Polscy wydawcy krytykują Google ws. dyrektywy o prawach autorskich: nadużywa swojej monopolistycznej pozycji
Google oświadczył, że nie będzie płacił wydawcom za wykorzystywanie materiałów prasowych zgodnie z przyjętym we Francji rozwiązaniem, które wejdzie w życie pod koniec października. Izba Wydawców Prasy podziela oburzenie Alliance de la presse i ocenia, że to nadużywanie monopolistycznej pozycji przez światowego giganta.
Technologiczny gigant zapowiedział, że ograniczy się do wyświetlania odnośników i bardzo skrótowych informacji o umieszczonych pod nimi materiałach. W ten sposób ma uniknąć dodatkowych kosztów. Koncern zaznacza jednocześnie że wydawcy którzy będą chcieli by wyszukiwarka zamieszczała dłuższe fragmenty ich materiałów mają wciąż otwartą drogę do indywidualnych negocjacji w tej sprawie.
IWP: Google nadużywa swojej monopolistycznej pozycji
Izba Wydawców Prasy w stanowisku przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl podkreśla, że podziela wzburzenie swojej siostrzanej francuskiej organizacji „Alliance de la presse”, wywołane zapowiedzią Google o zamiarze obejścia prawa pokrewnego dla wydawców prasy.
- To kolejny dowód na to, że Google - amerykański gigant technologiczny - nadużywa swojej monopolistycznej pozycji, tym razem chcąc wymusić na francuskich wydawcach zrzeczenia się przysługującego im prawa, pod groźbą usunięcia materiałów prasowych ze wszystkich swoich serwisów. Google zamierza zatem po raz kolejny – obejść europejską i francuską legislację, ograniczając równocześnie dostęp do informacji i wolność wypowiedzi. Jest to także wyraźny dowód na to, iż dla amerykańskiego koncernu twórcy i użytkownicy internetu są mniej istotni od mechanizmów dochodowych - zaznacza Izba Wydawców Prasy.
Dodaje, że jest przekonana, że „jedynym sposobem obrony i ochrony należnych wydawcom prasy praw, jest ścisła współpraca wydawców na poziomie Europy, do czego jako Izba Wydawców Prasy będzie dążyć”.
Dzięki artykułowi 15 (poprzednio był to art. 11) wydawcy mogą oczekiwać of internetowych firm takich jak Facebook czy Google zapłaty za udostępnianie ich treści prasowych. Według szacunków francuskiego „Le Monde”, tamtejsi wydawcy mogą stracić w związku z zapowiedziami wprowadzenia takiego rozwiązania przez Google ok. 250–320 mln euro rocznie.
Dołącz do dyskusji: Polscy wydawcy krytykują Google ws. dyrektywy o prawach autorskich: nadużywa swojej monopolistycznej pozycji
Google nie ma obowiązku kupować czegokolwiek, ma obowiązek dostosować swoją usługę do nowych zasad i to właśnie robi - usuwa element za który musiałoby zapłacić i zostawia tylko to, co przysługuje za darmo.
Im więcej będzie pomysłów na to, jak oskubać duże firmy z kasy, tym mniej te firmy będą miały darmowych, przyjaznych usług.
To jest oczywiste dla każdego logicznie myślącego człowieka!