Hot Bird 13G w kosmosie. Wkrótce z tego satelity będą korzystać polskie platformy
Satelita Hot Bird 13G został z powodzeniem wyniesiony przez rakietę firmy SpaceX z przylądka Canaveral na Florydzie. Za blisko pół roku zastąpi on razem z wcześniej wystrzelonym w kosmos bliźniaczym Hot Birdem 13F, kończące działalność starsze satelity. Korzystają z nich polskie platformy cyfrowe Polsat Box, Canal+ i Orange.
Satelity francuskiego Eutelsata zostały wyprodukowane przez Airbus Defence and Space. Trafią na pozycję Hot Bird 13E i zastąpią trzy starsze satelity, czyli Hot Birda B, C i E. To właśnie z nich korzystają polskie platformy cyfrowe. Ich abonenci nie będą musieli przystawiać anteny, ponieważ nadal wykorzystywana będzie ta sama pozycja orbitalna. Przestawienie anteny abonentów nieistniejącej już platformy Wizja TV było konieczne w 2002 po fuzji z Cyfrą+. Wizja TV korzystała bowiem z Astry 19,2E, gdzie kiedyś był nadawany pakiet TVP, a obecnie tylko TV Trwam w jakości SD.
Po dotarciu na właściwą orbitę będą one obsługiwać transmisję ponad 1000 kanałów telewizyjnych, docierających do gospodarstw domowych w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Satelity miały trafić na orbitę wcześniej, ale doszło do opóźnienia związanego z pandemią koronawirusa.
Nowy satelita znajdzie się 35,9 tys. kilometrów nad Ziemią
Każdy z nowych satelitów ma ważyć ponad 2 tony i mieć 22 kW mocy statku kosmicznego. Masa startowa wyniesie 4500 kg. Ostatecznie Hot Bird 13F i 13G znajdą się 35,9 tys. kilometrów nad Ziemią. Pierwszy stopień rakiety Falcon 9 firmy SpaceX, założonej przez Elona Muska, powrócił na Ziemię 9 minut po starcie. Wylądował na statku bezzałogowym na Oceanie Atlantyckim. Górny stopień umieścił satelitę na geosynchronicznej orbicie transferowej zgodnie z harmonogramem, około 36 minut po starcie.
Przychody Eutelsata z tytułu nadawania stacji telewizyjnych spadły ze 182 mln euro w III kwartale 2021 roku do 172,5 mln euro w I kwartale 2022 roku. Segment ten stanowił 61 proc. przychodów firmy. Blisko 6,3 proc. przychodów francuskiej firmy pochodzi od rosyjskich klientów. Z częścią z nich Eutelsat musiał w wyniku unijnych sankcji zakończyć współpracę po inwazji na Ukrainę. Firma tłumaczy, że jest apolityczna i nadal obsługuje rosyjskie platformy NTV-Plus i Trikolor. Niedawno o zerwanie takich umów zaapelowała organizacja Reporterzy bez Granic.
Latem Eutelsat poinformował o fuzji z brytyjskim operatorem OneWeb. Transakcja jest warta 3,4 mld dol i pozwoli firmie pozyskać wielu klientów internetu satelitarnego dzięki usługom zbliżonym do Starlink. Menadżerowie Eutelsata w ciągu ostatniego roku narzekali, że niewielu nadawców decyduje się na uruchomienie za ich pośrednictwem kanałów w jakości 4K. Takie treści najczęściej pojawiają się w serwisach streamingowych.
Dołącz do dyskusji: Hot Bird 13G w kosmosie. Wkrótce z tego satelity będą korzystać polskie platformy