Grupa Nokaut z 300 tys. zł straty przez zmiany w Google. Będą dalsze zwolnienia i inwestor
W trzech kwartałach br. Grupa Nokaut zanotowała 8,55 mln zł wpływów ze sprzedaży i 64 tys. zł straty netto, a w samym III kwartale - aż 297 tys. zł straty. Mocno wzrosły wydatki firmy na reklamy w Google i wynagrodzenia.
Od stycznia do września br. wpływy Grupy Nokaut ze sprzedaży wyniosły 8,55 mln zł, czyli 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Spółka wyjaśnia to wzrostem o 18 proc. średniej wartości przekliku z porównywarki Nokaut.pl do sklepów internetowych prezentującej w niej swoje produkty oraz rosnącą liczbą przejść średniego użytkownika Nokaut.pl do e-sklepów. W efekcie przychody firmy z przeklików zwiększyły się w skali rok o ok. 8 proc. Jednak w samym III kwartale Grupa Nokaut zanotowała o 5,5 proc. niższe wpływy niż przed rokiem.
Jednocześnie mocno wzrosły wydatki firmy: z 6,51 mln zł w trzech kwartałach ub.r. do 9,02 mln zł w br., czyli o 38,5 proc. Największą część kosztów stanowią wydatki na usługi obce, które w skali roku zwiększyły się z 2,84 do 5,81 mln zł, czyli aż o 104,7 proc. Grupa Nokaut tłumaczy, że od majowej modyfikacji algorytmu Google linki do porównywarki Nokaut.pl zostały na trwałe przesunięte na dalsze pozycje. - Efektem była stopniowa, systematyczna zmiana struktury pozyskiwanego ruchu z przewagi ruchu darmowego na korzyść płatnych źródeł. Na początku roku 2013 koszt pozyskania ruchu wynosił około 30 proc. przychodów z przeklików, podczas gdy obecnie wynosi on około 70 proc. - opisuje spółka.
Ponadto wzrosły wydatki na wynagrodzenia pracowników - z 1,73 mln zł w ub.r. do 2 mln zł w br., czyli o 16 proc. O ile w ub.r. zatrudnienie w firmie zwiększono o 42 osoby, o tyle od wiosny br. prowadzone były zwolnienia: w trzech kwartałach Grupa Nokaut pożegnała się z 36 pracownikami, przyjmując 5 nowych. Dzięki temu firma w III kwartale br. przeznaczyła na wynagrodzenia mniej niż rok wcześniej - 536 tys. zł wobec 634 tys. zł.
>>> Nokaut wypowiada umowę Wirtualnej Polsce, oszczędzając 1,2 mln zł
W efekcie Grupa Nokaut od stycznia do września br. zanotowała 476 tys. zł straty z działalności operacyjnej (wobec 682 tys. zysku rok wcześniej) i 64 tys. zł straty netto (wobec 971 tys. zł zysku przed rokiem). W samym III kwartale br. strata netto wyniosła 297 tys. zł, wobec 685 tys. zł zysku rok wcześniej.
W obecnej sytuacji, żeby przywrócić rentowność porównywarki Nokaut.pl, zarząd Grupy Nokaut zapowiada dalszą restrukturyzację zatrudnienia. Ponadto zamierza optymalizować koszty pozyskiwania ruchu przy jednoczesnym zwiększeniu jego dywersyfikacji oraz inwestować jedynie w te obszary działania serwisu, które mogą szybko przynieść poprawę kondycji finansowej. Zakładany jest też dalszy wzrost średniej wartości przeklików do sklepów internetowych współpracujących z Nokaut.pl.
Jednocześnie zarząd Grupy Nokaut ogłosił, że chcąc wprowadzić w życie plan budowy grupy serwisów e-commerce, zaczyna szukać partnera strategicznego, który wesprze ją w tym projekcie.
W sierpniu br. Nokaut.pl zanotował 2,54 mln realnych użytkowników i 9,75 mln odsłon (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki), wobec 3,24 mln użytkowników i 17,13 mln odsłon rok wcześniej.
Do Grupy Nokaut należy jeszcze spółka SklepyFirmowe.pl.
Dołącz do dyskusji: Grupa Nokaut z 300 tys. zł straty przez zmiany w Google. Będą dalsze zwolnienia i inwestor
"W tym celu Zarząd Spółki PODJĄŁ kroki w kierunku przywróceniu rentowności porównywarki cen
poprzez:
- Dalszą restrukturyzację zatrudnienia."
Nie oznacza to, że "zarząd Grupy Nokaut ZAPOWIADA dalszą restrukturyzację zatrudnienia" ani że "BĘDĄ dalsze zwolnienia" - w raporcie kwartalnym mowa jest o działaniach, które zostały już podjęte.
Stefan Nowak
Doradca Zarządu ds. Strategii i Rozwoju Biznesu
stefan.nowak@nokaut.pl