Ile jest nośników reklamy zewnętrznej w Polsce?
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) zaprezentowała dane dotyczące ilości nośników reklamy w branży według stanu na dzień 31 grudnia 2009 roku.
Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła w dniu 31 grudnia 2009 roku łączną liczbę 99.071 sztuk, wliczając nośniki wszystkich formatów – od standardowych, przez poszczególne formaty oraz konstrukcje nietypowe. Liczba ta zawiera także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków. Liczba nośników elektronicznych, zaliczanych do Digital Signage wyniosła w tym czasie 13.450 sztuk - informuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Poniższe zestawienie pokazuje szczegółowe liczby nośników w poszczególnych kategoriach według stanu na dzień 31 grudnia 2009 roku:
Nośnik reklamy | Ogólna liczba nośników 31.12.2009 r. |
Standardowe | 23.536 |
Frontlight 6 x | 14.455 |
Frontlight 12 x | 821 |
Frontlight 12 x | 1.026 |
Nośniki małego formatu | 34.781 |
Pozostałe nośniki | 926 |
CLP | 20.200 |
Backlight 6 x | 976 |
Backlight 8 x | 500 |
Backlight scroll | 1.705 |
Pozostałe nośniki podświetlane | 145 |
Łączna liczba nośników | 99.071 |
- Rynek nośników reklamy out of home w Polsce jest ustabilizowany, choć wskazuje lekkie tendencje spadkowe. Łączna liczba nośników oscyluje wokół stu tysięcy, mimo, że w kolejnych latach zwiększa się ilość firm, które raportują do igrz. W niniejszym raporcie brak informacji niektórych firm regionalnych, które nie przekazują danych o stanie swojego posiadania do igrz. Dotyczy to przede wszystkim firm, które w większości prowadzą działalność w zakresie nośników małego i wielkiego formatu.
Liczba standardowych nośników typu frontlight 12 m² zmniejszyła się w ciągu minionego roku o ponad cztery tysiąc sztuk (w ciągu ostatnich sześciu lat o blisko 12 tysięcy). Świadczy to o kontynuowaniu działań branży na rzecz zmian jakościowych na polskim rynku out of home.
Firma Clear Channel Poland zrezygnowała w ostatnich dwóch latach praktycznie z tego typu powierzchni ekspozycyjnych. Największe firmy (AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, News Outdoor Poland oraz Ströer out of home media) postawiły na rozwój sieci nośników typu frontlight 18 m². Generują bowiem dużo większe przychody i stają się podstawowymi nośnikami dla kampanii wizerunkowych - informuje Kaczoń.
- W najbliższych latach można oczekiwać zmian ilościowych w zakresie rozwoju sieci nośników typu city light. Jest to związane z planowanym na ten rok projektem „Przystanek Komunikacji Miejskiej w Warszawie”. O ile przedsięwzięcie to zostanie rzeczywiście zrealizowane (po jedenastu latach uzgodnień i negocjacji), w ciągu trzech lat może powstać nawet blisko sześć tysięcy nowych powierzchni ekspozycyjnych w stolicy (formatu 120 x 180 cm, zintegrowanych z wiatami przystankowymi). Będzie to dla miasta zupełnie nowa jakość. Uważamy, że sieci nośników typu city light mogą się rozwijać także w innych centrach miast – dodaje Kaczoń.
Biorąc pod uwagę łączną liczbę posiadanych nośników reklamy, największą ich liczbą dysponuje firma AMS S.A. (47.063), dalej Ströer (17.551) oraz Mini Media (9.845) i Clear Channel Poland (8.409).
