Gdzie zrobimy najtaniej zakupy na święta? Jedna sieć wyprzedza konkurencję
Jak wynika z najnowszych danych ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka świątecznego wzrosła w ujęciu rocznym o blisko 18 proc.. Najbardziej w skali roku zdrożały takie artykuły jak masa makowa (31 proc.), śledzie (24 proc.) czy pierogi (21 proc.). Najtaniej zestaw świątecznych produktów można kupić w sieci Dino, najdrożej w Carrefourze.
Z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że w tym roku średnia cena badanego koszyka świątecznego w którym znalazło się̨ 11 podstawowych produktów kojarzonych ze świętami wyniosła 77,55 zł. To wzrost o 11,78 zł, czyli blisko 18 proc. w porównaniu do grudnia ubiegłego roku.
Co najmocniej podrożało w koszyku świątecznym
W koszyku świątecznym droższe niż przed rokiem są śledzie (24 proc.), pierogi (21 proc.), masa makowa z bakaliami (31 proc.), barszcz (0,65 proc.), kultowe mleczne pianki (26 proc.), przyprawa goździki (16 proc.) czy popularny napój gazowany (13 proc.).
- Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że najpopularniejsze wigilijne dania, takie jak ryby czy pierogi zdrożały w ciągu roku od 22 do 24 proc.. Klienci więcej zapłacą także za barszcz, przyprawy, słodycze i napoje gazowane. Sieci handlowe były zmuszone podnieść ceny produktów spożywczych, ale z drugiej strony w ostatnich przedświątecznych dniach na klientów będzie czekać wiele promocji i akcji specjalnych. Może się więc okazać, że ulubione artykuły wylądują w koszykach w dobrych i atrakcyjnych cenach. Kolejne, punktowe obniżki cen spodziewane są przed sylwestrem – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Najtańsze zakupy świąteczne w Dino
Najtaniej zestaw świątecznych produktów można kupić w sieci Dino - 70,17 zł, natomiast najwyższą wartość koszyka świątecznego odnotowano w sklepach Carrefour - 87,13 zł. We wszystkich 9 analizowanych sieciach odnotowano dwucyfrowy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2021 roku. Największy wzrost odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w której średnia cena koszyka świątecznego była wyższa aż o 33 proc. niż przed rokiem.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w listopadzie br. były nieznacznie wyższe niż w październiku. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Selgros Cash & Carry (1,04 proc.) oraz Carrefour (0,48 proc.).
Średnia cena koszyka zakupowegow listopadzie br. wyniosła 267,59 zł. To wzrost o 4,01 zł, czyli 1,52 proc. w porównaniu do października br. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (3,63 proc.). W ujęciu rocznym dwucyfrowy wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Lidl (19,42 proc.), Kaufland (19,31 proc.) czy Intermarché (19,31 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w listopadzie 2022 r. była wyższa aż o 50,36 zł niż przed rokiem, tj. o 22,78 proc..
Najtańszą siecią Auchan
Na szczycie rankingu najtańszych sieci wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 231,49zł. To o 7,61 zł, czyli o 3,40 proc. więcej niż najtańszy koszyk w październiku br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,17 zł (Lidl) i 26,92 zł (Biedronka).
W listopadzie 2022 roku po raz kolejny najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 311,05 zł, czyli o ponad 34 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w listopadzie 2022 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 258,87 zł.
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Dołącz do dyskusji: Gdzie zrobimy najtaniej zakupy na święta? Jedna sieć wyprzedza konkurencję