Facebook pozwany przez reklamodawców za zawyżanie statystyk wideo
Trzech reklamodawców złożyło w sądzie w San Francisco pozew przeciwko Facebookowi oskarżając serwis o manipulowanie przy statystykach wideo. W efekcie firmy miały ponieść straty finansowe, których wysokość nie została na razie ustalona.
Sprawa zawyżonego czasu odtworzeń wideo podawanego przez Facebooka została ujawniona we wrześniu br. Facebook przyznał wówczas, że w zbieranych danych na temat czasu odtworzeń wideo serwis nie uwzględniał odsłon trwających krócej niż 3 sekundy. W rezultacie statystyki zawyżały łączny czas spędzany przez użytkowników przy jednym filmie.
Okazało się, że w niektórych przypadkach wyniki udostępniane partnerom biznesowym Facebooka mogły być zawyżone nawet o 60 do 80 proc, a obarczone błędem statystyki sięgają dwóch lat wstecz.
Oceniając wówczas dla Wirtualnemedia.pl postawę Facebooka eksperci podkreślali nieetyczne działania serwisu, jednak nie przewidywali poważniejszych konsekwencji dla firmy Marka Zuckerberga.
Teraz okazuje się, że może być inaczej. Trzech reklamodawców reprezentowanych przez Toma Letizię, Marka Fierro i Grega Agustina Jr. wniosło do sądu w San Francisco pozew przeciwko Facebookowi.
Reklamodawcy oskarżają Facebooka o świadome wprowadzenie w błąd jego klientów. Podając zawyżone statystyki wideo serwis skłaniał partnerów do wybrania tej platformy reklamowej, podczas gdy faktycznie skuteczność zamieszczonego na Facebooku przekazu była o wiele mniejsza niż zakładano.
Autorzy pozwu przyznają, że gdyby znali faktyczny czas spędzany przez użytkowników przy reklamach wideo wybraliby inny kanał przekazu niż Facebook, a postępowanie serwisu doprowadziło reklamodawców do strat finansowych, których na razie precyzyjnie nie oszacowano. Strona powodowa poszukuje obecnie innych firm reklamujących się na Facebooku, które straciły w wyniku otrzymania zawyżonych statystyk wideo. Gdyby to się udało możliwe będzie skierowanie przeciwko Facebookowi pozwu zbiorowego.
Na razie nie wiadomo, na kiedy przewidziano pierwsze posiedzenie sądu w sprawie Facebook kontra reklamodawcy. Rzecznik serwisu w komunikacie oświadczył, że pozew jest pozbawiony podstaw, gdyż po ujawnieniu błędu Facebook naprawił go i pozostawał w stałym kontakcie z reklamodawcami.
Dołącz do dyskusji: Facebook pozwany przez reklamodawców za zawyżanie statystyk wideo