Google i Facebook pod lupą brytyjskiego urzędu antymonopolowego. Chodzi o dominującą pozycję na rynku reklamy online
Brytyjski urząd antymonopolowy zapowiedział dochodzenie mające zbadać czy Google i Facebook w odpowiedni sposób przetwarzają dane użytkowników i czy nie wykorzystują dominującej pozycji w tamtejszym segmencie reklamy online. Chodzi o udziały w rynku na poziomie 70 proc., które według prognoz w 2020 roku będą należały do Google i Facebooka.
O dochodzeniu zapowiedzianym przez brytyjski urząd zajmujący się ochroną konkurencji (Competition and Markets Authority – CMA) poinformowały tamtejsze media, m.in. dziennik „The Guardian”.
Zgodnie z tymi doniesieniami regulator zamierza w toku specjalnego postępowania ustalić dwie rzeczy. Po pierwsze chodzi o to czy Google i Facebook zachowują odpowiednie standardy transparentności w przetwarzaniu i wykorzystywaniu danych dotyczących swoich brytyjskich użytkowników.
CMA zamierza wyjaśnić m.in. czy obie amerykańskie platformy nie udostępniają zewnętrznym firmom informacji o internautach w sposób niedozwolony przez lokalne regulacje.
Drugi wątek którego zbadanie zapowiada brytyjski regulator to miejsce i rola Google oraz Facebooka na tamtejszym rynku reklamy online.
CMA chce ustalić czy oba koncerny nie wykorzystują swojej dominującej pozycji w tym segmencie biorąc pod uwagę, że według prognoz w 2020 r. udziały Google i Facebooka na brytyjskim rynku reklamy cyfrowej wartym ok. 13 mld funtów rocznie sięgną 70 proc.
Wielka Brytania to nie jedyny kraj, w którym Google i Facebook zostaną poddane procedurom sprawdzającym ze strony oficjalnych instytucji. Na początku czerwca br. Kongres oraz Departament Sprawiedliwości USA zapowiedziały dochodzenia które mają ustalić czy największe spółki technologiczne nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Na liście amerykańskiej regulatorów oprócz Google i Facebooka są także Amazon oraz Apple.
Dołącz do dyskusji: Google i Facebook pod lupą brytyjskiego urzędu antymonopolowego. Chodzi o dominującą pozycję na rynku reklamy online