Ile wpływu ma influencer i jakie pułapki może zastawić na klientów i społeczność
Influencer marketing to jeden z gorętszych trendów w reklamie ostatnich lat. Wraz z rozwojem tej gałęzi promocji, na klientów i społeczności czyhają różne zagrożenia podważające to, co we współpracy z twórcą najważniejsze - zaufanie. O influencer marketingu rozmawiano na Kongresie Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie.
Swoje wystąpienie na Kongresie Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie Sebastian Bykowski (dyrektor generalny i wiceprezes Press-Service Monitoring Mediów) poświęcił efektywnej współpracy z influencerami oraz jak skutecznie wybierać twórców do kampanii.
Bykowski zwrócił uwagę, że influencer marketingiem interesują się już nie tylko wielkie marki, ale i instytucje publiczne czy sektor małych i średnich przedsiębiorstw. - Widzą we współpracy z influencerem alternatywę dla tradycyjnej komunikacji - mówił ekspert Press-Service Monitoring Mediów.
Kim jest influencer?
Influencer ma znaczne możliwości, jeśli chodzi o kreowanie marki, ponieważ rodzi się ona w umyśle konsumenta. - Influencer to osoba, która ma za sobą określoną, ścisłą grupę odbiorców, inspirują się tym, co dana osoba ma do przekazania. Dla marki to idealny kanał do budowania swojej wartości - uważa Bykowski.
Kim właściwie jest dziś influencer? Zdaniem Sebastiana Bykowskiego trudno dziś o wyraźną definicję. W zależności od przyjętej perspektywy, influencermi są dziennikarze, pracownicy firmy, klienci - wszyscy, którzy mogą wywrzeć wpływ na biznes. Influencerów można pogrupować też ze względu na zasięgi.
Według przytoczonych przez eksperta badań, marketerzy tylko za współprace na Instagramie wypłacą influencerom w tym roku globalnie aż 7 mld dolarów, w przyszłym o miliard więcej.
W tym roku aż 33 mln wpisów reklamowych w mediach społecznościowych może pochodzić od influencerów. - To i tak wierzchołek góry lodowej, bo wiele wpisów influencerów jest nieoznakowanych - uważa Sebastian Bykowski. To staje się to coraz większym problemem, o czym alarmują organizacje branżowe (np. Rada Etyki PR), powiedział Dyrektor generalny Press-Service Monitoring Mediów.
Czemu influencer marketing działa (lub nie)?
- Influecerzy pokazują, że ich odbiorcy mają do nich wysokie zaufanie - twierdzi Sebastian Bykowski. Siedmiu na dziesięć nastolatków ufa bardziej influencerowi niż celebrycie. Dlatego kluczem do zrozumienia influencer marketingu jest budowanie zaufania - uważa Bykowski.
Ekspert Press-Service Monitoring Mediów zauważa, że mimo wielu optymistycznych danych, influencer marketing przez niektóre marki jest już traktowany z dystansem. A to z kilku powodów.
Po pierwsze, nadmiar publikowanych treści. - Marka decydująca się na współpracę z influencerem funkcjonuje w bardzo dynamicznym otoczeniu - ocenia Bykowski.
Kolejnym zagrożeniem jest dla marek płytka analiza tego, z kim podejmuje współpracę. - W wielu wypadkach, kiedy marka decyduje się na współpracę z jakimś influencerem, kieruje się przede wszystkim zasięgami. To jest jeden z największych popełnianych błędów - uważa Sebastian Bykowski. Specjalista radzi, by marketer przed podjęciem współpracy dokładnie zbadał, z czego wynikają zasięgi influencera.
W trakcie kampanii z udziałem influencerem może okazać się, że twórca nie jest tym, za kogo się podaje, a do "nabicia" popularności wykorzystuje np. technologie. - Już za kilkaset złotych można kupić grubo ponad tysiąc obserwujących. Za kolejne kwoty można dokupić zaangażowanie - komentarze, reakcje - mówił w Rzeszowie Sebastian Bykowski. Kupowane w ten sposób zasięgi nie mają nic wspólnego z realną społecznością, a generowane są algorytmami.
- Problemów w kontekście influencerów jest o wiele więcej - podsumował Sebastian Bykowski na Kongresie Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie. Portal Wirtualnemedia.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.
Dołącz do dyskusji: Ile wpływu ma influencer i jakie pułapki może zastawić na klientów i społeczność