IBM doradza spółkom telekomunikacyjnym zmiany w modelu biznesowym
Operatorzy telekomunikacyjni powinni pracować nad zmianą modelu biznesowego, jeśli mają zwiększać przychody, wynika z raportu nt. branży telco, przedstawionego we wtorek przez IBM Polska.
„Sektor telekomunikacyjny potrzebuje zmian w modelu biznesowym, które zapewnią wzrost. Wskaźniki określające przyszłość branży rzucają cień niepewności na dalszy jej rozwój i wymagają od operatorów przygotowania na alternatywne scenariusze działań" – powiedział dyrektor sektora telekomunikacyjnego i przemysłowego IBM Polska Bartłomiej Ślawski na konferencji prasowej.
Analitycy IBM Polska zwracają uwagę, że obecnie trwa tendencja zgodnie z którą spadają przychody operatorów z segmentu telefonii stacjonarnej. Równocześnie przychody z usług głosowych w sektorze telefonii mobilnej są stabilne lub również zaczynają spadać.
Według nich branża stoi w sytuacji znanej jako „80/80", co znaczy, że 80% przychodów operatorów telekomunikacyjnych generują usługi głosowe, choć 80% ruchu w sieci jest spowodowane przez usługi transmisji danych.
„Bardzo duży wzrost popytu na usługi dostępu do Internetu szerokopasmowego, rosnąca ilość przesyłanych danych i użytkowników, to tendencje, które nie znajdują odzwierciedlenia w przychodach operatorów" – zaznaczono w raporcie.
W tej sytuacji wyzwaniem dla operatorów i ich konkurentami stają się dostawcy usług „over the top" (OTT), takich jak komunikatory, portale społecznościowe, czy inne usługi dodane. Zdaniem analityków, szansą na zwiększenie przychodów może być świadczenie tego typu usług przez samych operatorów.
W raporcie przedstawiono cztery możliwe scenariusze rozwoju rynku telekomunikacyjnego, jednak bez wskazania możliwego prawdopodobieństwa realizacji każdego z nich. Zakładają one odpowiednio: silną konsolidację sektora (scenariusz „rynek skonsolidowany"), strukturalny podział utrzymania sieci i platform usługowych („bazar idei"), współpracę operatorów wewnątrz i poza sektorem telco („starcie gigantów"), wstrząs na rynku powiązany z bardzo silną rolę regulatora („wstrząs rynku").
Dołącz do dyskusji: IBM doradza spółkom telekomunikacyjnym zmiany w modelu biznesowym