Główni właściciele nośników reklamy w Polsce w poszczególnych kategoriach (i formatach powierzchni ekspozycyjnych) wraz z ich stanem posiadania w dniu 31.12.2009 roku:
Standardowe | 31.12.2009 | Udział w rynku |
Ströer out of home media | 11.911 | 50,61 % |
AMS S.A. | 9.460 | 40,19 % |
Inne | 2.165 | 9,20 % |
Łącznie | 23.536 | 100,00 % |
Frontlight 6 x | 31.12.2009 | Udział w rynku |
Cityboard Media | 4.917 | 34,01 % |
Ströer out of home media | 3.343 | 23,13 % |
News Outdoor | 2.560 | 17,71 % |
Clear Channel | 2.003 | 13,86 % |
AMS S.A. | 1.362 | 9,42 % |
Inne | 270 | 1,87 % |
Łącznie | 14.455 | 100,00 % |
Frontlight 12 x | 31.12.2009 | Udział w rynku |
News Outdoor Poland | 652 | 79,42 % |
Supersigns | 101 | 12,30 % |
Headz | 51 | 6,21 % |
Inne | 17 | 2,07 % |
Łącznie | 821 | 100,00 % |
Frontlight 12 x | 31.12.2009 | Udział w rynku |
Cityboard Media | 621 | 60,53 % |
JETLine | 311 | 30,31 % |
News Outdoor Poland | 61 | 5,94 % |
Inne | 33 | 3,22 % |
Łącznie | 1.026 | 100,00 % |
Nośniki małego formatu | 31.12.2009 | Udział w rynku |
AMS S.A. | 22.176 | 63,76 % |
Mini Media | 9.845 | 28,31 % |
Clear Channel Poland | 1.138 | 3,27 % |
Inne | 1.622 | 4,66 % |
Łącznie | 34.781 | 100,00 % |
CLP | 31.12.2009 | Udział w rynku |
AMS S.A. | 11.869 | 58,76 % |
Clear Channel | 4.974 | 24,62 % |
Ruch | 1.950 | 9,65 % |
Business Consulting | 858 | 4,25 % |
Inne | 549 | 2,72 % |
Łącznie | 20.200 | 100,00 % |
Backlight 6 x | 31.12.2009 | Udział w rynku |
AMS S.A. | 954 | 97,75 % |
Inne | 22 | 2,25 % |
Łącznie | 976 | 100,00 % |
Backlight 8 x | 31.12.2009 | Udział w rynku |
AMS S.A. | 327 | 65,40 % |
Clear Channel | 72 | 14,40 % |
Gigaboard | 44 | 8,80 % |
Headz | 42 | 8,40 % |
Ströer out of home media | 15 | 3,00 % |
Łącznie | 500 | 100,00 % |
Backlight scroll | 31.12.2009 | Udział w rynku |
Ströer out of home media | 1.032 | 60,53 % |
AMS S.A. | 673 | 39,47 % |
Łącznie | 1.705 | 100,00 % |
Poniżej przedstawiamy w celach porównawczych zestawienie liczbowe podstawowych nośników reklamy w Polsce w latach 2003 – 2009 w ujęciu rocznym (do końca 2006 roku statystyki nie ujmowały takich firm jak: BP Media z firmami z grupy, Ruchu S.A. oraz Warexpo, a do końca 2008 roku firm: Defi, Headz, Koneser, Outdoor3miasto i Żak).
Nośniki reklamy | 31.12. 2003 | 31.12. 2004 | 31.12. 2005 | 31.12. 2006 | 31.12. 2007 | 31.12. 2008 | 31.12. 2009 |
Standardowe | 35.479 | 34.585 | 34.678 | 33.481 | 30.065 | 27.732 | 23.536 |
Frontlight 6 x | 5.616 | 6.306 | 6.879 | 9.238 | 11.748 | 14.185 | 14.455 |
Frontlight 12 x | łącznie 862* | 565 | 671 | 672 | 803 | 801 | 821 |
Frontlight 12 x | 345 | 406 | 615 | 858 | 1.008 | 1.026 | |
CLP | 16.869 | 18.663 | 18.746 | 19.005 | 21.087 | 20.755 | 20.200 |
Backlight 6 x | 914 | 882 | 917 | 969 | 1.083 | 985 | 976 |
Backlight 8 x | 85 | 89 | 92 | 163 | 277 | 448 | 500 |
Backlight scroll** | 0 | 0 | 0 | 265 | 1.572 | 1.924 | 1.705 |
Nośniki małego formatu | 34.453 | 32.564 | 32.742 | 35.806 | 46.424 | 35.587 | 34.781 |
* Na koniec 2003 roku liczba nośników typu frontlight 12 x 3 m oraz 12 x 4 m podawana była w raporcie IGRZ łącznie.
** Nośniki typu backlight scroll wprowadzone zostały na rynek Polski w roku 2006 przez dwie firmy: Ströer („superscroll) oraz AMS S.A. („cityscroll”) i posiadają po trzy zmieniające się powierzchnie ekspozycyjne (lub więcej). W powyższej tabeli podano na koniec 2006 roku liczbę konstrukcji, na koniec kolejnych lat zaś liczbę powierzchni ekspozycyjnych.
Informacja o stanie nośników DIGITAL SIGNAGE w Polsce:
Liczba miejscowości, w których zlokalizowane są nośniki | Liczba obiektów, w których zlokalizowane są nośniki | Liczba nośników w sieci DS | Liczba nośników cyfrowych | Liczba nośników Wielkoformatowych LED | Ogólna liczba nośników |
238 | 1.733 | 2.935 | 10.460 | 55 | 13.450 |
Nośniki w sieci DS z podziałem na wielkość:
Format | ||||||||
Liczba | 149 | 62 | 570 | 2.036 | 21 | 42 | 53 | 2 |
Nośniki zlokalizowane w marketach w dziale RTV (Neonet, Saturn, Media Markt, Carrefour):
od | 10.460 sztuk |
Zestawienie obejmuje firmy „pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: euroAWK, BP Media (wraz z podmiotami z grupy), Business Consulting, Defi, Gigaboard Polska, Globart, Headz Marketing Partner, JETLine, Koneser, Mini Media, Outdoor3Miasto, Ruch S.A., Schulz Media, Supersigns, Warexpo i firmy Żak. Informacja zawiera również ogólne dane przekazane przez Stowarzyszenie Polish Digital Signage Association.
Dołącz do dyskusji: Ile jest nośników reklamy zewnętrznej w Polsce?