SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

93 proc. Polaków korzysta z telefonów komórkowych, 72,7 procent ma dostęp do internetu (raport)

W Polsce z telefonii komórkowej korzysta 93,1 proc. użytkowników prywatnych i 97,4 proc. firm - wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dostęp do internetu deklaruje 72,7 proc. Polaków, a średnie miesięczne rachunki wynoszą około 50 zł za usługi komórkowe i dostęp do sieci.

Według raportu UKE z telefonu komórkowego korzysta 93,1 proc. Polaków, jednocześnie spada odsetek użytkowników (9,1 proc.) posiadających w domu telefon stacjonarny. 72,7 proc. respondentów deklaruje korzystanie z internetu, przy czym w większości są to połączenia z siecią przez komórkę – używa ich 90,7 proc. badanych. 66,7 proc. Polaków ma internet stacjonarny, a 22,7 proc. korzysta z sieci mobilnej, ale bez udziału smartfona.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w wypadku firm. Korzystanie z telefonu komórkowego deklaruje 97,4 proc. przedsiębiorstw, a 23,3 proc. używa wciąż telefonu stacjonarnego. Internet działa w 72,9 proc. firm, z czego 62,7 proc. korzysta z sieci w telefonie, 53,3 proc. używa połączeń kablowych, a 31,4 proc. z korzysta z sieci mobilnej bez udziału smartfona.

50 zł za komórkę

Raport UKE wskazuje, że najbardziej popularnym typem aparatu jest smartfon, którego używa około trzy czwarte użytkowników telefonii komórkowej. Wśród konsumentów poniżej 44 roku życia odsetek ten wzrasta do ponad 90 proc. Z mobilnych telefonów tradycyjnych korzysta blisko jedna czwarta Polaków. Dominują wśród nich osoby z najstarszej grupy wiekowej.

Korzystając z telefonii komórkowej większość Polaków wybiera oferty abonamentowe operatorów – tak robi 65,6 proc. badanych. Z kolei 30 proc. wybiera oferty pre-paid, a 4,8 proc. usługi połączone.

Średnie miesięczne wydatki Polaków na usługi telefoniczne wynoszą prawie 50 zł, zaś mediana to 45 zł. Z kolei najwyższa zadeklarowana kwota wydatków w miesiącu to 700 zł. Najwięcej respondentów, bo 29,3 proc. płaci rachunek pomiędzy 50 a 59 zł miesięcznie. Z kolei dla jednej czwartej (25,6 proc.) koszt ten waha się pomiędzy 30 a 39 zł na miesiąc.

Ponad 70 proc. użytkowników telefonów komórkowych wykorzystuje je do połączeń z siecią. Przeważająca część respondentów (80,1 proc.) używa pakietów internetowych przewidzianych w opłacanym przez nich abonamencie.

Według raportu jedynie 45,1 proc. użytkowników wie, że podczas wyjazdów zagranicznych do krajów Unii Europejskiej może korzystać z zasady Roam Like At Home, czyli niższych cen za połączenia w roamingu. Z kolei tylko 13,5 respondentów zna rozmiar pakietów przysługujących im podczas połączeń prowadzonych za granicą.

Dominuje internet mobilny

Korzystanie z mobilnego dostępu do internetu deklaruje 90,7 proc. Polaków. Z usługi stacjonarnej korzysta dwie trzecie posiadaczy internetu, mniej powszechny jest dostęp mobilny na innych urządzeniach przenośnych. Dostęp wdzwaniany, tzw. dial up jest mało popularnym rozwiązaniem, wykorzystywanym przez zaledwie 0,1 proc. użytkowników internetu. Inny rodzaj dostępu deklaruje 0,8 proc. korzystających z internetu.

Osoby nieposiadające internetu za główny powód podają brak potrzeby posiadania dostępu do sieci (45,8 proc.). Wśród kolejnych wskazań znalazła się nieumiejętność korzystania (37,6 proc.) oraz brak odpowiedniego sprzętu (21,9 proc.).

Użytkownicy internetu najczęściej wykorzystują go do przeglądania stron (55,1 proc. codziennie), obecności w mediach społecznościowych (42,6 proc.) oraz prowadzenia rozmów za pośrednictwem internetowych komunikatorów.

