nieco ponad 7,8 mld złotych, widaćsłabnący udział prasy w podziale "tortu reklamowego", rosnący -internetu. Ten wzrost będzie jeszcze bardziej wyraźny w rokuprzyszłym, choć telewizja zgranie z tego rynku najwięcej pieniędzy,ale nie będzie to przyrost tak wyraźny, jak w poprzednich latach.Generalnie możemy liczyć na wzrost wydatków reklamowych na niewięcej niż 0,5 mld złotych.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek?
Nie widzę nikogo takiego, kto w istotnym stopniu wpłynąłby narynek mediów w mijającym roku - zwłaszcza w sensie pozytywnym.
Rafał Leszczyński, analityk CR MediaConsulting
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Ciężko mówić o jakimś jednym najważniejszym wydarzeniu w tymroku. Przytoczę kilka, które uważam za istotne i ciekawe:
- Całkowita zmiana szaty graficznej i loga "Wprostu", która jestniemal rewolucyjna. Decyzja jak najbardziej słuszna w sytuacjicoraz większego spadku sprzedaży egzemplarzowej. Dynamiczny inowoczesny układ graficzny ma na celu przyciągnięcie nowych,głównie młodych czytelników.
- Axel Springer wprowadza nowy model sprzedaży reklam dzienników -sprzedaje zasięg, nie powierzchnię. Ciekawy pomysł, ale może niespełnić oczekiwań wydawcy. Prasa to nie telewizja i nie taki rodzajsprzedaży reklam może po prostu nie przekonać klientów. Sam pomysłjest jednak ciekawy.
- Rezygnacja Marka Sowy z funkcji prezesa Agory. Dosyćniespodziewana decyzja po roku urzędowania. Wielkie nadziejezwiązane ze zmianą kierunku rozwoju wydawnictwa nie zostałyniestety spełnione.
- "Manager Magazine" znika z rynku - nieoczekiwana decyzjaspowodowana kryzysem w niemieckiej Grupie Der Spiegel.
- Dynamiczny wzrost segmentu prasy dziecięcej, głównie oparte oprogramy i kanały telewizyjne. W 2008 roku zanotowaliśmy około 20nowych tytułów. To chyba najbardziej płodny segment. Zdecydowanawiększość tytułów została wydana przez Egmont i Media SerwisZawada.
- Jako ciekawostka - "Przyślij Przepis" przykład tytułu, któremunie maleje, ale wręcz rośnie sprzedaż egzemplarzowa (wyjątek narynku). Trzy razy w ciągu tego roku tytuł podwyższył nakład, któryteraz sięga 1,5 mln. egz. Takim sukcesem może pochwalić się tylko"Tele Tydzień".
Najważniejsze debiuty na rynku prasowym:
* "Bluszcz" - największe pozytywne zaskoczenie jeśli chodzi odebiut rynkowy, zupełnie nowa jakość magazynu kobiecego.
* "Top Gear"
* "In Style"
* "Show"
* "Kobieta i Życie"
* "Male Man"
W PRASIE FIRMOWEJ
Łukasz Skalski, członek zarządu Concept PublishingPolska
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Niczym spektakularnym. Trudno mówić o jednym istotnym wydarzeniu- choć mógłby nim być zorganizowany po raz pierwszy konkurs ZłotychSzpalt dla wydawców prasy firmowej.
Kluczowym będzie rok 2009, w którym szacujemy dalszy rozwój tegosegmentu.
Spodziewamy się, że Custom Publishing mocno oprze się wpływowikryzysu ze względu na specyfikę narzędzia oraz bardziej racjonalnepodejście marketerów (będą skupiali się na wydatkach skierowanychdo kluczowych klientów i budowaniu lojalności, stąd większaskłonność do użytkowania narzędzi sprofilowanych pod określonytarget group).
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym
Po raz pierwszy od 4 lat większość klientów, których zdobyliśmy,samodzielnie zwróciła się do nas z zapytaniem o wydawanie magazynufirmowego. Taka tendencja wśród firm oraz wygrane przetargipotwierdzają nasze przewidywania sprzed 2-3 lat, co jest dla nasdodatkową satysfakcję.
