Dziennikarz „Gazety Polskiej Codziennie” wytyka, że po 6 latach rządów PiS w podręczniku pojawia się „Gazeta Wyborcza”
Jacek Liziniewicz z „Gazety Polskiej Codziennie” (Forum) zauważył, że w podręczniku do 5. klasy jako przykład dziennika prasowego podano „Gazetę Wyborczą” (Agora), określił to jako reklamę „GW”. Europoseł PiS Patryk Jaki zwrócił na to uwagę ministrowi edukacji i nauki Przemysławowi Czarnkowi.
Liziniewicz zamieścił w środę na Twitterze zdjęcie strony z podręcznika, na której opisywano rodzaje tytułów prasowych ze względu na częstotliwość ukazywania się, tematykę i grupy odbiorców. Przy tej pierwszej kategoryzacji zamieszczono pierwszą stronę „Gazety Wyborczej” (Agora) z tytułem „Bunt sędziów”.
- 7 rok rządów PiS, a w podręczniku do klasy 5 reklama "Gazety Wyborczej". Tekst o rzezi Puszczy Białowieskiej i sądach pod but. Podręcznik finansowany ze środków budżetowych - skomentował Liziniewicz.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Jego wpis podał dalej europoseł PiS Patryk Jaki, w przeszłości wiceminister sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Warszawy. Oznaczył profil ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka.
CC: 👉 @CzarnekP https://t.co/hoskCW4gph
— Patryk Jaki - MEP (@PatrykJaki) January 19, 2022
Współpracownik Przemysława Czarnka: sprawę analizuje pełnomocnik ministra
Do wpisu odniósł się też Radosław Brzózka, członek zarządu Klubu Inteligencji Katolickiej w Lublinie, podkreślający na Twitterze, że współpracuje z Przemysławem Czarnkiem. - Sprawę analizuje pełnomocnik ministra ds. podstaw programowych i podręczników. Będziemy informować o dalszych działaniach - zapowiedział.
Sprawę analizuje pełnomocnik ministra ds. podstaw programowych i podręczników. Będziemy informować o dalszych działaniach.@wPolityce_pl https://t.co/5A9eMIq8cU
— Radosław Brzózka (@RadoslawBrzozka) January 20, 2022
„Gazeta Wyborcza” jest od lat najpopularniejszym dziennikiem opiniotwórczym. Według danych PBC we wrześniu 2021 r. średnie rozpowszechnianie płatne razem „GW” wynosiło 53 781 egz., o 13,07 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast na koniec ub.r. liczba subskrybentów cyfrowych „GW” wynosiła już ponad 280 tys. użytkowników, wobec 262,2 tys. na koniec września ub.r.
Od przejęcia władzy przez Zjednoczoną Prawicę w „GW” i innych mediach Agory prawie w ogóle nie reklamują się państwowe instytucje i firmy (tak było np. przy trwającej od ponad roku rządowej kampanii promującej szczepienia na covid oraz poniedziałkowej kampanii Orlenu o fuzji z Lotosem, która objęła wszystkie ogólnotematyczne dzienniki krajowe oprócz „GW”), dziennika ograniczono w wielu ministerstwach. Za to osoby i firmy związane z obozem rządzącym wytoczyły kilkadziesiąt pozwów sądowych po krytycznych artykułach „GW”.
Od ub.r. Polskie Badania Czytelnictwa nie podają już danych o sprzedaży „Gazety Polskiej Codziennie”. W grudniu 2020 roku średnie rozpowszechnianie płatne razem dziennika wynosiło 10 955 egz., po spadku rok do roku o 14,71 proc.
Wydająca „GPC” spółka Forum w 2020 roku zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 13,4 proc. do 13,9 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 913,1 do 552,6 tys. zł.
Większościowym udziałowcem Forum jest spółka Srebrna: bezpośrednio ma 17,73 proc. udziałów, a poprzez spółkę zależną Geranium - 44,04 proc. W zarządach obu firm są ludzie powiązani z PiS, m.in. Jacek Cieślikowski, przez wiele lat kierowca Jarosława Kaczyńskiego. Za 2020 roku Forum wypłaciło 79,5 tys. zł dywidendy.
Dołącz do dyskusji: Dziennikarz „Gazety Polskiej Codziennie” wytyka, że po 6 latach rządów PiS w podręczniku pojawia się „Gazeta Wyborcza”