Firmy ubezpieczeniowe mocno zmniejszyły wydatki reklamowe, najbardziej Axa Direct i Liberty (analiza)
W pierwszej połowie br. firmy ubezpieczeniowe przeznaczyły na reklamę w mediach tradycyjnych 40 proc. mniej niż przed rokiem. Mocno zredukowały wydatki w telewizji i na outdoorze, a zwiększyły w kinach i radiu. Najbardziej swoje budżety zmniejszyły Axa Direct i Liberty.
W okresie od stycznia do czerwca br. wydatki reklamowe ubezpieczycieli w mediach tradycyjnych (bez internetu) wyniosły 93,6 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (wg danych cennikowych netto, bez rabatów). Było to 39,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku, kiedy to na wsparcie reklamowe firm ubezpieczeniowych wydano ponad 155 mln zł.
Tak duży spadek jest prawdopodobnie związany z obowiązującym od lutego br. podatkiem bankowym, który muszą uiszczać także ubezpieczyciele - wynosi on 0,6 proc. rocznie od całości posiadanych aktywów.
Wciąż zdecydowana część budżetów marketingowych firm ubezpieczeniowych trafia do telewizji - w minionym półroczu było to 58,2 mln zł. Jednak w porównaniu z rokiem ub. wydatki na reklamę na szklanym ekranie były niższe o 57,6 proc.
Cięcia budżetów marketingowych dotyczą również gazet, outdooru i indooru. Dzienniki na reklamach firm ubezpieczeniowych zarobiły w pierwszej połowie br. 41,7 proc. mniej niż rok wcześniej (1,6 mln zł), outdoor - 99 proc. mniej (15,7 tys. zł), a indoor – 96,1 proc. mniej (5,6 tys. zł).
Wzrosły natomiast wydatki ubezpieczycieli w radiu, magazynach i kinach. Stacje radiowe zwiększyły przychody z ich reklam o 133,4 proc., do 16,7 mln zł, magazyny - o 71,6 proc., do 7,8 mln zł, a kina - o blisko 400 proc., do 9,2 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe firm ubezpieczeniowych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI 2015 | I-VI 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 137 154 567 zł | 58 196 579 zł | -57,6 |
Radio | 7 175 599 zł | 16 747 590 zł | 133,4 |
Gazety | 2 795 393 zł | 1 629 230 zł | -41,7 |
Magazyny | 4 542 096 zł | 7 793 359 zł | 71,6 |
Outdoor | 1 622 942 zł | 15 681 zł | -99 |
Kina | 1 854 655 zł | 9 190 489 zł | 395,5 |
Indoor | 143 850 zł | 5 600 zł | -96,1 |
Razem | 155 289 102 zł | 93 578 528 zł | -39,7 |
Największym reklamodawcą wśród firm ubezpieczeniowych jest w tym roku Nationale-Nederlanden, które wiosną ub.r. zrezygnowało z poprzedniej nazwy ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie. Firma w minionym półroczu wydała na reklamy w mediach 15,6 mln zł, czyli 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Ubezpieczyciel promował się w tym roku kampanią pod hasłem „Superbohaterowie też potrzebują ubezpieczenia”.
Wiceliderem reklamowego rankingu jest firma Liberty, która zredukowała wydatki o 23,3 proc., do 11,4 mln zł. Trzecie miejsce zajmuje Axa Direct, ubiegłoroczny lider, który ograniczył inwestycje na reklamy o 46,5 proc. - z 16,2 do 8,7 mln zł.
Link4 w omawianym okresie wydało na promocje swoich usług i produktów 8,4 mln zł (19 proc. mniej niż rok wcześniej), a 4Life Direct - 7,4 mln zł (2,7 proc. więcej rok do roku). Ta druga firma została w kwietniu ukarana przez UOKiK grzywną w wysokości 51 tys. zł za to, że w swoich reklamach sprzed czterech lat nie podała, że ma siedzibę na Gibraltarze.
Najwięksi reklamodawcy wśród ubezpieczycieli | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI 2015 | I-VI 2016 | zmiana proc. |
NATIONALE-NEDERLANDEN TU NA ŻYCIE |
| 15 628 019 zł |
|
LIBERTY | 14 924 122 zł | 11 439 984 zł | -23,3 |
AXA DIRECT | 16 213 409 zł | 8 677 902 zł | -46.5 |
LINK 4 TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ | 10 336 028 zł | 8 375 951 zł | -19 |
4LIFE DIRECT | 7 200 964 zł | 7 394 844 zł | 2,7 |
Dołącz do dyskusji: Firmy ubezpieczeniowe mocno zmniejszyły wydatki reklamowe, najbardziej Axa Direct i Liberty (analiza)