SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dorota Stanek

Rozmowa z Dorotą Stanek, prezes wydawnictwa Polskapresse, oprzygotowywanym ogólnopolskim dzienniku oraz prasie regionalnej.







Robert Patoleta: - Wielu dziennikarzy do Waszego nowego dziennikaprzyszło z ;wydawnictwa Axel Springer. W ;takim razie, Wasza gazetabędzie bardziej podobna do "Dziennika" czy"Newsweeka"?

Dorota Stanek: Dziennikarze przechodzą,ponieważ chcą zrobić coś nowego i ;ekscytującego. Ja niestety niemogę zdradzić tajemnicy, co dokładnie będziemy robić. Obecnie narynku jest bardzo dużo plotek w ;tym temacie, na które świadomienie reagujemy. Na pewno dzięki nowej gazecie prasa regionalnabędzie jeszcze bardziej atrakcyjna, lepsza i ;opiniotwórcza. Tojest nasz cel.

- Wszystkie nazwiska osób, które przeszły do Państwatytułu ze Springera i ;"Rzeczpospolitej" są prawdziwe?

Tak.

- Co Pani powie na zarzuty, że podkupujecie dziennikarzyz innych wydawnictw?

Każdy człowiek ma prawo wyboru. Nikt go na siłę nie ciągnie inie zabiera. Każdy podejmuje indywidualnie decyzję, czy chcepracować tu, czy chce pracować tam. Widać, że Polskapresseprzekonuje do siebie i ;swojego projektu, skoro ludzie zaczynają donas przychodzić, chcą z ;nami pracować i ;wierzą w ;to, corobimy.

- Oferujecie wyższe honoraria? Lepsze warunkipracy?

Nie znam warunków pracy u ;Springera czy w ;"Gazecie Wyborczej".Coś musi być w ;naszym wydawnictwie, skoro ludzie przychodzą imówią: "Ok., chcemy z ;wami współpracować".

- Nie uważa Pani, że rynek codziennej prasyogólnopolskiej jest już wystarczająco nasycony?

Od wielu opiniotwórczych osób słyszałam, że ten rynek potrzebujenowej gazety. Takie jest też moje zdanie.

- O ;jakim profilu?

Na pewno mocno lokalnym, ale też opiniotwórczym. Będzie to tytułpokazujący potencjał prasy regionalnej.

- W ;jaki sposób zamierzacie osiągnąć dzienną sprzedaż wwysokości 800 tysięcy egzemplarzy?

Nie mówimy, że to będzie 800 tysięcy. Może być 900 tysięcy, anawet milion. Chcemy być po prostu numer jeden na rynku. Jesteśmybardzo silni w ;regionach. Umacniając te regiony planujemy, żenakłady nie będą nam spadać, lecz wręcz odwrotnie, będą szły wgórę. Jeśli się policzy w ;jakich regionach jesteśmy, a ;wchodzimyteraz na Warszawę, to kalkulacja jest bardzo prosta.

- Czy we wszystkich regionach będą wkładkiregionalne?

A czy my teraz mamy wkładki regionalne? Tam gdzie jesteśmy mamysilne gazety regionalne i ;na nich będziemy budować potęgę nowejgazety. Nie boimy się, będziemy w ;każdym mieście i ;będziemy sięrozwijać.

- Jak będzie wyglądała sprawa z ;Warszawą? Nie boi sięPani konkurencji w ;postaci "Gazety Stołecznej"?

Nikt nie ma monopolu. Dobrze wiemy ilu mieszkańców ma Warszawa iile egzemplarzy sprzedaje "Wyborcza". Jak na dwumilionową stolicę,to jest mało. Nie ma pan wrażenia, że Warszawa potrzebuje czegoścałkiem nowego?

- Czym będzie różnił się taki dodatek odinnych?

Dlaczego dodatek?

- Z ;doniesień prasowych wynika, że będzie to wkładka,dodatek.

To są tylko plotki. Na pewno będziemy mieć bardzo silnąwarszawską gazetę.

- Redakcja w ;Warszawie jest zbudowana.

Tak, na ulicy Domaniewskiej mamy bardzo silny zespół. PawełFąfara, redaktor naczelny, skompletował już szefów wszystkichdziałów, teraz pozostało nam jedynie uzupełnić niektóre stanowiskaw działach. Mamy kilkudziesięciu bardzo dobrych dziennikarzy.Pracują od rana do nocy. Są bardzo zaangażowani. Wiedzą corobią.

- Na jakim etapie są prace nad dziennikiem?

Na takim, że na pewno jesienią wystartujemy.

- "Polska", "Głos" czy "Wiadomości 24"? Jaki będzietytuł?

A może "Monitor"? To wszystko są spekulacje. Tytuł już jest. Alejeszcze nikt nie trafił z ;nazwą.

- Jaki jest koszt uruchomienia dziennika?

Bardzo duży. Nie chciałabym mówić o ;konkretnych liczbach,dlatego że cały czas się to zmienia, cały czas inwestujemy. Alejest porównywalny z ;kosztami, jakie ponosili inni wydawcyuruchamiając swoje tytuły.

- Czy Państwa tytuły regionalne zmienią się po wejściudziennika?

Prasa regionalna pozostanie prasą regionalną. Nasz nowy tytułpokaże jeszcze mocniej jej potencjał. Mamy bardzo silny fundament.A rynek mediowy, jak widać po ruchach konkurencji, jeszcze nie jestustabilizowany. Teraz nadszedł nasz czas. Polska to nie Warszawa.Tożsamość i ;życie Polaków to regiony, społeczności lokalne. Mybędziemy je rozwijać. Zadaniem dobrego menedżera jest myślenie, nieco będzie za rok, za dwa, ale co będzie za pięć, dziesięć lat.

