InPost urósł w Polsce o 29 proc. Mniej na inwestycje
W zeszłym kwartale InPost w Polsce przy wzroście liczby dostarczonych paczek o 15 proc. zwiększył przychody o 28,9 proc. do 1,29 mld zł i skorygowany zysk EBITDA o 37,1 proc. do 618,9 mln zł. Łączne przychody i zysk EBITDA firmy okazały się wyższe od oczekiwań analityków.
InPost w minionym kwartale dostarczył w Polsce 273,6 mln przesyłek, wobec 234,9 mln rok wcześniej. Liczba tych dostarczonych do Paczkomatów zwiększyła się o 18 proc. do 229,7 mln zł, a tych doręczonych do domów odbiorców - o 11 proc. do 44 mln zł.
Natomiast kwartalne przychody firmy na polskim rynku wzrosły o 28,9 proc. do 1,29 mld zł. InPost od początku ub.r. dwa razy podwyższył ceny (drugą podwyżkę wprowadzono w marcu br.), a jesienią ub.r. podniósł stawki w ramach wieloletniej umowy na dostawy zakupów z Allegro (w konsekwencji platforma podwyższyła roczną opłatę za Allegro Smart!).
Kwartalna marża EBITDA InPostu w Polsce zwiększyła się z 44,9 do 47,8 proc., a skorygowany zysk EBITDA - z 451,3 do 618,9 mln zł. Na koniec czerwca spółka miała w naszym kraju 20 652 Paczkomaty.
Wolumen przesyłek zrealizowanych przez Mondial Relay - działającego we Francji i Hiszpanii operatora przejętego przez InPost w połowie 2021 roku - wzrósł do 59,8 mln, co jest efektem coraz większego zainteresowania konsumentów odbiorem w automatach paczkowych. W drugim kwartale br. roku już 12 proc. całkowitego wolumenu Mondial Relay zostało dostarczonych za pośrednictwem automatów (wobec 3 proc. rok wcześniej). Do końca drugiego kwartału 2023 r. sieć zewnętrzna Mondial Relay wzrosła o 22 proc. r/r, w tym sieć APM zwiększyła się o 297 proc. r/r.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Kwartalne przychody Mondial Relay zwiększyły się o 10,9 proc. do 715 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA zmalał o 7,9 proc. do 95,2 mln zł.
InPost z mniejszą stratą w Wielkiej Brytanii i Włoszech
Natomiast w Wielkiej Brytanii i Włoszech InPost w zeszłym kwartale dostarczył 13,3 mln przesyłek, osiągając przychody na poziomie 131 mln zł (wzrost r/r o 177 proc.). Skorygowana strata EBITDA zmalała z 43,7 do 24 mln zł, co spółka uzasadnia korzystną ofertą i optymalizacją kosztów.
Na koniec czerwca InPost miał 5 403 Paczkomaty w Wielkiej Brytanii, 3 585 we Francji, 1 359 we Włoszech i 371 w Hiszpanii.
Zysk netto poniżej prognoz
Przychody InPostu w drugim kwartale br. wzrosły rdr o 26,2 proc. do 2,14 mld zł. Konsensus prognoz analityków zebranych przez PAP Biznes zakładał 2,13 mld zł wpływów.
Skorygowana EBITDA spółki zwiększyła się o 35 proc. do 690,1 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 633,7 mln zł. Natomiast zysk netto sięgnął 128 mln zł wobec 179,2 mln zł konsensusu.
InPost zmniejszył wydatki inwestycyjne - w samym drugim kwartale o 10,7 proc. rok do roku do 244,5 mln zł, a w całym pierwszym półroczu o 19,7 proc. do 467,1 mln zł. Wskaźnik zadłużenia netto firmy zmniejszył się z 3,2x do 2,7x.
W drugiej połowie lipca br. InPost za 49,3 mln funtów kupił 30 proc. udziałów brytyjskiej firmy logistycznej Menzies Distribution Group, zyskując opcję przejęcia pozostałych walorów. - Ta transakcja to kamień milowy dla rozwoju naszej działalności na rynku brytyjskim - podkreślił Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu.
InPost planuje dodatnią rentowność w Wielkiej Brytanii
Grupa InPost w III kwartale 2023 roku spodziewa się wzrostu wolumenów rok do roku podobnego do wygenerowanego w II kwartale br. we wszystkich segmentach, z nieznaczną poprawą w Wielkiej Brytanii i Włoszech - podała spółka w komunikacie prasowym.
W 2023 roku InPost oczekuje wysokiego jednocyfrowego lub niskiego dwucyfrowego wzrostu wolumenu rynku w Polsce, niskiego jednocyfrowego we Francji i średniego jednocyfrowego spadku wolumenu paczek na rynku w Wielkiej Brytanii.
Grupa InPost podtrzymała całoroczne założenia wzrostu powyżej rynku e-commerce we wszystkich kluczowych krajach, w których jest obecna (Polska, Francja, Wielka Brytania).
W całym 2023 firma oczekuje wyższego wzrostu przychodów w stosunku do wolumenów. W Mondial Relay będzie się koncentrowała na inwestycjach w sieć oraz wzrost udziału w rynku, jednocześnie zarządzając rosnącymi kosztami wynikającymi z inflacji płac i inwestycji w operacje.
Dalej presja na koszty
InPost oczekuje kontynuacji presji na koszty ze względu na inflację. Jednakże, w przeciwieństwie do roku 2022, grupa spodziewa się, że skorygowana marża EBITDA w Polsce będzie się wyraźnie rosnąć w związku z korektami cen dokonanymi pod koniec 2022 roku i początku 2023 roku.
Grupa oczekuje, że skorygowana EBITDA w Wielkiej Brytanii osiągnie próg rentowności w IV kwartale 2023 r., a 2024 r. będzie rentowna w ujęciu całego roku.
Grupa będzie w dalszym ciągu umacniać pozycję lidera, koncentrując się na zwiększaniu sieci urządzeń paczkoamtów w Polsce oraz rozwijaniu sieci tych urządzeń we Francji i Wielkiej Brytanii. Łączne nakłady inwestycyjne wyniosą w 2023 r. 1,1-1,2 mld zł przy zwiększonym udziale nakładów inwestycyjnych na rynkach międzynarodowych.
Grupa oczekuje dodatnich wolnych przepływów pieniężnych na koniec roku oraz dalszego zmniejszania zadłużenia netto w drugiej połowie 2023 roku.
Dołącz do dyskusji: InPost urósł w Polsce o 29 proc. Mniej na inwestycje