Eksport artykułów rolno-spoż. może wzrosnąć do 15,5 mld euro
W tym roku odbiorcy z zagranicy kupią w Polsce towary spożywcze warte ok. 15,5 mld euro wobec 15,1 mld zł w 2011 r., szacuje Wiesław Łopaciuk z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Oznacza to wzrost o 2,4% r/r wobec 12-proc. dynamiki w roku ubiegłym.
"W tym roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski może się zwiększyć o 2,4 proc., do niemal 15,5 mld euro. Niższe tempo rozwoju będzie przede wszystkim efektem spadku cen transakcyjnych" – powiedział Łopaciuk w rozmowie z "Rzeczpospolitą.
IERiGŻ w swojej najnowszej prognozie dla eksportu rolno-spożywczego zakłada także spadek wielkości sprzedaży zagranicznej części naszych towarów, m.in. mleka w proszku, cukru i ziemniaków. Gazeta przypomina, że w ubiegłym roku eksport artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniósł niemal 15,1 mld euro i był o prawie 12% wyższy niż rok wcześniej.
Według gazety eksperci rynku rolnego uważają, że Unia pozostanie z pewnością kluczowym odbiorcą naszej żywności także w tym roku i kolejnych latach. Jednak firmy spożywcze szukają dla siebie nowych rynków zbytu również poza Wspólnotą, m.in. w Azji. Atrakcyjnym rynkiem dla naszych eksporterów jest też Rosja. W 2011 r. sprzedaliśmy tam towary spożywcze za prawie 806 mln euro. To o ponad 7% więcej niż w 2010 r.
"Do tej pory Polska konkurowała na unijnym rynku niższymi cenami. Dzięki tej przewadze udawało się nam tam sprzedawać z powodzeniem m.in. coraz więcej drobiu oraz wieprzowiny. Niskie pogłowie trzody chlewnej w naszym kraju, a co za tym idzie – wysokie ceny mięsa wieprzowego, sprawiają, że nie jest ono aż tak atrakcyjne dla naszych odbiorców, jak jeszcze kilka lat temu, choć nadal cieszy się dużym zainteresowaniem" - czytamy w "Rz".
Dołącz do dyskusji: Eksport artykułów rolno-spoż. może wzrosnąć do 15,5 mld euro