Sporym zaskoczeniem było też wygranie przez CPP dużegomiędzynarodowego przetargu (marka odzieżowa) na przygotowaniekoncepcji magazynu mającego ukazać się na 6 rynkach europejskich(obecnie projekt jest w fazie przygotowania) - zaskoczenie ponieważCPP konkurowała z uznanymi firmami/wydawnictwami z Holandii iNiemiec.
negatywnym
Ogólnie to brak negatywnych zaskoczeń. Może "psucie rynku",czyli sztuczne zaniżanie budżetów i nieuczciwe politykainformacyjna prowadzone przez mniejsze firmy spoza Warszawy.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek i dlaczego?
Nie było takiej osoby - to wynika ze specyfiki mocnorozdrobnionej i nieskonsolidowanej branży.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku? Jakie zmiany nasczekają? Jakie trendy będą panowały?
Dalsze dywersyfikacja i segmentzyzacja rynku a zatem większailość publikacji. Dalszy rozwój rynku ze względu na większe środkiprzeznaczone na publikacje Custom Publishing i przenoszeniebudżetów z innych narzędzi marketingowych.
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w2008 roku
Jakościowe:
- Zdobycie nagrody Chimery przez magazyn "Having Time" wydawany nazlecenie marki Marice Lacroix - co potwierdza, że projekt ocharakterze marketingowym broni się na polu artyzmu.
Ilościowe:
- Zrealizowanie 50-ego tytułu - utrzymanie pozycji lidera.
- Dalsze rozwijanie zespołu - pozyskanie do składu młodych iambitnych pracowników.
Jakie mają Państwo plany na 2009 roku?
Firma CPP w 2008 roku opracowała i przyjęła 3 letni plandynamicznego rozwoju, który z oczywistych względów (spółka nie macharakteru publicznego) ma charakter poufny - niemniej w przypadkujakichkolwiek zmian i aktywności będziemy upubliczniać takieinformacje.
Maciej Jaźwecki, partner zarządzający Novimedia CustomPublishing
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008roku?
Nie tyle wydarzenie, co ogólny proces - niezwykle dynamicznyrozwój custom publishingu na świecie i w Polsce. Custom znajdujecoraz szersze zastosowanie w erze komunikacji post-reklamowej.
Co było największym zaskoczeniem?
pozytywnym
Znaczna poprawa jakości polskich produkcji customowych.Doganiamy świat w przyspieszonym tempie.
negatywnym
Psychoza kryzysu, którą wszyscy dali sobie wmówić. Nie makryzysu - to tylko psychologia, a biznes pędzi do przodu.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarlinajwiększy wpływ na rynek i dlaczego?
Na świecie: Joe Pulizzi - twórca Junta42. To pierwsza custompublishingowa platforma pomagająca dobierać partnerówbiznesowych.
W Polsce: Tomasz Chwinda - autor drugiego najlepszego layoutu naświecie w minionym roku, nagrodzonego w konkursie Custom PublishingCouncil. To największy dotychczasowy sukces polskiego customu.
Co wydarzy się w branży w 2009 roku? Jakie zmiany nasczekają? Jakie trendy będą panowały?
Rynek prasy firmowej będzie nadal dynamicznie się rozwijał.Dedykowana komunikacja z odbiorcą w dobie chaosu marketingowego tojedyny kanał budowania trwałej więzi i coraz bardziej także efektuhandlowego. Zapewne część marketerów przestraszy się kryzysu, alejak to zwykle z kryzysami bywa - to czas budowania pozycji przeznajsilniejszych. Czeka nas więc ekspansja liderów, którzyrozumieją, że najtaniej zdobywa się rynek, gdy inni chowają głowy wpiasek. Customowe magazyny są idealnym sposobem "siania", któregożniwa zbierze się wraz z powrotem koniunktury.
Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w2008 roku
Przyjęcie Novimedia do światowej Rady Prasy Firmowej (CustomPublishing Council) i zdobycie przez nas (magazyn "GoodyearSerwis") nagrody Pearl Award przyznawanej przez CPC.
Jakie mają Państwo plany na 2009 roku?
Pod koniec 2008 roku przystąpiliśmy do spółkibrokerskiej, obsługującej reklamowo branżę custom publishingową. Toważny trend - reklama odgrywa coraz większą rolę w customie. W 2009roku przewidujemy uruchomienie nowego przedsięwzięcia, które będzieinnowacją na polskim rynku customowym, ale nie chcemy na raziezdradzać szczegółów. Będzie się działo... .
Dołącz do dyskusji: Jaki był rok 2008 w branży prasowej?