„Dzień dobry TVN” najchętniej oglądane. Słabe wyniki „Dzień dobry Polsko”
Największą oglądalność spośród programów śniadaniowych w jesiennej ramówce br. ma „Dzień dobry TVN”. Śniadaniowy program TVN jednak zmniejszył przewagę nad konkurencyjnym „Pytaniem na śniadanie”. Stawkę zamyka nowy morning-show TVP1 „Dzień dobry Polsko” - raport Wirtualnemedia.pl.
W okresie od 4 września do 22 października 2017 roku średnia oglądalność magazynu „Dzień dobry TVN” (emisja w TVN od poniedziałku do soboty o godz. 8.00 i w niedziele o 8.30) wyniosła 486 tys. osób przy 10,91 proc. udziału w rynku telewizyjnym w grupie 4+ - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Mindshare. Program miał o 20 tys. widzów mniej niż rok wcześniej.
Drugie miejsce należało do konkurencyjnego „Pytania na śniadanie” TVP2 (emisja od poniedziałku do piątku o 8.00 i w soboty o 7.30), które w analizowanym okresie przyciągało przed telewizory średnio 380 tys. osób, co przełożyło się na 9,39 proc. udziału. Rok wcześniej magazyn Dwójki śledziło 353 tys. widzów przy udziale wynoszącym 8,70 proc. Oznacza to wzrost wynoszący 27 tys. zł.
- W ciągu tygodnia (poniedziałek-piątek) tegoroczne oglądalności programów śniadaniowych TVP2 i TVN w grupie ogólnej są prawie identyczne (odpowiednio średnio 380 tys. i 383 tys. widzów) - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Guła, senior executive exchange w Mindshare. - Różnica na grupie komercyjnej (408 tys. „Dzień Dobry TVN” vs. 266 tys. „Pytanie na śniadanie”) pokazuje zróżnicowanie wiekowe ich widzów. „Dzień Dobry TVN” ma znacznie młodszą widownię niż „Pytanie na śniadanie”, co wiąże się z profilem widza samych stacji - dodaje.
Trzeci był magazyn „Nowy dzień z Polsat News”, który pokazywany jest w Polsacie codziennie o godz. 6.00. W jesiennej ramówce br. jego widownia wynosi 305 tys. osób, a jego udział - 13,72 proc. (najwyższy spośród wszystkich analizowanych programów). Program ten względem analogicznego okresu ub.r. zyskał 9 tys. widzów.
Najsłabiej wypadł nowy morning show TVP1 „Dzień dobry Polsko”, który wszedł na antenę 27 lutego br. W okresie od 4 września do 22 października br. oglądało go średnio 99 tys. osób, co przełożyło się na 4,47 proc. udziału.
- O ile „Pytanie na śniadanie” i „Dzień Dobry TVN” mają zbliżoną, lekką formułę, o tyle wyraźne różnice widać porównując emitowane wcześniej (w godz. 6.00-8.00) „Dzień dobry Polsko” i „Nowy dzień”. Teoretycznie daje to raczej lifestylowemu „Dzień dobry Polsko” pole do popisu i możliwość pozyskania widzów, których bardziej newsowo-publicystyczny program Polsatu nie zainteresował. Patrząc jednak na wyniki: powolne, powakacyjne odbudowywanie oglądalności „Dzień dobry Polsko” i mimo widocznego trendu spadkowego, wciąż silną pozycję pasma „Nowego dnia”, wygląda na to, że na zmianę na podium trochę jednak poczekamy - komentuje nam ekspertka.
Wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 będący liderem zestawienia magazyn „Dzień dobry TVN” stracił 12 tys. do 242 tys. widzów.
Z trzeciego na drugie miejsce awansowało „Pytanie na śniadanie” (jedyny w zestawieniu wzrost - o 11 tys. do 130 tys. oglądających), które wyprzedziło „Nowy dzień z Polsat News” (w dół o 15 tys. do 123 tys.).
Również i tutaj zdecydowanie najsłabiej wypadło „Dzień dobry Polsko” (tylko 24 tys. widzów).
