Jak skutecznie pozycjonować?
- Przy pozycjonowaniu należy uważać głownie na nieuczciwych pozycjonerów, którzy obiecują nam oszałamiające efekty – oceniają eksperci. Czego jeszcze należy się obawiać inwestując w kampanię w wyszukiwarkach?
Spersonalizowane wyniki wyszukiwania, wyniki wyszukiwania w czasie rzeczywistym, optymalizacja stron internetowych pod kątem serwisów społecznościowych, geolokalizacja użytkownika czy video to zdaniem specjalistów z agencji marketingu internetowego Artefakt główne trendy w pozycjonowaniu stron internetowych w tym roku.
Na co należy jednak zwrócić uwagę decydując się na pozycjonowanie serwisu, lub kampanię w wyszukiwarkach? - Przy pozycjonowaniu należy uważać na wiele czynników, przykładowo na: pozyskiwanie linków z niewłaściwych źródeł, zamieszczanie odnośników. Przy linkach sponsorowanych np. na niewłaściwe ustawienia kampanii – odpowiada Ewa Poddig, managing director Weblocus (Adv.pl).
Bartłomiej Kołodziejczyk, junior SEO specialist Bluerank przypomina natomiast, że pozycjonowanie to proces ciągły, pracochłonny i skomplikowany. Jego zdaniem należy także odpowiedzieć sobie najpierw na kilka zasadniczych pytań: czy pozycjonowana strona jest odpowiednio zoptymalizowana, skąd pozyskujemy odnośniki, w jakim czasie, z jaką częstotliwością, czy sami nie mamy w serwisie linków do nieodpowiednich stron oraz czy pozycjonujemy się na odpowiednie frazy.
Anna Sikorska z Adseo.pl dodaje do tej listy jeszcze kilka pytań, na które warto sobie odpowiedzieć. - Po pierwsze należy określić do kogo skierowana jest oferta: czyli jaki jest nasz target: czy są to specjaliści, posługujący się słownictwem branżowym, czy też laicy, którzy do wyszukiwania interesujących ich produktów czy usług wybiorą frazy mniej techniczne – mówi Sikorska. Ważnym elementem jest również określenie zasięgu kampanii (działania lokalne czy obejmujący cały kraj).
Jednym z niebezpieczeństw przy pozycjonowaniu w wynikach organicznych jest zbyt duży przyrost linków kierujący do domeny, zwłaszcza jeżeli czas życia domeny jest krótki – mówi Przemysław Włodarski, SEM specialist w agencji Hypermedia. Dodaje, że uważać trzeba również na działania wewnątrz strony, które mogą zostać uznane przez Google za działania spamerskie a sama witryna zostać zbanowana tzn. czasowo jej pozycja może zostać zaniżona bądź w sytuacjach ekstremalnych nawet zostać w ogóle usunięta.
Mirosław Mamczur, interactive development manager Euro RSCG Marketing House zwraca także uwagę na treść alternatywną. - Często na stronie wykorzystuje się ukryte dzięki różnym sztuczkom elementy, które zawierają słowa kluczowe nie występujące w rzeczywistej zawartości strony. Ukryta treść alternatywna powinna być zbieżna z treścią strony widoczną dla użytkownika – zaznacza Mamczur. Jego zdaniem boty indeksujące powinny widzieć to samo, co użytkownik.
Niepożądany efekty mogą wystąpić także w przypadku kampanii w wyszukiwarkach jeśli na początku przyjmiemy złe założenia, a co za tym idzie niepoprawnie dobierzemy wyrażenia kluczowe, na które chcemy się reklamować. - W takim wypadku może się okazać, że kampania będzie generowała spore koszty i mizerne efekty – ostrzega Mateusza Zyguły, CEO widzialni.pl. Jak dodaje, z uśmiechem, ubocznym efektem może być także zbyt duże zainteresowanie naszym serwisem i konieczność odpowiadania na wiele pytań od potencjalnych klientów, co może wcale nie przełożyć się na ich realne pozyskanie.
Łukasz Wołek, managing director Agencji interaktywnej Eura7 zwraca uwagę także na jeszcze jeden niezwykle ważny element wpływający na ostateczny efekt kampanii w wyszukiwarkach. - Szczególną uwagę należy zwrócić na kompleksowo i rzetelnie przygotowaną strategię. To właśnie strategia pozwala dowiedzieć się, jakie są rzeczywiste szanse na sukces podejmowanych działań, jakie są nasze plusy na starcie, a jakie mankamenty powinniśmy wyeliminować – mówi Wołek. Dodaje, że istotnym jest również kto tą strategię dla nas przygotuje.
Czym jest reklama w wyszukiwarkach, a czym pozycjonowanie wg. Mateusza Zyguły, CEO widzialni.pl:
Reklama w wyszukiwarkach jest skutecznym i nadzwyczaj precyzyjnym medium umożliwiającym dotarcie do ogromnej rzeszy potencjalnych Klientów. W uproszczeniu polega na umieszczeniu strony klienta na możliwie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonego słowa kluczowego.
Pozycjonowanie polega na stałym dostosowywaniu strony do algorytmów wyszukiwarek. W pierwszym kroku wiąże się to z optymalizacją struktury strony. Kolejne działania mają na celu pozyskanie możliwie największej ilości powiązanych tematycznie odnośników z innych stron w sieci np. poprzez działania ePR. Ważną kwestią jest też aktualizacja treści na stronie internetowej. Działania możemy przeprowadzać sami, ale przyniosą one efekt jedynie dla bardzo mało konkurencyjnych branż. Jeśli chcemy uzyskać naprawdę dobry efekt biznesowy w branży o sporym nasileniu konkurencji, konieczne jest posiadanie sporych umiejętności oraz odpowiedniego zaplecza technicznego.
