Szukający pracy zwracają uwagę na jakość ofert
Nieodpowiednio sformułowane ogłoszenie o pracę może zniechęcić do aplikowania nawet połowę kandydatów. Drogę do starania się o stanowisko potrafią zakłócić m.in. brak widełek zarobków, żmudne formularze czy mała responsywność pracodawcy - wynika z badań Pracuj.pl.
Blisko 4 na 10 Polaków badanych przez Pracuj.pl potwierdza, że obecnie mają większy wybór ofert i łatwiej jest im wybrać pracę, o którą chcą się starać, niż to było 2-3 lata temu. Jednocześnie mniejsza, ale znacząca grupa ma przeciwne zdanie – wyraża je 30% respondentów.
W części branż mimo wszystko wzrost zapotrzebowania na kandydatów jest szybszy, niż wzrost aktywności rekrutacyjnej specjalistów. W tych okolicznościach tym ważniejsze jest prowadzenie przez pracodawców przyjaznego, sprawnego procesu rekrutacji i konstruowanie ofert pracy, które są dopasowane do potrzeb osób szukających nowego miejsca zatrudnienia. Jak bowiem wskazuje badanie Pracuj.pl, obie te kwestie mają bardzo istotny wpływ na decyzje kandydatów.
Wśród polskich kandydatów widoczna jest tendencja wskazująca na bardziej selektywne podejście do procesu aplikacji o pracę. 47% badanych twierdzi, że lepiej jest przesłać swoje CV do maksymalnie kilku wybranych pracodawców niż do wielu naraz. Popularność tej postawy rośnie wraz z wiekiem. Starsi kandydaci bardziej selektywnie dobierają oferty, na które chcą aplikować. Młodzi aplikujący nieco częściej od pozostałych starają się o pracę w wielu miejscach naraz.
Kandydaci obecnie częściej niż jeszcze kilka lat temu zwracają uwagę na prezentowane w ogłoszeniu szczegóły, decydujące o przesłaniu bądź nie CV do pracodawcy.
Wśród osób szukających pracy dostrzec można także większą wagę przykładaną do personalizacji swojego życiorysu zawodowego. 57% badanych deklaruje, że przygotowując swoje CV starają się je każdorazowo dopasować do potrzeb konkretnego pracodawcy czy treści oferty. Taka forma zaangażowania w personalizację rośnie wraz z wiekiem. Co do zasady, w im późniejszym wieku Polacy podchodzą do zmiany pracy, tym bardziej starają się podchodzić do tego procesu w przemyślany sposób.
Wraz z rywalizacją o kandydatów oraz z presją płacową rośnie w ostatnich latach także znaczenie widełek zarobków, prezentowanych w ofertach. Udział tego typu ogłoszeń systematycznie rośnie, co nie umyka uwadze kandydatów. Tylko 17% Polaków nie zgadza się z tezą, że pracodawcy wyraźnie częściej, niż jeszcze kilka lat temu, przedstawiają oferowane wynagrodzenie w ofertach pracy.
Mimo tej pozytywnej tendencji, większość firm wciąż nie prezentuje widełek zarobków na etapie oferty, zachowując tę informację na kolejne etapy rekrutacji. Postawa ta może dziwić, bo podawanie przez pracodawcę wynagrodzenia zdecydowanie uatrakcyjnia jego ofertę na rynku pracy. Potwierdzają to deklaracje Polaków. Prawie 40% badanych oczekuje, że poznają oferowane wynagrodzenie przed odbyciem rozmowy kwalifikacyjnej.
Niejednokrotnie proces rekrutacji wiąże się z dużą ilością formularzy rekrutacyjnych i rubryk, które musi wypełnić kandydat oprócz wysłania pracodawcy CV. Dla części kandydatów stanowią one istotną barierę.
Osoba szukająca pracy wiele czasu spędza na szukaniu adekwatnej oferty, zapoznaniu się z wymaganiami, tworzeniu własnego CV. Prawie połowa kandydatów (47%) wskazuje na to, że zniechęcają się oni do aplikowania na stanowisko, gdy dodatkowo pojawia się zbyt czasochłonny proces aplikowania, np. związany z dodatkowymi formularzami, skomplikowanymi formalnościami, wieloma etapami przesyłania CV. Co ciekawe, w takiej sytuacji niecierpliwością wykazują się nieznacznie częściej kobiety (49%) niż mężczyźni (46%).
Znacząca większość osób ubiegających się o pracę doświadczyła kiedyś problemu z responsywnością ze strony rekrutera. Niestety wciąż wielokrotnie zdarza się, że firma nie informuje kandydata o etapie, na jakim znajduje się rekrutacja, a nawet nie wysyła maila z podziękowaniem za udział w rekrutacji. Pozostawia to aplikującą osobę z poczuciem braku poszanowania czasu, emocji i zaangażowania włożonego w starania o pracę.
Pracodawcy powinni częściej odpowiadać na przesyłane CV, nawet jeśli mieliby poinformować o odpadnięciu kandydata na jakimś etapie selekcji. Tak twierdzi 80% Polaków.
79% Polaków uważa, że niezależnie od tego czy ich kandydatura od momentu wysłania CV jest rozpatrywana czy odrzucona, okres jednego tygodnia na podjęcie decyzji przez rekrutera jest akceptowalny. Jednak już czekanie na decyzję ponad dwa tygodnie spotyka się ze sprzeciwem prawie połowy kandydatów (48%). W przypadku rekrutacji trwającej powyżej miesiąca niezadowolenie wyraziłoby aż 81% respondentów.
Badanie Pracuj.pl „Nowe oblicza pracy” zostało przeprowadzone w marcu 2022 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie portalu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na próbie 2128 Polaków, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania.
Dołącz do dyskusji: Szukający pracy zwracają uwagę na jakość ofert