E.Leclerc chce dać wszystkim klientom możliwość pakowania w swoje opakowania, na drodze stoją przepisy
Francuski E.Leclerc może być pierwszą siecią handlową, która umożliwi polskim klientom kupowanie produktów spożywczych we własnych opakowaniach. Na przeszkodzie stają jednak regulacje prawne, a właściwie ich brak.
E.Leclerc niedawno ogłosił listę rozwiązań, których wprowadzenie ma poprawić jakość dostarczanych klientom produktów, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego. Jednym z nich jest umożliwienie klientom przynoszenia własnych opakowań (np. pudełek, toreb) na zakupy. Mogą w nich kupować produkty na wagę czy pieczywo.
Pierwszym miastem, w którym E.Leclerc pilotażowo wprowadził nowe rozwiązanie, jest Radom.
- Rozpoczęliśmy to pod koniec ubiegłego roku. Klienci sami przychodzili nas i prosili o możliwość pakowania produktów we własne pojemniki - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl .Angelique Renard, zarządzająca hipermarketem E.Leclerc w Radomiu. Do programu latem dołączył sklep w Łodzi.
Brak przepisów barierą rozwoju
Jak się jednak okazuje, największym wyzwaniem we wdrożeniu jest biurokracja oraz niejednolite przepisy, a właściwie ich brak. Jak mówi Angelique Renard, o tym czy w sklepach klienci mogą pakować towary we własne towary, decyduje lokalny oddział Sanepidu. - Brakuje nam ogólnopolskich regulacji, w tym jest największy problem - podkreśla Renard.
- Jako że nie ma właściwych przepisów, musimy bardzo uważać. Dlatego na razie prowadzimy pilotaż w dwóch sklepach. Chcemy sprawdzić nawet nie reakcje klientów, bo te już znamy (same pozytywne), ale strategię działania Sanepidów w różnych miastach. W Łodzi i Radomiu bardzo ściśle współpracujemy z naszymi Sanepidami nad przestrzeganiem wewnętrznych regulaminów pakowania produktów w pojemniki klientów - mówi Angelique Renard.
Sanepidy wymagają głownie, by klienci chcący skorzystać z opcji własnych opakowań, podpisali stosowny regulamin. E.Leclerc rozwiązał to tak, że każdy sklep wydaje karty klienckie, z którymi należy przyjść na zakupy. Aby założyć i korzystać z karty, należy podpisać regulamin.
Managerka w rozmowie z naszym portalem pochwaliła się, że ani w radomskim, ani w łódzkim E.Leclercu Sanepid nie miał do tej pory żadnych zastrzeżeń co do procedur wydawania towarów w opakowaniach klientów. - Opracowaliśmy już procedury, które chcemy wdrożyć w sklepach w całej Polsce. Wiele jednak zależeć będzie od współpracy z organami kontrolnymi w poszczególnych miastach.
Klienci E.Leclerc w Radomiu i Łodzi mogą zabierać we własnych opakowaniach mięso i wędliny, garmażerkę, ryby, sery, pieczywo i produkty cukiernicze, owoce i warzywa.
E.Leclerc w Radomiu, fot. WM
E.Leclerc w Radomiu, fot. WM
E.Leclerc w Radomiu, fot. WM
E.Leclerc: do końca roku własne opakowania klientów we wszystkich sklepach
Sieć ma ambitne plany wdrożenia programu. Do końca tego roku chce umożliwić klientom w całej Polsce pakowanie zakupów do własnych pojemników czy woreczków. - Wszystkie nasze sklepy są tym zainteresowane - mówi Angelique Renard.
Detalista planuje zachęcać klientów do przynoszenia swoich opakowań programami lojalnościowymi. Za każdy produkt zapakowany we własną torbę czy pojemnik, kupujący dostaje punkty wymienne na opakowanie na żywność do wielorazowego użytku.
Grupa E.Leclerc działa w Polsce od 1995. Firma zarządza obecnie w Polsce siecią 47 hiper- i supermarketów, które działają na terenie 15 województw. firma zatrudnia ponad 5000 pracowników. W roku 2018 E.Leclerc osiągnął obroty w wysokości 2,91 mld złotych. Grupa E.Leclerc współpracuje także z regionalną siecią supermarketów FRAC, która ma swoje placówki m.in. w Rzeszowie i Warszawie.
Dołącz do dyskusji: E.Leclerc chce dać wszystkim klientom możliwość pakowania w swoje opakowania, na drodze stoją przepisy
Umówmy się - ile w tym jest ochrony środowiska, a ile oszczędności po stronie sklepu? ;)