- Co Państwo planujecie w ;najbliższym czasie, jeślichodzi o ;prasę regionalną?

Zrealizujmy najpierw te plany, które sobie założyliśmy. Opróczsilnej prasy regionalnej, mamy silny Internet. To też jest droga, wktórą będziemy bardzo dużo inwestować - w ;Gratkę.pl,Motogratkę.pl, NaszeMiasto.pl. Prasę regionalną połączymy z;serwisami internetowymi. Nasz czytelnik będzie miał dostęp domediów drukowanych i ;elektronicznych.

- Nie myślicie o ;pójściu w ;stronę multimediów, naprzykład informacji wideo?

Uważam, że potrafimy dobrze wydawać gazety, ale i ;na rynkuinternetowym też możemy dobrze zawalczyć. To jest ta część, którąrozwijamy. Mamy bardzo dobrych ludzi - Benitę Jakubowską i ;ArturaWiśniewskiego, którzy mają jeden cel - rozwijać w ;naszej grupieInternet. Natomiast nie interesuje nas telewizja.

- Co dla Pani jest najważniejsze w ;prasieregionalnej?

Lokalność, bliskość z ;czytelnikiem, ale i ;opiniotwórczośćbudowana choćby poprzez komentarze publicystów.

- Proszę przybliżyć tematykę Państwa tytułówregionalnych. Czy oprócz tematów lokalnych, jest w ;ich miejsce narzeczy bardziej uniwersalne, ogólnopolskie imiędzynarodowe?

Tak, w ;każdym tytule. Niestety media spekulujące na tematnaszego nowego dziennika nie mają pojęcia o ;prasie regionalnej.Polska to nie tylko Warszawa, ale wszystkie regiony. Idziemy wbardzo dobrym kierunku. Tematyka lokalna nie będzie z ;boku, będziebardzo widoczna.

- Czy zamierzacie Państwo rozwijać "Echomiasta"?

Zdecydowanie tak. Nie chcemy jednak walczyć z ;"Metrem". "Echomiasta" jest zupełnie inną kategorią. Jest miejską gazetąogłoszeniowo-poradnikową. Dlatego na rynku jest miejsce na dwiebezpłatne gazety. Efekty inwestycji w ;"Echo miasta" powinnypojawić się za dwa, trzy lata.

- W ;jakim kierunku będą rozwijać się Wiadomosci24.pl,portal oparty na dziennikarstwie obywatelskim?

Uważam, że media powinny mieć misję. Kiedy startowaliśmy zWiadomościami24.pl, to nie tylko z ;myślą o ;zyskach.Stwierdziliśmy, że o ;tym, co dzieje się w ;regionie, musimydowiadywać się od naszych czytelników i ;internautów.Wiadomosci24.pl są wartością dodaną do naszych tytułów prasowych. A;ponieważ to Internet, Wiadomosci24.pl będą oferowały coraz więcejmultimedialnych rozwiązań. Obecnie mamy już tysiąc aktywnychdziennikarzy obywatelskich i ;6,5 tysiąca użytkowników. Na początkuWiadomosci24.pl posiłkowały się głównie informacjami z ;dziennikówregionalnych naszej grupy, teraz sami dziennikarze obywatelscydostarczają ponad 100 tekstów dziennie. Jeżeli jest to "hot news"przysłany przez internautę, wówczas trafia również do jednej znaszych gazet. Dzięki temu mamy dobry kontakt z ;czytelnikami.Takie podejście daje dużą satysfakcję.

Rozmawiał Robert Patoleta

Grupa Wydawnicza Polskapresse jest największym w ;Polsce wydawcądzienników regionalnych. Wchodzi w ;skład międzynarodowego koncernuVerlagsgruppe Passau.

Specjalnością Grupy są dzienniki regionalne. Polskapresse wrazze spółkami stowarzyszonymi wydaje 8 dzienników o ;łącznejtygodniowej sprzedaży 2,8 mln egz. Dzienniki te czyta 34%mieszkańców w ;6 największych regionach Polski. Polskapresse wydaje3 dodatki telewizyjne o ;łącznym nakładzie 2 mln egz., w ;tymnajpopularniejszy dodatek w ;Polsce TELE MAGAZYN, oraz 4 tygodnikiogłoszeniowe. Od czerwca 2005 roku wychodzi nowa bezpłatna gazetamiejska Echo Miasta, która w ;poniedziałki i ;czwartki rozchodzisię w nakładzie 955 tys. egz. w ;7 największych miastachPolski.

Ponadto Polskapresse posiada sieć obsługujących dzienniki biurreklamy, 2 domy mediowe oraz 6 nowoczesnych drukarni. Od marca 2007roku działa najnowocześniejsza drukarnia w ;Polsce - w ;Sosnowcuobsługująca Dziennik Zachodni.

W skład Grupy Polskapresse wchodzą także media internetowe.Polskapresse jest właścicielem serwisów ogłoszeniowych Gratka.pl iAlegratka.pl, miejskiego portalu informacyjnego NaszeMiasto.pl,serwisu motoryzacyjnego Motofakty.pl, internetowej wersji dodatkutelewizyjnego TeleMagazyn.pl oraz gazety internetowejWiadomosci24.pl

W ramach Polskapresse działa Instytut DziennikarstwaPolskapresse, prowadzący szkolenia dla dziennikarzy i ;stypendystówPolskapresse.

W Polskapresse zatrudnionych jest ok. 2600 osób, w ;tym ok. 760dziennikarzy.

Dołącz do dyskusji: Dorota Stanek

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl