„Gazeta Wyborcza” z największym spadkiem wpływów z reklam (analiza)
Dzienniki zmniejszyły wpływy z reklam w skali roku o 5,4 proc. - wynika z porównania jedenastu miesięcy 2016 z tym samym okresem roku 2015. Największe spadki przychodów miały w tym okresie „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”.
Wydatki na reklamy w dziennikach wyniosły w okresie styczeń-listopad 2016 1,37 mld zł. To 5,4 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2015 roku – wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe bez rabatów).
Liderem przychodów wśród dzienników pozostaje „Gazeta Wyborcza”, mimo że reklamodawcy ograniczyli nakłady w niej o 18,2 proc., do 310 mln zł.
Przypomnijmy, że w połowie października ub.r. podwyższono cenę egzemplarzową większości wydań „Gazety Wyborczej”, zmieniono też dni ukazywania się niektórych dodatków (np. „Duży Format” został przeniesiony z czwartku na poniedziałek). Jednocześnie rozpoczęto zwolnienia grupowe, obejmujące 190 pracowników, głównie z zespołu "GW". Według danych ZKDP w listopadzie 2016 r. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 129 786 egz., o 17,36 proc. mniej niż rok wcześniej. W październiku „GW” po raz pierwszy w historii zanotowała pod tym względem niższy wynik od „Super Expressu”.
Drugie miejsce na tym reklamowym podium należy do dziennika „Fakt”, który zarobił 136,5 mln zł (13,5 proc. mniej niż rok wcześniej).
Na trzecie miejsce awansowała „Rzeczpospolita” z wpływami z reklam w wysokości 116,3 mln zł, czyli 17,3 proc. wyższymi w skali roku.
Dziennik ten zajął pozycję zajmowaną w 2015 roku przez „Super Express”, który w okresie od stycznia do listopada 2016 roku zarobił na reklamach 106 mln zł, czyli 6,4 proc. mniej niż rok wcześniej.
Mniej w skali roku zarobił też „Dziennik Gazeta Prawna” - jego wpływy spadły o 5,9 proc., z 53,7 do 50,5 mln zł.
Wzrosły z kolei przychody reklamowe czterech dzienników lokalnych. „Dziennik Zachodni” zwiększył je o 41 proc. (do 49,7 mln zł), „Dziennik Bałtycki” - o 19,7 proc. (do 40,2 mln zł), „Głos Wielkopolski” - o 45,6 proc. (do 39,1 mln zł) i „Dziennik Łódzki” - o 38,3 proc. (do 30,9 mln zł).
Wpływy reklamowe dzienników | |||
(cennikowo, bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-XI 2015 | I-XI 2016 | zmiana proc. |
GAZETA WYBORCZA | 378 816 518 zł | 310 034 626 zł | -18,2 |
FAKT | 157 683 452 zł | 136 463 433 zł | -13,5 |
RZECZPOSPOLITA | 99 149 653 zł | 116 307 241 zł | 17,3 |
SUPER EXPRESS | 113 301 930 zł | 106 001 089 zł | -6,4 |
METROCAFE.PL do 14.10.2016 * | 30 084 304 zł | 76 707 411 zł | 155 |
DZIENNIK GAZETA PRAWNA | 53 656 637 zł | 50 491 871 zł | -5,9 |
DZIENNIK ZACHODNI do 13.10.2007 od 01.01.2016 | 35 235 374 zł | 49 666 547 zł | 41 |
DZIENNIK BAŁTYCKI do 13.10.2007 od 01.01.2016 | 33 617 362 zł | 40 242 002 zł | 19,7 |
GŁOS WIELKOPOLSKI | 26 863 365 zł | 39 101 280 zł | 45,6 |
DZIENNIK ŁÓDZKI do 13.10.2007 od 01.01.2016 | 22 342 088 zł | 30 889 590 zł | 38,3 |
razem | 1 449 368 543 zł | 1 371 349 728 zł | -5,4 |
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” z największym spadkiem wpływów z reklam (analiza)