„Gazeta Wyborcza”: już 43 proc. wpływów z internetu, strata wskutek wyższych kosztów papieru i pensji
Na koniec marca „Gazeta Wyborcza” miała 290 tys. subskrybentów cyfrowych, a przychody z subskrypcji i reklam internetowych stanowiły już 43,2 proc. łącznych wpływów dziennika. Pion prasowy Agory przy wzroście przychodów o 1,3 proc. do 46,9 mln zł zanotował spadek wyniku EBITDA z 5,7 mln zł zysku do 0,5 mln zł straty, bo stronę kosztową mocno obciążyły wyższe wydatki na papier i wynagrodzenia.
W minionym kwartale przychody „Gazety Wyborczej” ze sprzedaży zwiększyły się o 1,2 proc. do 24,5 mln zł. - Była to głównie zasługa wyższych o 24,4 proc. wpływów ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” - podano w sprawozdaniu Agory.
290 tys. subskrybentów cyfrowych „Gazety Wyborczej”
Z tej prenumeraty na koniec marca br. korzystało 290 tys. użytkowników, wobec 258 tys. rok wcześniej. Na koniec ub.r. subskrybentów cyfrowych „GW” było ponad 280 tys., rok wcześniej - 259,6 tys., a na koniec 2109 roku - 217,9 tys.
Oferta zyskuje klientów od startu na początku 2014 roku. Poziom 100 tys. użytkowników przekroczyła na początku 2017 roku.
Z drugiej strony od wielu lat „Gazeta Wyborcza”, tak jak zdecydowana większość dzienników drukowanych, notuje spadki sprzedaży egzemplarzowej. W pierwszym kwartale br. średnie rozpowszechnianie płatne razem „GW” wynosiło już tylko 52 058 egz. (wg danych PBC), a średnia sprzedaż zmalała rok do roku o 14,1 proc. do 51,5 mln zł.
https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/agora-2021gazetawyborcza.jpg
„GW” mniej z reklam, więcej z internetu
Przychody reklamowe „Gazety Wyborczej” zmalały w zeszłym kwartale o 5,9 proc. do 11,1 mln zł (głównie wskutek niższych wpływów z reklam w wersji drukowanej „GW”), a wpływy z reklam całego pionu prasowego Agory (obejmującego też kilka czasopism) - o 8,3 proc. do 12,1 mln zł.
Natomiast łączne przychody „Gazety Wyborczej” w obszarze cyfrowym zwiększyły się o 15,4 proc. do 15,7 mln zł. Stanowiły już 43,2 proc. całkowitych wpływów dziennika, o 6,1 pkt proc. więcej niż przed rokiem.
Motorem tego wzrostu były rosnące przychody z subskrypcji cyfrowej.
Rentowność na minusie, bo podrożał papier i wzrosły pensje
Koszty operacyjne segmentu prasowego Agory zwiększyły się dużo mocniej od przychodów - o 15 proc., z 42,6 do 49 mln zł.
Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost wydatków na materiały, energię, towary i usługi poligraficzne o 18,4 proc. do 11,6 mln zł („Najistotniejszy wpływ na wzrost tej kategorii kosztów miał wzrost cen materiałów produkcyjnych, w tym głównie papieru” - podano w sprawozdaniu Agory) oraz na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - o 9,6 proc. do 25,2 mln zł (firma wyjaśniła, że wpłynęły na to „wyższe wynagrodzenia stałe wraz z narzutami oraz wyższe koszty umów cywilnoprawnych”).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W kwietniu Agora zapowiedziała najwyższe od pięciu lat podwyżki wynagrodzeń w całej firmie. Według ustaleń portalu Wirtualnemedia.pl, od kwietnia wynagrodzenie minimalne w redakcjach Agory wynosi 4 tys. zł brutto. Podwyżki przyznano m.in. dziennikarzom redakcji lokalnych „Wyborczej”.
Agora tak jak inni wydawcy prasy drukowanej w reakcji na mocno drożejący papier podniosła ceny. Z początkiem stycznia o 1 zł podwyższono ceny numerów „Gazety Wyborczej” ukazujących się do wtorku do piątku, natomiast w pierwszej połowie kwietnia o 1 zł zdrożały piątkowe i sobotnie wydania „GW”.
W konsekwencji wynik operacyjny pionu prasowego Agory zmalał z 3,7 mln zł zysku do 2,1 mln zł straty, a wynik EBITDA - z 5,7 mln zł zysku do 0,5 mln zł straty.
Cała grupa kapitałowa Agora w minionym kwartale osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 73,4 proc. do 253,1 mln zł, głównie dzięki wznowieniu działalności przez kina Helios. Wynik EBITDA firmy wzrósł z 8,1 mln zł straty do 17,6 mln zł zysku, a strata netto zmalała z 59,4 do 33,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza”: już 43 proc. wpływów z internetu, strata wskutek wyższych kosztów papieru i pensji