Najchętniej oglądany odcinek „Dzień dobry TVN” pokazano 8 października (śledziło go 1,15 mln widzów), „Pytanie na śniadanie” - 11 października (486 tys.), „Nowy dzień z Polsat News” - 21 września (401 tys.), a „Dzień dobry Polsko” - 14 września (149 tys.).
Komentarz Agnieszka Guła, senior executive exchange w Mindshare
Jesienią 2017 roku, podobnie jak w tym samym okresie w roku ubiegłym i wiosną br., uśrednione wyniki oglądalności programów śniadaniowych, zarówno w grupie ogólnej jak i komercyjnej, szeregują je w następującej kolejności: na pierwszym miejscu mamy „Dzień Dobry TVN”, dalej „Pytanie na śniadanie”, „Nowy dzień”, a na końcu „Dzień dobry Polsko”. Analizując jednak szczegółowo oglądalności, zarówno ze względu na czas emisji jak i tematykę, trudno jest, porównując poranne propozycje tzw. „Wielkiej czwórki” odnosić się do wszystkich stacji jednoczenie.
O ile „Pytanie na śniadanie” i „Dzień Dobry TVN” mają zbliżoną, lekką formułę, o tyle wyraźne różnice widać porównując emitowane wcześniej (w godz. 6.00-8.00) „Dzień dobry Polsko” i „Nowy dzień”. Teoretycznie daje to raczej lifestylowemu „Dzień dobry Polsko” pole do popisu i możliwość pozyskania widzów, których bardziej newsowo-publicystyczny program Polsatu nie zainteresował. Patrząc jednak na wyniki: powolne, powakacyjne odbudowywanie oglądalności „Dzień dobry Polsko” i mimo widocznego trendu spadkowego, wciąż silną pozycję pasma „Nowego dnia”, wygląda na to, że na zmianę na podium trochę jednak poczekamy.
Jak już wspomniałam, dla oglądalności porannych programów nie bez znaczenia jest też czas ich emisji - zarówno godzina jak i dzień tygodnia. Emitowany z samego rana „Nowy dzień” Polsatu osiąga wyższe oglądalności w ciągu tygodnia aniżeli w weekendy, co jest dość zrozumiałe - weekend to dla dużej części społeczeństwa to czas odpoczynku i dłuższej porannej drzemki. Później emitowane śniadaniówki gromadzą najwięcej widzów w weekendy. Tu zdecydowanie wygrywa „Dzień Dobry TVN”, którego wydania niedzielne (średnio 997 tys. widzów w grupy ogólnej i 447 tys. w grupie komercyjnej) nie mają konkurencji w postaci „Pytania na śniadanie”.
W ciągu tygodnia (poniedziałek-piątek) tegoroczne oglądalności programów śniadaniowych TVP2 i TVN w grupie ogólnej są prawie identyczne (odpowiednio średnio 380 tys. i 383 tys. widzów). Różnica na grupie komercyjnej (408 tys. „Dzień Dobry TVN” vs. 266 tys. „Pytanie na śniadanie”) pokazuje zróżnicowanie wiekowe ich widzów. „Dzień Dobry TVN” ma znacznie młodszą widownię niż „Pytanie na śniadanie”, co wiąże się z profilem widza samych stacji (wśród heavy viewersów* TVP2 aż 70 proc. to osoby w wieku 50+, w TVN jest to 48 proc.).
Spadki zasięgów oraz spadające oglądalności „Dzień Dobry TVN” (i w grupie komercyjnej „Nowego dnia”) wskazują na odpływ widowni rok do roku. Natomiast zmiana średniej liczby widzów na plus, przy spadku zasięgu - jak to jest w przypadku „Pytanie na śniadanie” (i w grupie ogólnej „Nowego dnia”) - może oznaczać, że ten program widzowie oglądają coraz częściej.
*definiowani jako 25 proc. widzów danego okresu, którzy najdłużej oglądali telewizję (przy założeniu, że oglądali telewizję co najmniej minutę)
Dołącz do dyskusji: „Dzień dobry TVN” najchętniej oglądane. Słabe wyniki „Dzień dobry Polsko”