Facebook publikuje przy treściach powiązane artykuły ze sprawdzonych źródeł by walczyć z fake news. „Element szerokiej strategii”
Po okresie testów wczoraj Facebook wprowadził do serwisu zmienioną wersję widżetu Related Articles. Zamiast treści luźno powiązanych tematycznie z konkretnym artykułem w sekcji pojawiają się alternatywne i sprawdzone źródła informacji na temat poruszony w publikowanym tekście, a także materiały rozpoznane jako fake news. W ten sposób Facebooka zamierza walczyć z dezinformacją w internecie. - Obecnie testujemy to rozwiązanie w krajach, w których w zakresie weryfikacji informacji współpracujemy z zewnętrznymi podmiotami. To zaledwie jeden z elementów szeroko zakrojonej strategii obejmującej również szereg innych środków - wyjaśnia Facebook w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl.
Próby nowego rozwiązania wymierzonego w zjawisko fake news Facebook rozpoczął w kwietniu br.
Nowość polega na zmianie funkcjonowania widżetu o nazwie Related Articles (Powiązane Artykuły), który użytkownicy Facebooka widzą po kliknięciu na link prowadzący do konkretnej treści i powrocie do serwisu. Wyświetlane są wówczas sugestie przeczytania innych artykułów związanych tematycznie z tym obejrzanym przed chwilą.
W nowej wersji Related Articles propozycje pojawiają się poniżej opublikowanego linku jeszcze zanim użytkownik z niego skorzysta. Są tam zamieszczane alternatywne i sprawdzone źródła informacji związane ściśle z tematem poruszanym w proponowanym materiale.
W sekcji oprócz prawdziwych materiałów mają też pojawiać się takie, które dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami (fact – checkers) zostały oznaczone jako fake news. To zdaniem Facebooka może ustrzec czytelników przed kliknięciem na link prowadzący do materiałów dezinformujących czytelników i udostępnienie przez nich dalej napotkanego fake newsa.
Facebook zaznacza, że wprowadzając zmienioną wersję Related Articles nie będzie usuwał z serwisu treści podejrzewanych o to że stanowią fake news. W ten sposób Facebook chce uniknąć zarzutów o to, że walcząc z dezinformacją wprowadza jednocześnie cenzurę w serwisie.
Na razie nowa wersja Related Articles jest widoczna tylko dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych. W komunikacie przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl Facebook wyjaśnia dlaczego opcja pozostaje na razie w ograniczonym zakresie i podkreśla, że to nie jedyne narzędzie walki z fake news.
- Obecnie testujemy to rozwiązanie w krajach, w których w zakresie weryfikacji informacji współpracujemy z zewnętrznymi pomiotami. To zaledwie jeden z elementów szeroko zakrojonej strategii obejmującej również szereg innych środków, takich jak ograniczanie możliwości zarabiania na rozprzestrzenianiu fałszywych wiadomości, usuwanie fałszywych kont, edukacja społeczności w obszarze identyfikacji fałszywych informacji, czy oferowanie ludziom dostępu do szerszego spektrum źródeł informacji i perspektyw - tłumaczy nam biuro prasowe Facebooka.
Przychód Facebooka sięgnął w II kwartale 2017 roku 9,32 mld dol., firma zanotowała zysk netto w wysokości 3,89 mld dol., a liczba użytkowników przekroczyła 2 mln.
Dołącz do dyskusji: Facebook publikuje przy treściach powiązane artykuły ze sprawdzonych źródeł by walczyć z fake news. „Element szerokiej strategii”