Internet zawyża dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w Polsce
Rynek reklamy powinien zanotować w tym roku wzrost rzędu 9,9%. Jego wartość na koniec tego roku sięgnie 5 990 mln zł.
Dom mediowy CR Media Consulting ogłosił raport na temat rynku reklamy w I kwartale 2006 roku.
„W pierwszym kwartale tego roku przychody reklamowe netto w stosunku do analogicznego okresy z ubiegłego roku wzrosły o 9,1%” – mówił wczoraj na konferencji Maciej Chodorowski z firmy CR Media Consulting.
Telewizja i prasa zanotowały wzrost poniżej średniej rynkowej, odpowiednio 7,9% i 7,1%. Wydatki na reklamę powyżej średniej wzrosły w radiu (12,9%) i internecie (47,1%), który jak zawsze zawyża dynamikę wzrostu wszystkich mediów. W ubiegłym roku internet zanotował rekordowy wzrost o 85,2%.
„W drugim kwartale roku dynamika przychodów wzrośnie o 12,7%. Spowodowane to będzie niską bazą porównawczą z ubiegłym rokiem (żałoba narodowa z powodu śmierci Papieża i tygodniowy brak reklam) oraz zbliżającymi się mistrzostwami świata w piłce nożnej” – informuje Maciej Chodorowski.
Trzeci i czwarty kwartał roku, ze względu na wysoką bazę porównawczą 2005 (miały wtedy miejsce dwie kampanie wyborcze) oraz prawdopodobny nieznaczny wpływ spowodowany tegoroczną jesienną kampanią samorządową, spowoduje powrót do oczekiwanej średnioterminowej dynamiki. Jak przewiduje CR Media cały rok zakończy się wzrostem o 9,9%.
Główną przyczyną dobrych wyników jest wzrost gospodarczy. Przewidywana dynamika PKB oraz inwestycji gospodarczych na ten rok wynosi średnio 4,3% i 9,5%. Do tego dochodzi wysoka dynamika produkcji, zamówień i obrotów w handlu detalicznym.
Wzrost zamówień w przemyśle uplasował się w I kwartale tego roku na poziomie 28,4%.
„Do innych przyczyn należy m.in. wzrost konkurencji w sektorach usługowym i handlowym. Znaczący jest ciągle niski, w porównaniu do warunków europejskich, cennik reklamowy w polskich mediach” – powiedział Rafał Oracz z CR Media.
Spółka przewiduje, że w 2007-2008 roku rynek reklamowy będzie wciąż rozwijał się w tempie znacznie szybszym, niż wzrost PKB – o 9,1% w roku 2007 do 6,54 mld zł oraz o 8,5% do 7,09 mld zł w roku 2008. Analitycy nie zakładają przy tym znaczącego wpływu czynników jednorazowych na ten poziom wzrostu.
„To, co może pozytywnie wpłynąć na prognozy wzrostu przychodów, to dalsza liberalizacja w sektorach tradycyjnie zmonopolizowanych: telekomunikacja, energetyka, transport kolejowy, a także wzrost konkurencji w sektorach usługowych na skutek napływu przedsiębiorców unijnych. Mamy też nadzieję, na dalsze urealnienie cenników reklamowych w telewizji i innych mediach, a także wzrost niestandardowych form reklamy” – powiedział Rafał Oracz z CR Media Consulting.
Oddzielnym zagadnieniem jest bardzo dynamiczny rozwój reklamy internetowej w Polsce, odzwierciedlający światowe tendencje.
Gigantem jest rynek amerykański, gdzie wg źródeł IAB Internet Advertising Revenue Report 2005 wydatki na reklamę wyniosły 12542 mln dolarów. Wynik ten był lepszy o 30% od roku 2004.
W Europie Polska ze swoimi 37 mln Euro pozostaje daleko w tyle za trzema największymi graczami Wielką Brytanią, Francją i Niemcami. U tej pierwszej na reklamę online wydaje się około 1448 mln Euro (Źródło: Digital Strategy Consulting, Digital Europe).
”Jak szacuje CR Media Consulting w tym roku wydatki na reklamę internetową w naszym kraju mają wynieść 215 mln zł.” – mówi Gwidon Humeniuk, dyrektor departamentu internetowego firmy.
Największy udział w tym sektorze reklamy internetowej mają: Onet.pl (35,4%), Wirtualna Polska (20,9%), ad.net (11,9%), interia.pl (8,4%), gazeta.pl (8,1%), o2.pl (4,8%), abromedia (4,3%), idmnet (3,5%), idg (1,4%), adclick (0,6%), inne (0,7%) (kwiecieć 2006).
„Migracja mediów do internetu (tzn. media konwencjonalne mają swoją internetową wersję), wzrost liczby internautów (w IV kwartale 2005 roku ich liczba wyniosła w Polsce 8,33 mln), wzrost stałych łączy, wykorzystanie alternatywych kanałów komunikacji typu Blog, RSS, Podcast, wprowadzenie nowego modelu rozliczeń PPC (Pay Per Call)” – wylicza przyczyny rosnących wydatków na reklamę internetową w Polsce Gwidon Humeniuk.
Dołącz do dyskusji: Internet zawyża dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w Polsce