Jak golą się Polacy
Instytut GFK Polonia przeprowadził badanie dotyczące pielęgnacji skóry twarzy na grupie mężczyzn golących się głównie na mokro w przedziale wiekowym między 18 a 65 lat.
Średni wiek, w którym mężczyzna sięga po golarkę, to 17,3 lat. Wcześniej przygodę z goleniem rozpoczynają studenci (16,6 lat) oraz mieszkańcy dużych metropolii (16,7 lat).
Ponad 80% respondentów przyznaje, że goli się tylko na mokro, stosując wyłącznie lub najczęściej tą technikę. Tych, którzy golą się jedynie na sucho jest znacznie mniej, bo tylko 9%b).
Większość badanych na pytanie o sposób golenia przyznaje, że używa maszynek jednoczęściowych (69%), podczas gdy maszynki systemowe, z wymiennymi ostrzami, stosuje 31% respondentów.
Użytkownicy tej pierwszej kierują się jej niższą ceną (aż 52%), komfortem golenia (18%) i dostępnością produktu w sprzedaży (11%). Korzystający z systemów doceniają wydajność swoich maszynek (38%), a także precyzję golenia (24%) oraz ich wysoką jakość (16%). Obie grupy są w pełni zgodne, iż najważniejsza jest dokładność golenia. Wskazuje ją identyczny odsetek badanych – 54%.
Gładko ogoleni wyraźnie dominują, stanowiąc 59% badanych, wyprzedzając posiadających jednocześnie brodę i wąsy, same wąsy (odpowiednio:16%,13%). Dane te stawiają znak zapytania nad preferencjami Polaków, którzy do niedawna hołdowali stereotypowi Polaka-wąsacza. Obserwuje się także inne niż dotychczas sposoby noszenia zarostu. 8% badanych mężczyzn preferuje 2-3 dniowy zarost, co jest wynikiem panującego trendu związanego z modą, lansowanego przez liderów opinii – przedstawicieli mediów, znanych aktorów, piłkarzy.
Zgodnie z przewidywaniami, najważniejszym, spontanicznie wskazywanym powodem, dla którego mężczyzna sięga po maszynkę do golenia jest chęć eleganckiego, schludnego wyglądu (61%). W dalszej kolejności wymieniane były: niechęć do posiadania zarostu (26%), lepsze samopoczucie (22%) oraz poczucie obowiązku związane z wykonywana pracą (21%).
Logiczną konsekwencją tych opinii są wymagania, jakie mężczyźni stawiają maszynkom do golenia. Dokładności oczekuje 76% badanych. Następnie uwagę zwracano na bezpieczeństwo i komfort dla skóry (brak zacięć 65%, brak podrażnień 63%, komfortowe golenie 55%).
Czynniki decydujące o wyborze metody golenia na mokro to po raz kolejny chęć osiągnięcia dokładnego efektu – 51% oraz higieniczność (16%), szybkość i łatwość golenia (po 10%).
Równie interesujące okazały się ogólne statystyki grupy badanych, uwzględniające dane demograficzne i nawyki użytkowników maszynek.
Badanie wykazało, że średnia częstotliwość męskiego golenia w Polsce to 4,2 razy na tydzień. Zgodnie z oczekiwaniami, częstotliwość golenia rośnie z wiekiem (od 3,5 / tyg. w grupie wiekowej 18-29 lat do 4,8 wśród mężczyzn pomiędzy 40 a 49 rokiem życia) oraz wykształceniem - osoby z wyższym wykształceniem golą się częściej niż te z wykształceniem podstawowym (odpowiednio 4,7/tyg. i 3,8/tyg.)
Technik golenia jest niemal tak wiele ilu jest golących się mężczyzn.
Prawie połowa badanych (49%) goli się „za pierwszym razem”. Dogalanie pominiętych fragmentów zrostu stosuje kolejne 41% Polaków. Na pytanie ile ruchów maszynką wykonują w celu dokładnego ogolenia jednej części twarzy 77% z nich odparło, że niezbędne są 2-3 ruchy; 18 % wystarcza jeden, a 5% potrzebuje więcej niż trzech pociągnięć.
Najczęstszą bolączką golących się jest ryzyko podrażnień i zaczerwienienia skóry podczas golenia - w sumie 55% respondentów deklaruje takie obawy.
Osoby szukające jednoznacznej odpowiedzi na pytanie rozpoczynające powyższy tekst będą zaskoczone różnorodnością wypowiedzi respondentów. Kierunek golenia każdy mężczyzna dostosowuje do kształtu swojej twarzy. 11% badanych mężczyzn goli się wyłącznie pod włos, 13% jedynie z włosem, a 14% we wszystkich kierunkach. 21% wierne jest metodzie golenia z włosem na początku a następnie pod włos, a 41% przyznaje po prostu, że kierunek golenia wybiera w zależności od partii twarzy.
Badanie zostało przeprowadzene w marcu 2006r.
Dołącz do dyskusji: Jak golą się Polacy