Osoby korzystające ze stacjonarnych połączeń internetowych deklarują, że na ich utrzymanie płacą miesięcznie średnio 51,5 zł, najniższa kwota to 25, a najwyższa – 200 zł. Ponad połowa badanych przyznaje, że nie zrezygnuje z internetu stacjonarnego na rzecz jego mobilnego odpowiednika.

Największy odsetek badanych (53,9 proc.) dysponuje łączem o prędkości od 32 do 100 Mb/s, zaś średnia maksymalna przepustowość stacjonarnego internetu wynosi 77,7 Mb/s.

Z kolei użytkownicy internetu mobilnego przyznają, że co miesiąc płacą za dostęp do sieci w komórce od 1 do 150 zł, zaś średni rachunek za tego typu usługi wynosi 44,8 zł. Podobnie jak w wypadku użytkowników internetu stacjonarnego największa część mobilnych internautów (40,8 proc.) deklaruje korzystanie z połączeń o prędkości pomiędzy 31 a 100 Mb/s.

Media cyfrowe

Jako podaje UKE w swoim raporcie pojęcie mediów cyfrowych jest znane nieco ponad połowie pytanych, w tym przede wszystkim osobom z wyższym wykształceniem.

Jednocześnie 38,2 proc. deklaruje, że nie korzysta z żadnych tego typu usług. Wśród użytkowników natomiast najpopularniejsze są portale internetowe i społecznościowe (38,6 proc.), a także telewizja cyfrowa i internetowa (36,9 proc.).

Media cyfrowe służą przede wszystkim celom rozrywkowym (74,4 proc.), jak również informacyjnym (64,5 proc.). Podobny odsetek badanych wykorzystuje je chcąc rozwinąć zainteresowania, co w celach edukacyjnych (kolejno 28,5 i 25,8 proc.).  
Najwięcej, bo ponad 42,4 proc. użytkowników korzysta z mediów cyfrowych kilka razy dziennie. Jednocześnie w grupie wiekowej 60+ taką deklaracje składa już ponad połowa (51,5 proc.), zaś wśród osób pomiędzy 45 a 59 rokiem życia –jedna trzecia. Więcej niż co czwarty korzystający (22,2 proc.) po ten rodzaj usługi sięga kilka razy w tygodniu.

Większość mediów cyfrowych użytkowana jest bezpłatnie (48,6 proc.), a wśród tych płatnych najczęściej wymieniana jest telewizja. Maksymalna akceptowalna miesięczna kwota za korzystanie z mediów cyfrowych to przeciętnie 54,6 zł. 46,6 proc. respondentów deklaruje, że użytkowałoby je częściej, gdyby były całkowicie darmowe.

Badani przez UKE niechętni są całkowitej rezygnacji z mediów tradycyjnych – 28,8 proc. chciałoby mieć możliwość korzystania z obu rodzajów usług, niemal tyle samo deklaruje, że nie zamieniłoby żadnych mediów tradycyjnych. 15,2 proc. użytkowników byłoby skłonnych zrezygnować z tradycyjnego radia, a 9,5 proc. z gazet czy książek na rzecz e-booków bądź prasy internetowej.

Największe obawy Polaków związane z mediami cyfrowymi to przekazywanie niepotwierdzonych informacji oraz łatwy dostęp do filmów czy stron internetowych nieprzeznaczonych dla dzieci i młodzieży, na które wskazuje niespełna jedna trzecia pytanych. To częściej osoby z niższymi poziomami wykształcenia nie widzą zagrożeń lub trudno jest im odpowiedzieć na to pytanie.

Z kolei w przyszłości najchętniej wykorzystywana będzie telewizja cyfrowa i internetowa, a także portale społecznościowe i internetowe (wskazywane przez około jedną trzecią pytanych).

Raport został sporządzony na podstawie badań wykonanych na zlecenie UKE przez firmy Danae i Realizacja na próbie 1,6 tys. Polaków. Sondaż przeprowadzono metodą CAPI w listopadzie i grudniu 2018 r.

Dołącz do dyskusji: 93 proc. Polaków korzysta z telefonów komórkowych, 72,7 procent ma dostęp do internetu (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Joystick
Teraz to już inne czasy prawie każdy ma internet pamiętam jak aero2 wchodziło z darmowym internetem kilka lat temu to dla niektórych była prawdziwa szansa żeby w końcu podłączyć się do sieci. Ciekawe że ta darmowa oferta nadal funkcjonuje.
odpowiedź