Pierwsi chętni do nadawania w MUX-1. „Fabuła i dokument”
Kilka dni temu rozpoczął się konkurs Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dotyczący wolnego miejsca w MUX-1 naziemnej telewizji cyfrowej. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl udział w postępowaniu potwierdzają przedstawiciele Grupy MWE i Red Carpet Media Group.
Przewodniczący KRRiT rozpisał konkurs w związku ze spodziewanym zwolnieniem miejsca w pierwszym multipleksie przez TVP ABC. Kanał dziecięcy Telewizji Polskiej do 3 września zostanie przeniesiony do MUX-6. Wnioski o koncesję naziemną zainteresowane podmioty mogą składać do początku września. KRRiT w konkursie wyłoni kanał tematyczny, który dołączy do stacji: Eska TV, Polo TV, TTV, Antena HD, TV Trwam i Stopklatka, nadawanych w pierwszym multipleksie w jakości HD.
- Ogłoszenie stanowi podstawę do składania wniosków o udzielenie jednej koncesji, na okres 10 lat, na rozpowszechnianie w sposób cyfrowy rozsiewczy naziemny w multipleksie pierwszym (MUX-1) programu telewizyjnego o charakterze wyspecjalizowanym, tj. w którym nie mniej niż 70 proc. czasu nadawania programu w ciągu miesiąca, w godzinach 6.00–23.00, stanowić będą audycje i inne przekazy realizujące przyjętą specjalizację programu. Program będzie rozpowszechniany codziennie przez 24 godziny na dobę i będzie oznaczony nazwą określoną w koncesji - czytamy w ogłoszeniu szefa KRRiT.
„Weźmiemy udział raczej na pewno”
O miejsce w MUX-1 zamierza się ubiegać nadawca kanału Antena HD, który wygrał konkurs na początku 2021 roku. - Myślę, że w konkursie na MUX1 udział weźmiemy raczej na pewno, ale pomysłu nie będziemy publicznie zdradzać przed zakończeniem terminu zgłoszeń z bardzo prostego powodu. Nie chcemy aby nasze plany poznali nasi konkurenci - informuje Wirtualnemedia.pl Michał Winnicki, właściciel Grupy MWE.
Wcześniej jego firma zamierzała walczyć o miejsce w trwającym konkursie dotyczącym trzech miejsc w MUX-8. W nieformalnych konsultacjach KRRiT zaproponowała nawet 3 kanały tematyczne, które byłaby tam skłonna emitować. Później Grupa MWE oceniła, że „koszty nadawania naziemnego na MUX-8 przewyższają przychody reklamowe generowane przez widzów tego multipleksu” i zrezygnowała z konkursu.
MUX-1 ma być lepszą inwestycją z powodów technicznych. Nie jest nadawany w zakresie VHF, co wymaga niekiedy bardziej rozbudowanej instalacji antenowej, tylko w zakresie UHF, jak pozostałe multipleksy. Gwarantuje też emisję w wysokiej rozdzielczości, a nie w odchodzącej do lamusa standardowej rozdzielczości.
- MUX-1 zapewnia realnie dużo większy zasięg niż MUX-8, bo nie potrzeba do jego odbioru specjalnej anteny. Nadaje w jakości HD, co ma niebagatelne znaczenie w porównaniu do MUX-8 i 10-letniego okresu koncesji. Poznaliśmy już preferencje widzów naziemnych z MUX-1 tworząc kanał Antena HD, więc możemy myśleć o rozszerzeniu naszej ogólnopolskiej oferty naziemnej o kolejny wyspecjalizowany kanał telewizyjny – zapewnia Winnicki.
Kolejny wniosek Red Carpet Media Group do KRRiT
Nieco inną strategię przyjął właściciel Red Carpet TV i RedTop TV. Bierze udział w konkursie dotyczącym ósmego multipleksu. Firma, która zgłosiła propozycję aż trzech stacji filmowo-serialowych, zamierza walczyć także o miejsce w MUX-1. - Tak weźmiemy udział w tym konkursie i zaproponujemy kanał z obszaru filmowo serialowego (fabuła i dokument). Na tym etapie na tyle można dookreślić – mówi Wirtualnemedia.pl Leszek Kułak, przewodniczący rady nadzorczej Red Carpet Media Group.
W konkursie wystartowała także Telewizja Polsat. Mimo pierwotnego zainteresowania, z walki o miejsce na multipleksie zrezygnowały TV MN, TV Republika i TVS. Wcześniej także przedstawiciele TV Puls, wPolsce.pl i Stars.TV zapewniali, że ich kanały nie wezmą udziału w postępowaniu. W nieformalnych konsultacjach KRRiT nadawcy zapewniali, że chcieliby uruchomić m.in. nowe kanały filmowo-serialowe, adresowane do seniorów, poświęcone wartościom chrześcijańskim, edukacyjne, lifestylowe czy muzyczne.
Ostatni konkurs na miejsce w ogólnopolskim MUX-1 odbył się dwa lata temu, kiedy koncesję utraciła ATM Rozrywka. Wówczas slotem zainteresowane były: DMAX (Discovery), Red Carpet TV (Red Carpet Media Group), Hi! TV (Wirtualna Polska Media), ATM Rozrywka (Grupa ATM), Tele Rozrywka (MWE Teleport), TVC Nostalgia (MWE Broadcast), CD Action TV (Gaming Tech Esports Media) i Polsat Edu (Telewizja Polsat).
Ostatecznie miejsce wcześniej należące do ATM Rozrywka przypadło stacji Antena HD Michała Winnickiego. 10-letnia koncesja naziemna dla Antena HD kosztuje ponad 14 mln zł, a opłaty za nią nadawca może uiszczać w ratach. Do tego należy doliczyć ponad 6 mln zł, które stacje obecnie w ogólnopolskich multipleksach muszą uiszczać na rzecz ich operatora Emitela.
Dołącz do dyskusji: Pierwsi chętni do nadawania w MUX-1. „Fabuła i dokument”