Grupa Lotos zrezygnowała z reklamowania się w TVN
Grupa Lotos inwestując w ub.r. w reklamę telewizyjną nie wydała nawet złotówki na reklamy w TVN i kanałach tematycznych należących do Grupy TVN. - Nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos.
Z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie danych Nielsen Audience Measurement wynika, że Grupa Lotos jest jedną z kilku spółek z udziałem Skarbu Państwa, która w ub.r. znacznie ograniczyła wydatki reklamowe w Polsacie i TVN, a zwiększyła je w TVP1 i TVP2.
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w głównych kanałach tv | ||||
(dane w mln zł, bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) | ||||
Stacja | I-VI 2015 | VII-XII 2015 | I-VI 2016 | VII-XII 2016 |
Polsat | 0,62 | 6,08 | 2,86 | 0,52 |
TVN | 0 | 2,2 | 0 | 0 |
TVP1 | 2,98 | 2 | 3,84 | 1,29 |
TVP2 | 0,22 | 0,75 | 1,19 | 0,72 |
Mateusz Cabak z biura komunikacji Grupy Lotos wyjaśnił w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że spółka dobierała kanały telewizyjne we współpracy z domem mediowym, na bazie dopasowania stacji do odpowiedniej grupy docelowej oraz wynegocjowanych warunków emisji reklam. - W 2016 roku, z uwagi na rozgrywki Euro, Lotos prowadził działania wynikające ze sponsorowania reprezentacji Polski w piłce nożnej. Działania były prowadzone zarówno w TVP, jak i Polsacie, które transmitowały mecze Euro. Ograniczenie wydatków reklamowych w TVN wynikało m.in. z faktu, że stacja ta nie transmituje wydarzeń sportowych i nie było tam treści, którymi Lotos był zainteresowany - tłumaczy Mateusz Cabak.
Przypomnijmy, że Grupa Lotos głównym sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski została na początku 2015 roku. Jesienią 2015 roku przeprowadziła kampanię z udziałem czołowym zawodników drużyny i kierowcy rajdowego Roberta Kubicy, natomiast latem ub.r., w związku z Euro 2016, realizowała promocję i kampanię reklamową opartą na motywie biało-czerwonych sznurówek.
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w stacjach Grupy TVN | ||||
(bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) | ||||
| I-VI 2015 | VII-XII 2015 | I-VI 2016 | VII-XII 2016 |
TVN |
| 2 219 270 zl |
|
|
TVN Fabula |
| 52 949 zl |
|
|
TVN Turbo |
| 501 124 zl |
|
|
TVN24 |
| 579 769 zl |
|
|
TVN24 Biznes i Swiat |
| 250 392 zl |
|
|
TVN7 |
| 130 258 zl |
|
|
Grupa Lotos zredukowała wydatki reklamowe nie tylko na antenie TVN, ale także w należących do Grupy TVN kanałach tematycznych.
Uzasadnienie Mateusza Cabaka dotyczące ograniczenia wydatków w TVN nie znajduje potwierdzenia w danych dotyczących Polsatu - stacji, która pokazywała wszystkie mecze rozgrywane w ramach Euro 2016. Lotos na tej antenie wydał 49,6 proc. mniej niż w 2015 roku.
Firma zwiększyła jednak – rok do roku – wydatki na reklamę w kilku kanałach tematycznych Polsat m.in. w Polsat Sport, Polsat News, Polsat Film czy Polsat Sport Extra. Mniej wydała w Polsat Play czy Polsat Viasat Explore.
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w stacjach Polsatu | ||||
(bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) | ||||
| I-VI 2015 | VII-XII 2015 | I-VI 2016 | VII-XII 2016 |
Polsat | 624 680 zl | 6 075 456 zl | 2 855 340 zl | 515 010 zl |
Polsat Film |
| 37 880 zl |
| 133 450 zl |
Polsat News |
| 81 335 zl | 77 315 zl | 88 033 zl |
Polsat News 2 |
| 4 725 zl | 289 030 zl | 40 195 zl |
Polsat Play |
| 454 685 zl | 353 905 zl | 73 705 zl |
Polsat Sport | 59 780 zl | 423 650 zl | 625 030 zl | 63 705 zl |
Polsat Sport Extra |
| 152 300 zl | 349 465 zl | 41 545 zl |
Polsat Viasat Explore |
| 79 555 zl |
| 70 260 zl |
Polsat Viasat History |
| 71 040 zl | 332 730 zl | 62 525 zl |
Polsat Viasat Nature |
| 46 025 zl |
|
|
Polsat2 |
| 125 270 zl |
|
|
Zredukowane w TVN i Polsacie i ich kanałach budżety reklamowe Lotosu trafiły na anteny TVP. Wydatki reklamowe koncernu na reklamy w TVP1 wzrosły w skali rok o 3 proc. ( z 4,98 do 5,13 mln zł), a w TVP2 - o 96,9 proc. (z 0,97 do 1,91 mln zł).
Lotos więcej przeznaczył również w niektórych stacjach tematycznych TVP. I tak np. jego wydatki reklamowe w TVP Historia wzrosły o 612,9 proc. (z 31,1 tys. zł do 221,7 tys. zł). W TVP Kultura - z 2,5 tys. zł do 68,9 tys. zł, a w TVP Rozrywka - z 81,6 tys. zł do 218,2 tys. zł.
Więcej w skali roki na reklamach Lotosu zarobiły również TVP Seriale (wzrost o 149,5 proc.) i TVP Polonia (wzrost o 1738 proc.).
Wydatki reklamowe Grupy Lotos w stacjach TVP | ||||
(bez rabatów, Nielsen Audience Measurement) | ||||
| I-VI 2015 | VII-XII 2015 | I-VI 2016 | VII-XII 2016 |
TVP ABC |
| 161 205 zl |
|
|
TVP HD |
| 28 857 zl |
| 45 083 zl |
TVP Historia |
| 31 064 zl | 107 920 zl | 113 773 zl |
TVP Kultura | 2 063 zl | 440 zl | 44 230 zl | 24 668 zl |
TVP Rozrywka |
| 81 562 zl | 102 540 zl | 115 673 zl |
TVP Seriale |
| 219 011 zl | 195 128 zl | 351 203 zl |
TVP Sport |
| 17 037 zl | 119 759 zl | 25 975 zl |
TVP1 | 2 978 340 zl | 2 005 270 zl | 3 842 260 zl | 1 291 310 zl |
TVP2 | 218 055 zl | 745 325 zl | 1 189 930 zl | 717 500 zl |
TVP3 |
| 10 000 zl |
|
|
TVP INFO |
| 184 418 zl | 35 205 zl |
|
TVP Polonia | 1 703 zl |
| 8 630 zl | 22 673 zl |
Przypomnijmy, że z reklamowania w TVN zrezygnował też m.in. bank PKO BP.
Dołącz do dyskusji: Grupa Lotos zrezygnowała z reklamowania się w TVN