SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kanały TVP Kultura 2 i TVP Historia 2 mogą poszerzyć zasięg

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała nową Kartę Powinności Telewizji Polskiej. KRRiT nalegała, żeby do dokumentu wpisać kanały TVP Kultura 2 i TVP Historia 2. Z dokumentu wynika, że kanały mogą w przyszłości poszerzyć zasięg, trafiając do sieci kablowych.

 

O zmianie Karty Powinności poinformowała na swojej stronie internetowej KRRiT. - Na podstawie upoważnienia wynikającego z uchwały KRRiT z 13.01.2022 r., Przewodniczący Krajowej Rady 21 stycznia 2022 r. zawarł z Telewizją Polską porozumienie w sprawie ustalenia zmienionej Karty Powinności TVP S.A. na lata 2020 – 2024 - czytamy w wydanym komunikacie.

Zobacz także: TVP szykuje TVP GO. Ma wystartować w pierwszym kwartale

Kanały obecne w HbbTV mogą poszerzyć zasięg

Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski nalegał m.in., żeby umieścić w dokumencie stacje TVP Kultura 2 i TVP Historia 2. Są one dostępne przez aplikację TVP VOD (urządzenia mobilne, telewizory z Android TV) i w telewizji hybrydowej. Odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej z telewizorami podłączonymi do internetu mogą korzystać z serwisów HbbTV. To m.in. serwisy z wideo na żądanie Polsat VoD, TVP Stream i dodatkowe kanały tematyczne: TVP Kultura 2, TVP Historia 2 i TVP ABC 2/TVO eSzkoła Domowe Przedszkole (tego ostatniego kanału nie umieszczono w Karcie Powinności).

- Programy TVP Kultura 2 oraz TVP Historia 2 rozpowszechniane są w systemie teleinformatycznym, a z czasem w miarę możliwości będą rozpowszechniane także w innych sieciach telekomunikacyjnych. Program TVP Historia 2 dodatkowo może być rozpowszechniany w sposób rozsiewczy naziemny na terytorium Litwy - dopisano w Karcie Powinności. „Innymi sieciami telekomunikacyjnymi” TVP nazywa m.in. operatorów kablowych.

Zobacz także: Ekspansja TVP na Łotwie. 5 kanałów ma być dostępnych naziemnie

Choć TVP umieściła TVP Kultura 2 i TVP Historia 2 w Karcie Powinności, to nie opisuje obszernie ich ramówki. - Program zmodyfikowany w stosunku do programu TVP Kultura/TVP Historia, zachowujący charakter, zadania oraz minimalne udziały, o których mowa w art. 21a ust. 2 pkt 5-7 ustawy o RTV, programu pierwotnego - informuje nadawca publiczny. Budżety dwóch dodatkowych stacji również policzono razem z macierzystymi kanałami. W przypadku TVP Kultura i TVP Kultura 2 to 17,4 mln zł w 2022 roku, a TVP Historia i TVP Historia 2 będą w tym roku kosztować 16,4 mln zł.

Zmiany w strukturze programowej kanałów

TVP informuje też o zmianach w strukturze programowej poszczególnych kanałów. Z opisu TVP Dokument wykreślono zapis "filmy fabularne oparte na faktach". Stacja ma skupiać się na formach dokumentalnych. Filmy fabularne miały być wliczane do kategorii kultura i stanowić przynajmniej 34 proc. ramówki. Będzie ich nie mniej niż 14 proc. Audycje edukacyjne miały stanowić 33 proc. programu. Udział produkcji przyrodniczych, popularnonaukowych, społecznych, historycznych i telenoweli dokumentalnych wzrośnie do 53 proc.

W TVP Wilno treści edukacyjnych miało być 11 proc., a będzie 20 proc., rozrywkowych 15 proc. (było 20 proc.). Zwiększona zostanie liczba audycji o charakterze historycznym i służących nauce języka polskiego. TVP Polonia będzie nadawać mniej treści publicystycznych - 10 proc. (było 15 proc.). Zwiększona zostanie oferta kulturalna - 22 proc. (było 20 proc.) i rozrywkowa - 23 proc. (było 20 proc.). Zmiany te są związane z rezygnacją z codziennej audycji publicystycznej „Halo Polonia”. W dokumencie zmieniono nazwę Poland In na TVP World. W uruchomionym dwa miesiące temu anglojęzycznym kanale nadawcy publicznego będzie więcej treści informacyjnych - 32 proc. (było 26 proc.), publicystycznych - 34 proc. (było 17 proc.). Zmniejszona zostanie oferta kulturalna - 12 proc. (było 29 proc.), edukacyjna - 3 proc. (było 6 proc.). W TVP World 4 proc. miały stanowić programy rozrywkowe. Teraz nie są planowane w ogóle. 1 proc. przypadnie jednak treściom sportowym. Z wcześniejszych wersji Karty Powinności usunięto zapowiedź uruchomienia kanału TVP Teen. Zmniejszono też budżety niektórych stacji, m.in. TVP World.

W TVP prawie 3 tys. pracowników etatowych

W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku przychody marketingowe TVP mocno wzrosły rok do roku: te z reklam - z 428,2 do 489,4 mln zł, a ze sponsoringu - z 79,9 do 86,7 mln zł. Przy czym nadawca spodziewał się więcej: 514,6 mln zł z reklam i 91,3 mln zł ze sponsoringu. W sprawozdaniu przekazanym Radzie Mediów Narodowych tłumaczy, że wynika to „z niepewnej sytuacji na rynku reklamy w związku z pandemią”. Łączne przychody publicznego nadawcy zmalały rok do roku o 9,2 proc. do 2,36 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 24 proc. do 2,15 mld zł zysk netto zmniejszył się z 702,6 do 164,4 mln zł. Wyniki są lepsze od planu TVP.

W 2020 roku Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Spółka osiągnęła 198 mln zł zysku netto.

Na koniec 2020 roku w Telewizji Polskiej było 2 867 pracowników etatowych, o 42 więcej niż rok wcześniej. Każdy zarabiał średnio 9 832 zł brutto (bez nagród i odpraw), wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,17 mln zł. Łączne nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się o 6,2 proc. do 545,19 mln zł. W planie finansowym na br. TVP zakłada wzrost przychodów o 5,4 proc. do 3,2 mld zł oraz spadek wyniku netto ze 198,3 mln zł zysku do 250 mln zł straty. Rentowność nadawcy obniżą m.in. koszty obsługi Euro 2020 i igrzysk oraz uruchomienia nowych stacji.

W 2021 roku Telewizja Polska otrzymała kolejne 1,71 mld zł w ramach rekompensaty abonamentowej. Ustawa budżetowa, w której zapisano łącznie 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP, Polskiego Radia i publicznych rozgłośni regionalnych, została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę pod koniec stycznia ub.r.

Dołącz do dyskusji: Kanały TVP Kultura 2 i TVP Historia 2 mogą poszerzyć zasięg

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
1245
"Każdy zarabiał średnio 9 832 zł brutto" - ale kit.

0 0
odpowiedź
User
Max
Z logo TVP Historia2 zaszaleli. Wali to po oczach niemiłosiernie.
0 0
odpowiedź
User
mijo
Znając życie to w TNK Smart HD, pomimo tej "powinności" emisyjnej - nie włączą tego. Już przynajmniej ten TVP Dokument w archiwalnym TNK Smart HD by włączyli.
0 0
odpowiedź