Trendy na 2010 rok w obszarach: reklamy w wyszukiwarkach, reklamy kontekstowej i pozycjonowaniu zdaniem ekspertów
Ewa Poddig, Managing Director Weblocus (Adv.pl)
SEO: zyskuje - pozycjonowanie video, pozycjonowanie lokalne, google maps, niszowe i dokładne frazy, budowa wizerunku poprzez działania SEO.
PPC: zyskuje – kierowanie lokalne reklamy (szansa dla małych firm), Google Maps, użyteczne strony docelowe, analiza efektów, budowa wizerunku poprzez działania PPC
generalnie zyskuje integracja wszystkich elementów: Social Media + PPC + SEO (czy inaczej SEM + Social Media)
Mirosław Mamczur, Interactive Development Manager Euro RSCG Marketing House
Pozycjonowanie od dawna funkcjonuje na naszym rynku. Wbrew pozorom nie są to działania darmowe czy nawet tanie. Niejednokrotnie są one droższe od linków sponsorowanych. Ludzie przekonują się o tym. Popularność tej metody na zaistnienie w wynikach wyszukiwania na pewno drastycznie nie zmaleje. Sukcesywnie będzie się natomiast powiększał rynek reklam w systemach linków sponsorowanych. Jest on bardziej wymierny i przy odpowiedniej optymalizacji tańszy, zakładając przełożenie na efekt. Do tej pory system ten był wyjątkowo korzystny dla małych i średnich firm. To może się zmienić w chwili uświadomienia sobie jego potencjału przez korporacje i przeniesienia nań dużych budżetów.
Jacek Tkaczuk, SEO Specialist Bluerank
Spodziewamy się wzrostu we wszystkich tych obszarach - zarówno w PPC (reklama w wyszukiwarkach), jak i w SEO (pozycjonowanie). Od kilku lat udział SEM (tj. marketingu w wyszukiwarkach) w całej reklamie internetowej rośnie. Rok 2009 był z powodu kryzysu dodatkowo korzystny dla search engine marketingu. Jest tak, ponieważ reklama w wyszukiwarkach (a także obecność na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania) cechuje się dużo większą mierzalnością efektów i bezpośredniego wpływu na zyski. Prawidłowa konfiguracja kampanii i Google Analytics pozwala nam na dokładne mierzenie realizacji celów z podziałem na źródła ruchu. Reklama w wyszukiwarkach jest też bardzo efektywna kosztowo. Jest dostępna dla każdego - niezależnie od budżetu - kampanię AdWords można rozpocząć nawet od 100 zł. Dzięki temu wiele firm porzuca "tradycyjne" formy reklamy internetowej właśnie na rzecz reklamy w wyszukiwarkach. Dotychczasowe wzrosty i rozwój rynków zagranicznych wskazuje na to, że w roku 2010 i w kolejnych latach search engine marketing będzie notował dalsze wzrosty.
Przemysław Włodarski, SEM specialist w agencji Hypermedia (Isobar Polska)
Rozwijać się będą przede wszystkim same formy reklamy, zwłaszcza te interaktywne.
Myślę, że w tej chwili SEM ma bardzo dużo niewykorzystanego potencjału. Sądzę, że nadchodzące lata będzie to okres odkrywania możliwości, które stawia przed nami SEM.
Wyobraźmy sobie, że stoimy przed wyborem hasła kampanijnego od naszej decyzji zależy komunikacja marki na następnych kilka miesięcy bądź nawet więcej. Nic nie stoi na przeszkodzie byśmy przetestowali siłę oddziaływania dwóch haseł właśnie przez reklamę w wyszukiwarce, gdzie działamy na użytkownika czystym komunikatem bez graficznych ozdób.
Wykorzystując SEM do naszych kampanii i badań jesteśmy ograniczeni jedynie naszą kreatywnością.
Mateusza Zyguły, CEO widzialni.pl
Trendy idą w kierunku reklam kierowanych na takie serwisy jak YouTube. Przewiduję, że w kolejnych miesiącach to medium reklamowe będzie zyskiwało na znaczeniu. Stracić może pozycjonowanie rozliczane w modelu „success fee” szczególnie w bardzo konkurencyjnych branżach, w których czas oczekiwania na efekty się wydłuża.
Marek Błyszczek, SEO/SEM Specialist Insignia
Ogólnie widzimy trend, w którym rośnie zainteresowanie i wykorzystanie marketingu w wyszukiwarkach w porównaniu do innych form reklamy internetowej. Jeżeli popatrzymy na rynek amerykański, to zauważymy też przesuwanie budżetów z kampanii PPC w kierunku SEO, które jest znacznie tańsze. Zapewne w tym roku ten trend dotrze do Polski.
Łukasz Wołek, managing director Agencji interaktywnej Eura7
Na znaczeniu będzie zyskiwała przede wszystkim jakość świadczonych usług w szeroko rozumianym marketingu internetowym. Jakość wiążąca się z umiejętnym połączeniem działań tam podejmowanych z akcjami powadzonymi w pozostałych kanałach marketingu internetowego.
Spodziewać się należy coraz większego nacisku ze strony klientów na rozliczenia efektywnościowe, co jest trendem widocznym również poza wyszukiwarkami internetowymi.
Anna Sikorska, SEO director Adseo.pl - Grupa Adweb
W przypadku pozycjonowania ciężko przewidywać jednakże możemy przypuszczać, że coraz większe znaczenie będzie miała jakość strony, ilość i jakość zawartych w niej treści jakość przekazywanych użytkownikom informacji. Prezentacja oferty, podkreślanie jej wyjątkowości też nie będą bez znaczenia
Dołącz do dyskusji: Jak skutecznie pozycjonować?