SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google szykuje technologię MUM. Złożone wyszukiwanie i obsługa 75 języków

Google testuje technologię Multitask Unified Model (MUM), która może zrewolucjonizować wyszukiwanie w internecie. Nowe rozwiązanie rozpoznaje i generuje treści w 75 językach, wyłapując informacje zarówno z tekstu, jak i grafiki. Google zapewnia, że algorytm ma być tysiąc razy bardziej skuteczny niż obecny BERT.

Google zapowiedział wprowadzenie w swojej wyszukiwarce nowej technologii Multitask Unified Model (MUM), która ma zdefiniować na nowo możliwości prowadzonej przez Google najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie.

75 języków, tysiąc razy większa precyzja

Szczegóły dotyczące funkcjonowania i przydatności MUM Google wyjaśnia w mailu przesłanym do Wirtualnemedia.pl. Koncern zaznacza, że jednym z najtrudniejszych wyzwań dzisiejszych wyszukiwarek jest pomoc w skomplikowanych zadaniach - takich jak planowanie co robić podczas rodzinnej wycieczki. Obecnie te złożone zadania często wymagają wykonania wielu wyszukiwań w celu uzyskania potrzebnych informacji.

Czytaj także: Google opóźnia blokadę plików cookie w Chrome do 2023 roku

Google zaznacza, że osiągnął ważny kamień milowy w zakresie innowacji związanych ze sztuczną inteligencją. Jest to zasługa Multitask Unified Model (ang. wielozadaniowy ujednolicony model), inaczej MUM, który ma potencjał, aby ten cel zrealizować.

Podobnie jak obecny system rozumienia języka BERT, MUM jest zbudowany na architekturze Transformer. MUM ma być jednak tysiąc razy potężniejszy i może wykonywać wiele zadań jednocześnie, aby odblokowywać informacje na nowe sposoby.

Według Google MUM nie tylko rozumie język, ale także go generuje. Jest przeszkolony w 75 różnych językach i wielu różnych zadaniach naraz, dzięki czemu lepiej rozumie informacje i wiedzę o świecie niż poprzednie modele.

MUM jest także multimodalny, czyli przetwarza informacje zawarte zarówno w tekście, jak i obrazach, a w przyszłości może rozszerzyć swoją funkcjonalność na jeszcze więcej nośników informacji, takich jak wideo i audio.

- Wyobraźcie sobie pytanie typu: „Wspiąłem się na górę Adams i teraz chcę wejść na górę Fudżi następnej jesieni, co powinienem zrobić inaczej, aby się przygotować?” - podaje przykład Google. - Obecnie wyszukiwarki nie byłyby w stanie znaleźć odpowiedzi na to pytanie, ale w przyszłości MUM mógłby zrozumieć to złożone zadanie i wygenerować odpowiedź, kierując do bardzo trafnych wyników wyszukiwania. Rozpoczęliśmy już wewnętrzne testy z MUM i jesteśmy podekscytowani jego potencjałem do ulepszania produktów Google.

Każdy nowy algorytm stanowi wyzwanie dla SEO i trudno przewidzieć jego wpływ na wyniki wyszukiwania. W przypadku MUM, który rejestruje i interpretuje różne źródła informacji, trzeba będzie skupić się także na optymalizacji obrazów, audio i wideo.

Czytaj także: Magdalena Kotlarczyk na czele Google Polska, Artur Waliszewski pozostaje dyrektorem w Europie Środkowo-Wschodniej

Można też się spodziewać, że internauci zachęceni kompleksowymi odpowiedziami Google, będą wpisywać rozbudowane zapytania. Z pewnością utrudni to analizę słów kluczowych.

Termin wdrożenia MUM nie jest na razie znany, Google nie podał nam żadnych szczegółów w tym zakresie. Wprowadzenie technologii może potrwać miesiące, a nawet lata.

W pierwszym kwartale br. koncern Alphabet, właściciel m.in. grupy Google, osiągnął wzrost przychodów o 34,4 proc. do 55,31 mld dolarów i zysku netto z 6,84 do 17,93 mld dolarów. Przychody reklamowe YouTube’a zwiększyły się dużo mocniej niż sieci reklamowej Google.

Dołącz do dyskusji: Google szykuje technologię MUM. Złożone wyszukiwanie i obsługa 75 języków

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl